Het grote medische vragen-topic

Ja dat is allemaal meegenomen. Pfeiffer heb ik al gehad, dus als het goed is kan dat niet meer! Ik blijf gewoon lekker sporten en wacht nog even af, dankjewel!

1 like

Thanks voor de tip!

ik heb een vraagje. Al een aantal jaar (4/5) heb ik na het krabben hevige bulten op mijn lichaam. Het lijkt echt wel een muggenbult. Het is niet alleen met krabben, maar ook met epileren of scrubben. De huid eromheen wordt ook rood. Soms heb ik niet eens door dat ik ergens heb gekrabt (door jeuk) en schrikken mensen van de gigantische ‘muggenbulten’. Een arts heeft een keer heel snel naar gekeken (2 seconden) en zei dat het mogelijk galbulten zijn en er niets tegen te doen is. Klopt dit?

1 like

Ik vraag mij nu al een tijdje iets af wat betreft de anticonceptiepil. Er staat dat als je binnen 3 uur van het innemen van de pil braakt of diarree hebt, je een nieuwe pil moet innemen. Maar wanneer is het diarree? Als je meerdere keren achter elkaar dunnere ontlasting hebt, of is 1x al voldoende voor een nieuwe pil. En vanaf welk type van die bristol stool chart is het dan diarree?
Ik heb nu al een aantal keer gehad dat ik zo twijfelde of ik nog een pil in moest nemen.

1 like

Ik word een beetje moedeloos van een bepaald probleem: haaruitval.

Ik heb er nu al zo’n 3 jaar lang extreem veel last van. M’n handen zitten na het douchen helemaal onder het haar, het hele huis ligt onder de haren, m’n bed…
Het is ook gewoon te zien/voelbaar dat m’n haar dunner is geworden. Eerder kon een elastiekje er met moeite 3 keer om heen en nu met gemak 4/5 keer.

Vorig jaar kwam eruit dat m’n b12 te laag was. Eerst tabletten geslikt, kreeg ik ontzettend veel puistjes van en het ging alsnog niet omhoog. Dus toen 10 keer om de 3 dagen een injectie in m’n bil. En nu hou ik dat nog steeds om de 2 maand zelf bij. Bloedonderzoek wees 1 maand geleden uit dat mijn waardes perfect zijn op dit moment.

Maar nu een jaar later is de haaruitval nog niet minder.

Dus vorige week bij de dermatoloog geweest en die verbaasde zich dat er nog nooit gekeken was naar mijn schildklier. Dus… weer bloedprikken. Op internet gelezen over de klachten en ik herkende er toch wel een aantal.
Maar ik werd 5 minuten geleden gebeld; geen bijzonderheden gevonden.

Wat zou dit dan wel kunnen zijn? De dermatoloog dacht dat ik geen alopecia androgenetica had want daar leek mijn haaruitval niet op. Het is niet een bepaalde plek dat uitvalt.
Telogeen influvvium (ik hoop dat ik alles goed schrijf) was nog een optie.

Ik vind het aan de ene kant wel ‘jammer’ dat er niks uit is gekomen uit het schildklieronderzoek. Want dan weet je wat het is. En kun je er wat aan doen. Nu word ik er zo moedeloos en verdrietig van. Ik wil gewoon niet meer m’n haar wassen. Elke keer die confrontatie verdorie. :disappointed:

1 like

Ik kom er gisterenavond bij het afhalen van mijn make-up achter dat ik veel wimperharen verlies. En ook mn wenkbrauwen zijn weer echt dunner geworden :frowning:
Na het uitvallen vorige keer zijn ze rond april weer gaan groeien. Ik vroeg het vandaag in het ziekenhuis aan de verpleegkundige, maar die wist het ook niet. Het is geen bijwerking van de medicijnen.

Wat kan ik er aan doen? :neutral_face:

2 likes

Geen tips wel een knuffel! Zo kut he haaruitval :kissing_heart:

2 likes

Maar je prikt nu nog elke 2 maanden B12? En je hebt een maand terug bloedonderzoek gedaan? Dan is het niet zo gek dat je waarden perfect waren, aangezien bloedwaarden dan niets zeggen (want je bloed zit vol met B12 maar dat betekent niet dat je lijf het ook opgenomen heeft).

1 like

Dat was meer om te kijken of elke 2 maand wel genoeg was omdat ik nog steeds klachten had (haaruitval en trillend ooglid dat elke keer na een injectie ophoudt. Maar 2/3 weken voor de injectie weer begint te komen)

Haaruitval en een trillend ooglid kan ook door stress komen. Heb je daar last van?

Dankjewel! Het is vooral raar dat mn hoofdhaar niet uitvalt (gelukkig btw).
Ik hoop maar dat het snel stopt.

Ik slik verder niks. Mag je zink/magnesium altijd slikken (in combinatie met andere medicijnen?)

1 like

Nee, ik heb juist de laatste 2 keer minder stress dan ooit gehad in m’n leven.

2 likes

Nee dit hebben ze niet gedaan. Wel m’n ijzer ooit, die was ook te laag. Maar een keer erna was die alweer op het juiste gehalte.

En omdat ik niet weet hoe ik mobiel een multi citaat moet doen, ook gelijk even aanhaken op @Krabsalade.
Ik zal het gaan aanschaffen en testen. Ik grijp op dit moment alles aan om er maar vanaf te komen.

2 likes

Wat is het beste merk? Is het een combinatie van die 2 of zijn het verschillende potjes? En waar kun je het beter kopen, bij de apotheek of drogisterij?

1 like

@Krabsalade ik vind het zooo lief dat je altijd de moeite neemt om zo uitgebreid te reageren op iedereen :heart: ik kijk het in ieder geval nog ff aan met mn puist haha

8 likes

Ik heb nog steeds last van mijn oog. Wel oogzalf met antibiotica gekregen. Wanneer moet ik de huisarts weer bellen om toch nog een keer te laten kijken?

Ookzalf heb ik gisteren gekregen rond 1500 uur. En toen braaf herhaalt en ook nog uitgespeeld onder de douche.

1 like

@Krabsalade Dankjewel voor je antwoord haha! Lief dat je op iedereen zo uitgebreid antwoord!

1 like

Oké drankje. Dan hoef ik nu nog niet aan de bel te trekken. Heb ook een ooglapje dus zit ook thuis niks te doen.

Stelde me wel gerust.

1 like

Hij heeft weleens een stressvolle periode gehad, maar ik heb nooit in de gaten gehouden of hij zulk gedrag tijdens/na een stressvolle periode meer vertoonde.

Hij heeft naar mijn mening nog nooit iets zodanigs stressvols meegemaakt dat zo’n tic triggerde. Of dan stond ik er niet bij stil.

@Totoro Zoals jij het omschrijft zo steekt mijn vriend ook wel in elkaar. Was jij er op dat moment van bewust dat je het ook in het openbaar deed? Of eerder naderhand? Ah ok, goed om te weten dat het niet iets psychisch hoeft te zijn!

Ik had ook oa fikse haaruitval door b12tekort, heeft bij mij heel lang geduurd voor dat verbeterde. Ik heb ook in overleg met MDL en huisarts veel langer 1x per week geprikt omdat daarbij de klachten veel beter werden en het niet kwaad kan als je teveel b12 zou hebben. Als we afbouwden via de standaard dan viel ik gelijk weer helemaal terug, na 2 jaar 1x per week prikken nu eindelijk klachtenvrij afgebouwd naar om de 2-3 weken op geleide van klachten. Misschien kan je in overleg met jouw arts ook proberen iets vaker te prikken?

ETA: ik ben natuurlijk maar leek en geen arts maar dit werkte voor mij

1 like