Het grote medische vragen-topic #2

Oh bij de IGRA?
Weet je van je zelf of je wel eens een bcg vaccinatie hebt?
Ip moet je nu door de longarts gezien worden om na te gaan of je een actieve infectie (dan heb je klachten van hoesten, afwijkende foto), een doorgemaakte infectie of een latente infectie hebt (dan zit het ergens en is er een risico van iets van 5-10% om een actieve infectie te krijgen). En daar een plan voor opstellen. Opgelopen op je werk denk ik zo ?

Ja inderdaad opgelopen op mijn werk waarschijnlijk. Ik ben wel even langs de dienstdoende longarts gelopen maar ze had het heel druk. Morgen gaan ze me bellen inderdaad om een foto te maken en vanuit daar verder te kijken.
Ik liet mij waardes zien aan de longarts en ze zei: oei oei dat is hoog.
En nu ben ik zeg maar mijn begrafenis aan het plannen 🥲

Oh geen bcg vaccinatie gehad.

1 like

Ik ben denk ik een giga puist aan het krijgen in mijn neus, mijn hele neusvleugel is dik, doet pijn en klopt. Ik kan alleen niet zien of dat de kop van die puist zich aan de buiten of binnenkant van m’n neus zal gaan vormen. Het is echt het plekje waar je normaal gesproken een piercing zou nemen, maar heb het idee dat de bult vooral aan de binnenkant zit. Iemand enig idee wat hiermee te doen? Ik was het een beetje aan het masseren, maar dat doet echt zo veel pijn dat ik het maar met rust laat.

Toen ik zocht naar wat tips om die druk te verlichten of sneller te laten ‘rijpen’ zag ik dat een puist daar super gevaarlijk kan zijn?? Met bacteriën die naar je hersenen kunnen gaan enzo? Echt nooit geweten… en geen idee of dat een serieus gevaar is of wel meevalt? maar ik weet dus niet echt wat ik er mee moet doen? Is dit iets voor de huisarts of gewoon lekker z’n beloop laten?

Nee joh! Het is hoog omdat de besmetting Wrs niet zo lang geleden is. Wij doen nog altijd erg mantoux en een foto. Als dat afwijkend is, ben je klaar. Dan is het helaas een actieve infectie en start je zsm met behandeling. Als de foto goed is en je verder gezond bent (en niet zwanger) kun je de behandeling ook afwachten, dan screen je wel elk half jaar met een foto gedurende 4 jaar. Juist in die eerste jaren heb je kans dat een latente infectie actief wordt. En begrafenis nergens voor nodig hoor :wink: het is gewoon heel vervelend! Hoop dat het meevalt en een goed te behandelen besmetting is.

3 likes

Ik heb nu een tijdje, denk een week ofzo, een soort van kriebel in mn longen. T is niet altijd aanwezig, maar t voelt dan alsof er een sneeuwvlokje hard ronddwarrelt in mn longen. Ben niet benauwd, behalve af en toe als ik t denk maar dan is t meer een halve spanningsaanval want even later (nadat ik op mn borstbeen gedrukt heb en dat pijn doet) gaat t ook wel weer weg. En als ik diep inadem heb ik geen gepiep over t algemeen.

Aan de ene kant denk ik lekker laten gaan, de huisarts heeft t druk en veel meer dan longen luisteren zal die ook niet doen. Aan de andere kant heb ik in mn hoofd alweer iets engs.

Nee, hoest wel chronisch slijm op. Maar heb altijd t idee dat dat slijm hoger zit, in mn keel ofzo. Ik kijk t sowieso wel even aan want zolang ik t niet benauwd heb zal t wel loslopen hoop ik.

1 like

Slik je die pil al lang? Ik gebruikte ook een pil waar ik altijd doorheen bloedde, die pil was gewoon echt geen match voor mij

1 like

iemand dé tip om een blarenpleister sneller los te krijgen? ben morgen vrij en wil de blaar dan het liefste laten luchten maar de pleister laat (na 48 uur) nog niet los.

1 like

Ik heb nog steeds last van hoesten en dikkig (af en toe groen) snot en volle holtes. Maar sinds gisteren voelen mijn oren heel vol. Gisteravond had ik links een stekende pijn, maar nadat ik op mijn rechterkant ben gaan slapen is die pijn maar rechts gegaan.
Ik vind alles qua oren toch best wel eng, dus is die steek een normaal gevoel of uh ga ik doof worden?

Ik ga sowieso even bellen naar de huisarts hoor, maar dat kan nog niet.

Vaak krijg je last van je oren omdat de verbinding tussen je neus en oren dichtzit. Ik zou je holtes spoelen met zoutoplossing met bijv een nasofree en netipot. Hopelijk helpt dat met de druk.
Daarnaast kan je ook met de assistente overleggen wanneer het belangrijk is om langs te komen. Op een gegeven moment kan je namelijk wel beter af zijn met een antibioticum, maar ik weet niet of je daar al bent.

1 like

Bedankt voor je snelle antwoord!

Ja ik ga even overleggen met de assistente.

1 like

Ik weet niet of dit het juiste topic is, maar misschien weet iemand dit.

Maakt het voor een brca mutatie uit welke mutatie het is, dus of het stukje x of stukje y van bijv het brca1 gen is?

1 like

Ik heb zelf het BRCA1-gen en van wat ik ervan heb begrepen heb je qua mutatie-mogelijkheden alleen BRCA1, BRCA2, CHEK2, PALB2, MEN1, CDH1. Het is dus een foutje/mutatie in je genetische ‘code’ waardoor het risico op borstkanker hoger is dan bij mensen die de mutatie niet hebben. Alle mutaties hebben hun eigen ‘eigenschappen’ en risico’s. Hier kun je meer hierover lezen: https://oncogen.nl

3 likes

Ik heb dit zelf ook gehad, ook tijdens een screening (werk in de zorg). Op X was gelukkig niets te zien. Ik ben toen wel behandeld voor die latente infectie (omdat ik niet wilde dat die een probleem zou worden tijdens een eventuele zwangerschap of bij bepaalde medicatie).
Ik ben toen 3 maanden behandeld met antibiotica. Het jammere is dat er 2 jaar later een auto-immuunziekte bij mij werd vastgesteld en ik hiervoor moest gaan starten met immuunsupressiva. Hierbij was het de richtlijn dat je 4 maanden behandeld bent met antibiotica voor de infectie, dus toen kon ik het nog een keer 4 maanden helemaal opnieuw slikken…Laat je dus goed voorlichten over de eventuele behandelduur ;)!

3 likes

Dat richtlijn is helaas ondertussen veranderd. Eerst was het 3 mnd en nu 4mnd. Heel vervelend!

1 like

@Blush ik vroeg me toen ik dit topic zag af hoe het met je gaat!

Ik ben vanochtend heel oké opgestaan, nergens last van, voelde me gewoon goed. Nu 3 uur later ben ik ineens mega verkouden, zwaar hoesterig, rillerig. Kan dit überhaupt in enkele uren zó omslaan? Hebben anderen dit ook weleens gehad of is hier een verklaring voor. Ik ben echt al jaren niet meer ziek geweest (denk 6 jaar ofzo niks) maar ik kan me herinneren dat als ik ooit ziek was dit met een soort van aanloop ging.

3 likes

Ja dat heb ik ook wel eens gehad. Wat vervelend voor je, beterschap!

2 likes

Ja dit heb ik juist altijd, het komt dan in één keer. Spierpijn, moe, koud, hoofdpijn. Is bij mij 1 dag heel heftig en dan nog een dag mwehhh en daarna voel ik mij weer prima.
Beterschap! :kissing_heart:

Hier thuis man ook ziek sinds gisteren, kwam ook in 1 keer.

1 like

Heeft iemand nog een tip wat helpt tegen een koortslip? Heb het gelukkig twee jaar niet gehad, maar nu een dikke bult op mijn lip en voel een tweede plekje opkomen.
Sinds gisteren aan de l lysine pillen (slikte ik eerst preventief, maar omdat ik zolang geen last had, mee gestopt) als dat nog iets doet… Vannacht zinkzalf gesmeerd, maar heb niet het idee dat dat iets deed.
Niks helpt echt natuurlijk, maar als iemand nog iets weet wat enigszins verlicht, hoor ik het graag :blush: