Het grote medische vragen-topic #2

Heb jij ook niet pre-existent last van de buik?
Bij mij duren buikgriep ook eindeloos ivm al jaren buikklachten. Het helpt bij mij om wit brood te eten met bv laagje jam. Bananen. Crackers in thee gedoopt.

Zuivel laat ik meestal lang staan. Is niet echt bewijs voor maar reageer daar nooit zo fijn op.

1 like

ook als je soep echt laat afkoelen tot het echt lauw is?

@Hova geeft gelijk. De apotheek kan inderdaad het middel verstrekken ALS er medische noodzaak is, en die is er alleen als de apotheek dat kan aantonen. “Medische noodzaak” op het recept van een arts is niet voldoende, de apotheek moet kunnen aantonen dat er bijvoorbeeld een absolute intolerantie voor een bestanddeel is. Een apotheek mag maar aan een zeer klein percentage van de recepten medische noodzaak toekennen, anders krijgt de apotheek het middel niet terug betaald door de verzekering (geeft het dus gratis weg) EN krijgt een boete. Het kan nog zo ver gaan dat je bepaalde contracten verliest en je bepaalde dingen niet meer mag verstrekken van die verzekering, dit leidt dus tot verliezen. Uiteindelijk is een apotheek ook maar een “winkel” die winst moet draaien om personeel te betalen, het pand te betalen, medicijnen in te kopen, benzine voor de bezorgauto’s etc. Het is echt geen onwil. Ze kunnen het gewoon echt niet lijden om medicatie gratis weg te geven en een boete te riskeren.

Snap ik! Dat is ook het vervelende van de hele situatie, dat iedereen naar elkaar wijst en jij daar eigenlijk de dupe van bent. Het zou allemaal zo veel makkelijker moeten zijn.

Ik ben maandag ziek geworden en pas vandaag lijk ik weer wat normaal te kunnen eten zonder maagpijn… misschien een hegtige variant die rondgaat? :tired_face:

Het verschilt per zorgverzekeraar hoe het voorkeursbeleid precies wordt ingekleurd. Sommige zorgverzekeraars hebben als beleid dat je meerdere alternatieven voor het merkmiddel moet hebben geprobeerd (en dan voor een minimale periode) voordat medische noodzaak echt geldt, anders krijgt de apotheek geen vergoeding en het jaar erop een lager tarief als ze te veel recepten onder medische noodzaak uitgeven. Heel vervelend voor jou én voor de apotheek! Ik zou vragen of je die reactie van de klantenservice van de zorgverzekeraar dat medische noodzaak geldt en je de merkmedicatie gewoon vergoed moet worden bevestigd kan krijgen op papier/mail en dan zelf declareren als dat financieel haalbaar is. En idd het jaar erop naar een andere zorgverzekeraar, al zijn zorgverzekeraars zonder voorkeursbeleid schaars volgens mij.

En het worden er steeds minder. Ik vind het echt zo erg. Ik wil weer gewoon met mijn werk bezig zijn in plaats van met al deze regels.
Ook met al het incontinentie materiaal, verbandmiddelen en diabetesmateriaal. Het is nu zo’n gedoe. Terwijl mensen het eerst gewoon allemaal bij de apotheek konden krijgen. Veel klantvriendelijker.

4 likes

Je kan evt ook kijken naar dsw. Die heeft volgens mij(ik weet het niet 100% zeker en weet ook niet wat ze aankomend jaar gaan doen) nog steeds laagste prijs garantie. Dat betekent dat de apotheek vergoedt krijgt wat zeg maar de laagste prijs heeft. Ik weet niet hoeveel duurder het middel is wat jij wil hebben, maar soms is het ‘originele’ middel even duur of zelfs goedkoper alleen wil de zorgverzekeraar het dan niet vergoeden. Je kan op medicijnkosten.nl de prijzen zien

Zijn dat geen littekens? Is het ook verdikt, of gewoon glad? Anders even een foto sturen naar de behandelaar?

Eenn week voor mijn menstruatie hou ik zoveel vocht vast en word ik zo opblazen dat de helft van mijn broeken niet meer past :cry: (geen constipatie). Ik word hier zo onzeker van, iemand tips??

1 like

Wat outfits kopen/bedenken/samenstellen die op die dagen fijn zitten. Ik heb wat jurkjes waar ik mijn opgeblazen buik in kwijt kan

2 likes

Een gewone zoutoplossing gebruiken tussendoor?

Heb je chronisch last van een verstopte neus? Misschien goed om dat eens door de kno arts uit te laten zoeken. Zijn net poliepen? Of teveel slijmvlies? Kun je dr voor geopereerd worden, Je hebt ook nog verschillende corticosteroïdenneusspray die je kunt proberen. Over het algemeen zeggen we een week wel xylo gebruiken en dan enkele weken niet zodat het slijmvlies weer kan herstellen.

4 likes

Hoe lang heb je de fluticason geprobeerd? Dat werkt niet zo direct als otrivin, dat heeft wel een week nodig voor je er echt wat van merkt.

Ik heb er geen cijfers over, maar ik zou zelf gokken dat als je een week pauze hebt gehad je wel weer kan gebruiken. Je kan ook afwisselen, alleen ‘s avonds voor het slapen otrivin en de rest van de dag zoutdruppels bijvoorbeeld, dan is het risico van gewenning en reboundeffect na het stoppen ook al weer kleiner lijkt me.

2 likes

Je kan altijd de huisarts bellen. Ik ben voor hetzelfde geweest (kreeg vooral uit het niets bloeduitstortingen in mijn gezicht, leek net acne maar was dus niet zo) en werd idd bloed geprikt.

2 likes

Absoluut! En niet te lang mee wachten.

1 like

Ik ben zwanger en twijfel of ik een schimmelinfectie heb. De verloskundige zei dat als ik het heb ik gewoon canasten gyno kan nemen. Ik twijfel of ik het wel heb omdat mijn symptomen niet zo erg zijn zoals zij vertelde, maar ik heb met fases toch wel echt jeuk. Ik kwam er eigenlijk bij doordat ik een soort smet plekje in m’n lies had, maar met talkpoeder lijkt dat weg te zijn gegaan.

Mijn vraag is dus eigenlijk, kan het kwaad als ik canasten gebruik voor de zekerheid en het blijkt toch wat anders te zijn?

Heb je al even met een spiegeltje gekeken? Als het een schimmelinfectie is zul je dat waarschijnlijk wel zien.
Anders zou ik denk ik contact opnemen met de huisarts. Die canesten verstoort de balans als het niet nodig is lijkt me.

1 like

Stomme vraag hoor, wat zou ik precies moeten zien dan?

1 like

Ik heb een gek bultje op mijn huid en google zegt natuurlijk dat ik nu huidkanker heb. Iemand die dit herkent?

Samenvatting