Het is bijna Kerstmis!

Zoooo veel zin in Kerst! Nieuwe favoriete topic dit.

Bij ons staat de adventstijd grotendeels in het teken van vrijwel dagelijks Duitse koekjes bakken en ik kan nu al bijna niet meer wachten.
Oh en janken op de bank bij All You Need Is Love natuurlijk. :heart_eyes:

2 likes

Leuk! Wat voor koekjes zijn dat? Ik bak ook chocolat chippies met m&ms die ik alleen met kerst bak. Moet meestal de hele maand december wel oefenen met bakken van mijn vriend zodat ze goed lukken voor kerst zelf :yum:

1 like

zin in. maar oud en nieuw sla ik wel graag over, wat een deceptie is dat elke keer weer

Ohhh helemaal mee eens!! Ik wil of een weekendje weg met o&n of ik blijf gewoon lekker thuis en ga om 0:30 naar bed.

1 like

Echt 1001 verschillende soorten. In Duitse supermarkten en kiosken zie je in adventstijd vaak tijdschriften die helemaal over ‘Weihnachtsplätzchen’ (kerstkoekjes) gaan, en daar staan dan veel verschillende recepten in. Maar in onze familie hebben we ook vaste recepten van al 40 jaar oud.

Deze recepten komen ook elk jaar voorbij:

https://www.essen-und-trinken.de/rezepte/55528-rzpt-vanille-orangen-taler

Eigenlijk geen koekjes maar wel lekker: gebrande amandelen

Op Smulweb staat ook veel in het Nederlands:

En als je geen zin hebt om te bakken, dan zijn de koekjes ook gewoon verkrijgbaar in supermarkten en op kerstmarkten in Duitsland.
Voor mij zit het plezier eigenlijk vooral in het bakken en iets minder in het opeten, hoewel het eten natuurlijk geen straf is.
Maar het hoort er voor mij bij om voor Kerst al meerdere dagen vroeg op te staan en dan om 8 uur 's ochtends al de eerste lading koekjes klaar te hebben. Het hele huis ruikt dan direct naar Kerst, omdat er in de kerstkoekjes vaak kruiden zitten, of sinaasappel, daar kan bijna geen geurkaars tegenop.

Collega’s, vrienden en familie worden altijd erg blij van dergelijke traktaties.

Potverdorie nu heb ik zin in koekjes. :joy:

5 likes

Jaa Kerst! Kan niet wachten om weer een boom op te zetten en te versieren en het kerstdorp neer te zetten <3 Ben ook al lijstjes aan het maken voor cadeautjes om te kopen en ga binnenkort de recepten plannen.

1 like

Wauw dankje voor de links!! Ga er zeker iets van proberen! En inderdaad…het plezier van het bakken met een muziekje of kerstfilm op de achtergrond en dan die geur, genieten!

1 like

Oke ik ben nog nooit op een kerstmarkt geweest, maar het lijkt me oprecht wel leuk! Dat is vooral vreten toch?

Beetje wel ja. Eten, drinken, geurkaarsen, foute koektrommels, mutsen, shawls, houtsnijwerk, kerstballen, snuisterijtjes… Het is ook vooral de sfeer. Maar het eten is wel heel erg lekker en alleen daarom al is het leuk om er heen te gaan.

Vroeger ging ik altijd naar kerstmarkten in de grote steden, maar die zijn ZO druk. Keulen is mijn favoriet alleen je kan er over de hoofden lopen. En mensen die vol zitten met Glühwein lopen niet zo hard terwijl ik van het doorlopen ben. :joy:
Tegenwoordig kies ik vaak voor wat kleinere kerstmarkten in grensplaatsen.

1 like

Mijn lievelings kerstlied:

1 like

Zij hebben veel mooie kerstnummers vind Ik!

Omg ja de All You Need Is Love Kerstspecial! Jaaaaa. :heart: Enige keer in het jaar dat ik daar naar kijk. Lekker janken voor de tv/laptop haha.

4 likes

Wat zijn jullie favo kerstfilms?
En kerst gerechten?

Bridget Jones, ik kijk ze elk jaar minstens 3x

4 likes

Nogal cliché, Love Actually.

5 likes

Mijne ook! Al heb ik hem vorig jaar niet gezien, dit jaar extra kijken haha

1 like

Of deze :wink:

2 likes

Deze vind ik ook zo gezellig:

10 likes

Die vind ik veel te blij.

Ah mijn favo kerstliedje :heart:

1 like