Het hoepeltopic

Oke lang verhaal maar misschien kunnen jullie me advies geven!

Ik zit momenteel in een depressie. Bewegen doe ik weinig, want dan moet ik voor veel de deur uit en ik krijg snel paniek aanvallen nu. Maar omdat bewegen ook helpt in het herstel wil ik wel iets gaan doen. En ik word dikker van de medicatie dus extra motivatie om laagdrempelig te gaan sporten.
Nu dacht ik aan hoepelen. Lijkt me echt leuk om te doen, makkelijk ook met de kinderen in huis (ipv sport routine moeten volgen) en ik kan gewoon lekker thuis blijven in m’n veilige omgeving.
Alleen loop ik tegen wat dingen aan en heb ik wat vragen:

  • ik ben 1.93 en kom op verschillende sites uit op andere maten van hoepel. Kan dat kloppen (zijn handgemaakt dus ook uniek qua maat misschien?) of is er een soort ‘algemene maat’?
  • tijdens zoeken kwam ik op verschillende soorten. Hoepels uit 1 geheel maar ook hoepels met een soort klik systeem? Dat laatste lijkt me minder fijn hoepelen maar is wel makkelijker met opbergen
  • hoevaak hoepelen jullie? En is het goed uit te houden als je de conditie hebt van een dood paard :grimacing:

En ik ben benieuwd waar jullie je hoepel hebben gekocht en of er evt nog andere ‘must haves’ zijn op dit gebied.

Bedankt alvast :heart:

2 likes

Hè wat rot dat je in een depressie zit :yellow_heart: Leuk dat je aan hoepelen denkt. Dat heeft mij ook geholpen toen ik wat minder in m’n vel zat. Hoepelen geeft me een kinderlijk blij gevoel.

Bij hoepelen geldt: hoe groter (en zwaarder) de hoepel, hoe makkelijker het is. Vaak wordt er aangeraden om eentje te kiezen die ongeveer tot aan je navel komt. Dit zou je bij jezelf eens kunnen opmeten. Hier staan ook nog wat tips:

Zo’n hoepel met kliksysteem vond ik niet fijn. Vooral die fitness hoepels met van die buiten zijn erg onprettig. Die doen gewoon pijn. Ik heb een hoepel van De Hoepelwinkel (gelijknamige website) en ben daar heel tevreden over. Mooie kleuren en gewoon een fijne hoepel. Ik heb ook een hoepel van Robin Hoop gehad en vond die ook erg fijn. Het voordeel aan die van Robin Hoop is dat je hem kunt ‘opvouwen’ waardoor je hem gemakkelijker mee kunt nemen. Ik heb uiteindelijk die van Robin Hoop verkocht omdat ik een intermediate had gekocht en toch liever met m’n beginnershoepel hoepel. Je kunt ook even op Marktplaats kijken, daar staan ze geloof ik wel eens op (daar heb ik de mijne ook ooit verkocht :stuck_out_tongue_winking_eye:).

Misschien vind je het ook leuk om @ikbensaske te volgen op Instagram? Zij is ook begonnen met hoepelen vanwege mentale problemen en deelt af en toe filmpjes en tips over hoepelen. Ik vind het leuk om te zien wat het hoepelen haar heeft gebracht en hoop het ook zo lang vol te kunnen houden zoals zij.

https://instagram.com/ikbensaske?utm_medium=copy_link

Oh en ik heb ook een conditie van een dood paard en het hoepelen is goed vol te houden.

Succes! En vooral: veel plezier :smiling_face_with_three_hearts:

2 likes

Wat super lief dat je zo uitgebreid antwoord. Ik heb gelijk zin om te hoepelen omdat je zo enthousiast overkomt haha!
Ik ga me eens verdiepen in je link en tips. Saaie volg ik inderdaad sinds kort, door haar is het hele hoepel idee gaan spelen in m’n hoofd.

Dankjewel voor je uitleg♥️

Ik word altijd meteen vrolijk als ik een goede playlist opzet en dan lekker kan hoepelen! Hopelijk heeft het op jou een soortgelijk effect, sterkte :heart:

Wat rot voor je, die depressie. Ik heb sinds kort ook een hoepel en het helpt mij om soms gewoon even mijn hoofd leeg te maken. En ik voel me er vaak super vrolijk door! Lekker bewegen. @pastelzwart heeft al een super uitgebreid antwoord gegeven!

Ik heb zelf een hoepel van Robin Hoop. Ik heb 'm online besteld, maar ze hebben ook een fysieke winkel in Rotterdam. Ik had zelf nog een vraag over hoepelen, en ben via de mail goed geholpen. Wellicht zou je advies kunnen vragen over welk formaat hoepel voor jou passend is.

Die van mij is opvouwbaar, maar ik moet zeggen dat ik 'm gewoon in de woonkamer tegen een muur heb staan. Doordat ie zichtbaar is, pak ik 'm vaak snel even.

Ik leg mezelf ook geen druk op dat ik beslist 15 minuten moet hoepelen, maar ik hoepel vaak tussendoor even. Als ik de woonkamer inloop of even sta te wachten in de waterkoker. Of ik hoepel 1 liedje lang. Ik vind het echt heerlijk om te hoepelen op leuke liedjes. Voel me echt krachtig en in m’n lichaam als ik Lizzo luister.

Ik denk dat het ook met een lage conditie goed kan, het is gewoon een kwestie van opbouwen. En steeds eventjes.

1 like

Heeft iemand van jullie wel eens zo’n hoepel geprobeerd?
Ik heb m net besteld #tiktokmademedoit

1 like

hahaha wilde al zeggen, krijg dit zooo vaak als tiktokreclame. net als die doorschijnende legging die heel warm zou zijn

3 likes

Hoe ziet dit er Chill uit haha? Wat een martelwerktuig

32 likes

Ik dacht een seksspeeltje

1 like

Stuur dit ding alsjeblieft terug, het schijnt echt niet goed te zijn voor je lichaam om met zulke gewichten aan je hoepel rond je middel te zwaaien. We hebben een hoepeltopic waarin suggesties staan voor betere hoepels en anders kun je daar ook goed advies vragen. :hugs:

Wat schijnt niet goed te zijn dan?

2 likes

@Hippe_kikker Amarens postte er eerder al over.

1 like

Ik heb zo’n normale fitnesshoepel en dat voelt al niet chill als je het te lang doet maar zo’n gewicht er aan lijkt me echt een marteling! Ben benieuwd hoe het is als je 'm gaat testen haha

1 like

Ik wil starten met hoepelen na mijn zwangerschap (3 maanden geleden) ook omdat het goed schijnt te zijn voor bekkenbodem etc. Wil het dus wel meer als workout doen.
Die met bobbels enzo schijnt niet goed te zijn lees ik hier, maar is dit wellicht iets? (jullie weten er wat meer van dan ik) Breaking Limits Fitness Hoelahoep voor Volwassenen – Gemaakt van Roestvrij Staal,... | bol.com
In ieder geval goede reviews. (heb wel het idee dat de meeste hoepels van Bol van Ali komen).
of welke hoepel raden jullie aan voor beginners?

1 like

Ik zou juist niet voor een verzwaarde gaan maar voor een lichtere zoals deze:

Die zware gaat echt zeer doen aan je buik, en de lichtere gaf juist meer uitdaging. Is lastiger om hoog te houden.

1 like

Is dit meer een verschil tussen cardio(lichtere hoepel) en/of buikspieren trainen(zwaardere/met knobbels)? Of ligt het niet zo simpel?

1 like

Volgens mij doet die zware ook niet zoveel voor je buikspieren. Ik heb het mezelf wel aangeleerd met een zware, daarna overgestapt op een lichte. Ik ben geen expert natuurlijk en n=1 en zo, maar ik merkte zelf meer effect bij een lichte.

Ik zou ook zeggen dat zwaar niet zoveel toevoegt, het enige voordeel van een zware hoepel is dat 'ie meer momentum heeft en daarom makkelijker omhoog blijft (dus inderdaad makkelijker leren, maar minder zwaar om te doen). Ik geloof ook niet dat het nog een soort positief ‘massage-effect’ heeft ofzo, als iemand in jouw buikspieren gaat lopen duwen schiet je daar ook niet perse iets mee op.

2 likes

Wat leuk! Wil je echt gaan hoopdancen of blijven heuphoepelen? Voor heuphoepelen heeft een polypro niet echt toegevoegde waarde, voor hoopdance zeker wel natuurlijk. Ik zou wel beginnen met een niet al te kleine hoepel dan, het verschil in gewicht is vaak echt al wel genoeg om je even zoet te houden. Griptape of geschuurd is echt persoonlijke voorkeur, ik heb allebei en vind het allebei prima werken, griptape aan de binnenkant vind ik alleen wel wat minder mooi haha.

Dan zou ik niet voor een polypro gaan denk ik, maak je het jezelf alleen maar moeilijk mee! Die zijn echt vooral prettig om niet op de vreemdste plaatsen onder de blauwe plekken te zitten en om mee te gooien haha, verder win je er niet perse iets mee.

1 like