Het hoepeltopic

Klopt, je moet echt beide kanten trainen dus ook de andere kant op leren hoepelen anders ontwikkelen je spieren ongelijk. Dat is niet goed voor je lijf.

En lieve meisjes: koop echt liever een wat zwaardere beginnersdanshoepel dan dat fitnessding met die bobbels. Is niet goed voor je ingewanden. En voor wie denkt: hoe zwaarder de hoepel, hoe beter ik train: mis. Hoe lichter de hoepel, hoe moeilijker. Een lichte hoepel draait sneller en is minder stabiel, waardoor je lijf veel harder moet werken om 'm in balans te houden. Daarom begin je normaal gesproken met een wat grotere zwaardere danshoepel. Die draaien langzamer waardoor je ā€˜foutjesā€™ ook makkelijker kunt corrigeren voordat ie op de grond klettert.

Voor wie zich afvroeg wat je doet als de hoepel naar beneden zakt: je zakt mee. Dus iets door je knieĆ«n en je wiggelt wat sneller met je heupen zodat je billen eronder komen en je 'm weer ā€˜opscheptā€™. Is heel eenvoudig als je het door hebt.

7 likes

Is het echt slecht voor je ingewanden? Daar had ik nog niet bij stil gestaan. Er zitten toch spieren en vet tussen die de boel beschermen?

Probeer eens de andere kant op te draaien. En zelf rondjes draaien zowel linksom als rechtsom. Een stukje lopen. Je kunt daarna proberen om je handen omstebeurt in de hoepel te steken. Dat is goed voor je coƶrdinatie en het begin om trucjes te leren (want dan kun je 'm uiteindelijk al draaiend van je lijf pakken). Als de hoepel draait, zoek je het moment waarop de opening/ruimte aan de voorkant is (en de hoepel dus tegen je rug aan zit). Dat is het moment om je hand erin en eruit te doen. Idem voor de achterkant.

3 likes

Tja, er is vast geen medisch onderzoek naar gedaan, maar het is echt onnodig om jezelf pijn te doen: https://robinhoop.nl/waarom-geen-fitnesshoepel/

Edit: en https://www.hoopsadaisy.net/faq

Wat een leuk topic! Als tiener hoepelde ik veel in de tuin en ik kon ook wel wat trucjes. Waar ik nu woon heb ik geen plek om te hoepelen (en geen tuin), maar naar het park lijkt me ook weer zoā€™n onderneming (en een beetje awkward, want ik hou er niet van als mensen naar me kijken). Misschien als er hier in de buurt mensen samen gaan hoepelen dat ik wel mee wil doen :slight_smile:

1 like

Dank je! 2 kanten lukt al, maar de handentip is voorlopig denk ik een goede nieuwe oefening :smiley: leuk!

1 like

Ik heb binnen ook weinig ruimte en geen tuin, dus ik ben eerst voor op de stoep begonnen (woon wel in een relatief rustige straat) en daarna toch naar het park gegaan. Vond het doodeng in het begin maar over het algemeen kijken mensen amper, en je went er heel snel aan! Wat is bij jou in de buurt? Aan de poll te zien zitten we aardig verspreid door het land :blush:

1 like

Yes, gewoon doen. Het voelt dan in eerste instantie even alsof je niet meer kunt hoepelen, maar je hebt die andere kant ook snel onder de knie!

2 likes

Ik wilde toevalligvanochtend een topic openen, maar bedacht me.
Ik heb vandaag voor de 2e keer gehoepeld. Ik hoepel ook buiten, want binnen heb ik geen plek. Het gaat me beter af dan verwacht, gelukkig! Wel heb ik nu allemaal blauwe plekken, maar die gaan wel weer weg :sweat_smile:

1 like

Aan de poll te zien is mijn buurt hetzelfde als jouw buurt! Ik heb op dit moment geen hoepel meer, dus ik ga even kijken welke ik wil aanschaffen en dan ga ik misschien toch wel eens naar het park

Ah leuk! Ik heb ook nog wel van alles liggen dus als je een keer samen wil hoepelen mag je er ook wel eentje lenen dan!

1 like

Ik heb nu een fitnesshoepel, maar een lichtere lijkt me ook heel leuk! Ik heb laatst de hoepel van mā€™n kleine nichtje gebruikt. Dat is meteen een stuk moeilijker. Wat voor dingen doe je allemaal met hoopdance? Is het echt een dans of meer trucjes?

1 like

Ah ja die van je nichtje was waarschijnlijk ook heel klein, dat maakt het heel veel moeilijker inderdaad haha. En het kan allebei, je hebt mensen die heel ā€˜danserigā€™ zijn en daarbij de hoepel meer als een prop gebruiken, je hebt mensen die heel technisch zijn en zich echt op de trucjes richten, en alles er tussenin. Ik ben van mezelf niet zoā€™n danser dus ben iets meer van de trucjes maar ik probeer wel om iets meer richting de dans-kant te gaan nu, omdat ik het er altijd zo mooi uit vind zien.

Ik ga wat filmpjes opzoeken. Klinkt super leuk.

1 like

Ik hoepel ook! Eerst mezelf aangeleerd met een fitnesshoepel maar eigenlijk vrij snel overgestapt op een van Robin Hoop.

2 likes

Ik heb al moeite genoeg om de hoepel meer dan twee minuten te ā€˜hoepelenā€™. Hoe hebben jullie dit geleerd? Gewoon heel veel oefenen? Ik heb trouwens de fitness hoepel van de action

Klinkt alsof je er veel verstand van hebt :slight_smile: heb je misschien een tip voor waar ik een goedkope beginners/danshoepel kan kopen? Die fitnesshoepel van de Action laat ik maar even voor wat het is als ik dit zo lees, maar wil het wel graag proberen!

1 like

Ik draai (haha) al een tijdje mee in de hoepelwereld. :slight_smile:

Leuk dat je het op wilt pakken! Echt goedkoop zijn danshoepels niet, ze zitten allemaal een beetje in dezelfde prijscategorie, afhankelijk van de hoeveelheid en het soort tape. Je kunt eens kijken bij de Hoepelwinkel (Leiden), Robin Hoop (Rotterdam) of Movinā€™ Circle (Breda). Het zijn allemaal webshops, maar mocht je bij een van hen in de buurt wonen dan kun je vaak ook uitproberen wat je het fijnst vindt. Soms is er qua tape ook meer mogelijk dan op de site staat. Ik heb van hen allemaal minimaal Ć©Ć©n hoepel!

Goede vuistregel voor als je online bestelt qua grootte: als je de hoepel rechtop zet, moet 'ie ongeveer tot je navel komen.

6 likes

Wat leuk dat je er zoveel van weet! Vraagje: je zei dat je beter kunt beginnen met een zwaardere hoepel, maar in de webshops die je noemt zijn de beginnershoepels zoā€™n 600 gram. Is dat voldoende?

Ja, dat is voldoende. Vaak kun je kiezen uit beginners en intermediate. En bij beginnershoepels is de buis wat dikker waardoor 'ie vanzelf wat zwaarder is dan de intermediate. Je hoeft zelf dan verder niet naar gewicht te kijken.

1 like