Het grote medische vragen-topic #2

Klinkt helemaal normaal. Het kan best lang duren. Een verstandskies zit best ver in je bot en dat is gewoon lang gevoelig.
Ik heb ook een rare flap gehad. Is helemaal netjes weggetrokken. Wel is het raadzaam om een spuit met kromme punt bij de apotheek te halen om dat gebied goed schoon te houden. Dan kreeg ik er toch nog stukjes etensresten tussenuit.
Ik wist dat nog niet en moest ik toch met een licht ontstoken kies naar de weekendtandarts die het even goed heeft schoongemaakt.

Je kunt ook dus even je eigen tandarts vragen om even te kijken.

2 likes

Ah goed om te horen dat het normaal is. Dan wacht ik nog even met bellen. Ik ga even zo’n spuitje halen! Weet ook niet waarom ik die niet meegekregen heb. Het is wel gehecht, maar die beginnen nu los te raken! Hoop ook dat dat gekke losse stukje tandvlees inderdaad wegtrekt :joy: Dankjewel voor je antwoord!

4 likes

Oh ja, van die oplosbare hechtingen waar je niet aan mag trekken! :confounded:

5 likes

Toen ik mijn eerste verstandskies liet verwijderen heb ik amper last gehad maar bij de tweede, een paar maanden geleden, had ik na een week ook nog veel pijn en een ‘flapje’. Ik heb toen ook de kaakchirurg gebeld omdat ik het zo lang vond duren. Hij gaf aan dat dat inderdaad normaal is en ik moet zeggen dat het na die week wel snel ging met het herstel!

3 likes

Ja, ik voel ze ook zitten soms. Het liefst trek ik ze eruit😂

@anon37686689 dat geeft wel weer hoop haha. Hopelijk gaat het bij mij nu ook snel! Ik mag binnenkort voor de andere kies, dus hopelijk heb ik daar dan ook geen last van :joy:

4 likes

Kan je van neusspray juist gaan snotteren en niezen? Of heb ik maandag gewoon in t ov wat opgelopen?

Bij mij is dat wel zo want het ‘komt los’. Haha dat klinkt zo vies :joy:

Heeft iemand wel eens meegedaan aan een geneesmiddelen onderzoek?

2 likes

Ik heb in een half jaar tijd 2x antibiotica gehad. Nu net na de 2e kuur heb ik óveral ontzettende jeuk en een schimmelinfectie en ik denk dat het door de kuren komt. Heeft iemand ervaring met het nemen van probiotica na een ab kuur, en zo ja welke?

3 likes

Probiotica doe je dan voor je darmflora. Als je verder geen last krijgt van je darmen na zo’n kuur hoef je dat niet perse in te nemen. Als je daar wel gevoelig voor ben (ik ook) neem ik probiotica van Golden Natural (online of bij apotheek te krijgen) tegelijk met de AB kuur. Dit is niet wetenschappelijk bewezen maar mijn eigen expert opinion.

Zit de jeuk overal? Dan is een allergische reactie op de AB waarschijnlijker. Schimmel is meestal een lokale infectie (bv vaginale, keel etc).

1 like
Antwoord op je vraag in de spoiler

Dit kan inderdaad. Even de huisarts bellen, dan kunnen ze je verder helpen. Sommige huisartsen doen/weten het niet, dan zul je worden doorverwezen naar de gynaecoloog maar die schrijft je hetzelfde middel voor. Succes :kissing_heart:

2 likes

Ah thnx voor je antwoord! De jeuk zit echt overal, maar ik had tijdens de kuur nergens last van. Het begon een dag of 2 erna. Zou het dan nog steeds een allergische reactie kunnen zijn?

Bedankt voor je reactie! :heart:

2 likes

Ja hoor! Welke AB heb je gehad?

2 likes

Amoxiciline

Oh ja daar komen huidreacties (zoals jeuk) bij 1-10% voor en starten gemiddeld pas na 5-11 dagen na start van inname. Dat komt wel overheen met wat je beschrijft. Het is dan niet zozeer een allergie maar een vervelende bijwerking. Wel goed om het de volgende keer zo te vermelden bij de huisarts die kan bij een volgende infectie hier evt rekening mee houden. Je zou als je iets van anti- histamine thuis hebben liggen kunnen gebruiken.

2 likes

Ah ja heb vanmorgen al cetirizine ingenomen, maar helpt precies niks helaas. Kan het komen doordat ik 2x in korte tijd (half jaar) deze kuur heb? Eerste keer had ik dit namelijk helemaal niet. Zal het iig doorgeven aan de huisarts de volgende x idd.
Thnx voor de info :slight_smile: jij bent arts toch?

1 like

Als het echt niet helpt kun je het beste even overleggen met je huisarts voor andere opties. Meestal dooft het van zelf binnen een week uit. Je kunt nog mentholgel of koelzalf proberen. En op het laatste idd ja bijna klaar als **arts

2 likes

Je hebt juist blootstelling nodig om een allergie te ontwikkelen, dus vind dit niet gek! Wel irritant.

1 like

Ik ga wel even naakt door de sneeuw rollen zo ter verkoeling :joy: nogmaals dank, heel fijn! En ook @the.rebel.club :slight_smile:

2 likes