Het kamerplantentopic #3

Geven ze hem wel voeding dan? Want dat zit sowieso niet in die korrels natuurlijk.
In een pot kan ik me er iets bij voorstellen want de pot neemt veel water op, dus minder voor de plant.

Nee ik bedoel de pot, geen hydrokorrels. Ik denk dat het idd met wateropname te maken heeft. Ze blijven wel gewoon leven, maar ze groeien alleen niet zo hard.

@Dazed Misschien past een pannekoekenplant of peperomia ook wel goed op je salontafel?

1 like

Pannenkoekenplant heb ik er al eentje van maar peperomia had ik nog niet aan gedacht, vind ik een goeie! Thanks (:

2 likes

Mijn Strelitzia Nicolai groeit erg hard, wat fijn is maar in plaatst van in de hoogte groeit hij voornamelijk in de breedte. Heeft iemand zijn plant vastgezet tegen een kokosstok of bamboe? En werkt dit een beetje goed?

3 likes

Ik strikte onderaan de bladeren gewoon een lintje (wel flink aantrekken), zodat je ze wat meer bij elkaar trekt. Werkte bij mij prima!

1 like

Waarom staat er bij planten vaak wel bij hoe vaak je water moet geven, maar niet hoeveel?! Hoe moet je dat nou weten? Niet te weinig, maar je mag ook de wortels niet verzuipen.

Alleen de heel robuuste exemplaren overleven hier, want ik gok blijkbaar altijd verkeerd.

3 likes

Ik heb liquid gold leaf gekocht (via Orchidz) en ben zo benieuwd. Ik vind het handig dat ik het ook voor semihydro planten kan gebruiken. Ik had daar eerst een set van general hydroponics van, maar ik vond het veel gedoe dat je daarbij steeds verschillende vloeistoffen moet mengen en afmeten. Ik had ook nog per ongeluk een organische versie gekocht die vreselijk stonk, echt niet geschikt voor binnen gebruik.

1 like

Ik heb voor het eerst ooit planten in huis, want cadeau gekregen. Een calathea (vind die echt prachtig maar lees dat die wel wat lastig te verzorgen zijn?), een schefflera en een monstera.



Van wat ik heb gelezen staat de monstera niet per se op een goede plek nu, maar ik kijk het even aan en blijf hem draaien (gelezen dat je dat moet doen). Anders moet ie op termijn naar de studeerkamer.

Ben echt een noob in planten dus ben heel benieuwd of ik ze goed kan verzorgen.

10 likes

Het nieuwste blad van mijn Strelizia Nicolai is dood gegaan (en inmiddels eruit kunnen trekken), is de plant nu afgeschreven voor nieuwe bladeren?

Welke watermethode gebruiken jullie? Ik heb nu plantsome en doe het gewoon met een gieter, de hoeveelheid die plantsome aangeeft (dus bv 250 ml voor mijn calathea) maar op tiktok zie ik dus dat je als je water van de bovenkant geeft, je de kweekpot eruit moet halen en zoveel water geeft totdat het uit de gaten loopt van onderen. Of veel mensen die al hun planten water geven via de bottom water methode, dus dat ze dan zoveel als ze nodig hebben zelf opnemen, off meenemen de douche in?
Wat doen jullie en wat vinden jullie dat het best werkt?

Ik zou plantsome verwijderen, daarmee heb ik al een paar planten vermoord. Als je zoekt op het forum zijn er meer mensen die ontevreden zijn over die app. De hoeveelheid water klopt vaak niet, voor de herinnering kun je het op zich wel gebruiken als je dat fijn vindt. Ik prik meestal m’n vinger in de aarde en als de aarde droog is geef ik een beetje water. Meestal van bovenaf, maar sommige plantjes zet ik even in de wasbak waar ik water in doe. Tegenwoordig is m’n vriend chef planten, dus ik heb het al een poosje niet gedaan. Maar volgens mij doet hij het ook op die manier.

5 likes

Ohhh die calathea, zo mooi. Ik zal maar geen foto plaatsen van hoe ie er bij mij bijstaat :joy: :sob: Niet om je te ontmoedigen, maar echt geen makkelijke plant. Mijn tips zouden zijn

  1. Zorg dat ie geen trips krijgt (haha :broken_heart:)
  2. Hou de luchtvochtigheid hoog door bijv. regelmatig te sproeien
  3. Geef genoeg water, naar mijn ervaring kan ‘ie flink zuipen. Vingerkootje in de aarde steken en bij droogte bewateren.

Het is lastig inschatten hoeveel water jouw planten moeten, want totaal afhankelijk van de grootte van de plant, de pot, de wortels, de temperatuur, luchtvochtigheid etc. Imo gewoon een leerproces, geef eens een flinke scheut en kijk hoelang de aarde nat blijft. Als die na een paar uur of een dag alweer droog is mag je per keer wat meer geven, als de aarde langer dan een paar dagen nat blijft minder geven. Zorg dat een overschot aan water weg kan lopen door bijv. een kweekpot in een normale pot te zetten of hydrokorrels onderin te leggen. En bij overwateren, als je merk dat de aarde te nat blijft: tampon erin om het overschot op te nemen. Dan voorkom je wortelrot.

Edit: die calathea kun je voor de luchtvochtigheid af en toe in de badkamer neerzetten als je gaat douchen!

1 like

Dankje! Ja dat lees ik nu dus steeds, zo jammer want echt prachtige plant.
Hoe kan je zorgen dat er geen trips komen? Ik vind planten echt een leuk idee hoor, maar ergens ook een vies idee ofzo al die dingen in je huis waar allerlei beestjes kunnen komen leven.
En af en toe sproeien is? 2/3 x per week ofzo? En dat in de badkamer neerzetten, is dat ter vervanging van het water geven of gewoon extra? En als die aarde droog is dus áltijd water geven ookal heb je bv 3 dagen geleden nog gegeven?

Ja dat is best lastig. Ik heb ze een keer in huis gekregen via een stekje, echt een kutstreek, maar verder weet ik eigenlijk niet hoe je eraan komt. Als je ze hebt gespot de plant in ieder geval meteen afzonderen van de rest (en dit topic doorlezen over hoe je er vanaf komt).

Ja dat lijkt me prima! Ook afhankelijk van hoe droog het bij jullie is. Je kan op bol.com luchtvochtigheidmetertjes kopen.

Extra inderdaad, of i.p.v. sproeien.

Ja, tenzij het een plant is die graag droog staat, maar dat is voor deze calathea dus niet zo.

3 likes

Ik kan niks met mate en wilde behalve gekregen plantjes ook zelf wat leuks uitzoeken.
Zodoende:


Aglaonema Red Zirkon van Lula’s etsyshop


Philodendron white princess


Aglaonema Cherry Baby

& mijn favoriet :joy:


Vleesetende plant. Moet even wat regenwater gaan vangen voor deze.

14 likes

Wil de pret verder helemaal niet bederven want nice dat je zo lekker gaat met je plantjes! Maar je hebt ook een kat toch? Hou er rekening mee dat sommige planten flink giftig kunnen zijn voor katten, voor wanneer jouw kat graag aan blaadjes knaagt? Bijv je philodendron en aglaonema

2 likes

Dankjewel! Wist ik inderdaad. Gelukkig toont ze geen interesse in planten. Snuffelen houdt het bij op, eten doet ze niet.

3 likes


Excuses voor de slechte foto, maar er komen peduncles (?) aan mijn hoya linearis :smiling_face_with_three_hearts:. Ik ben niet speciaal into hoya’s, maar vind het toch altijd bijzonder als er eentje gaat bloeien

17 likes

Hebben jullie ervaring met planten die het goed doen in een kamer met ramen op het noorden? Ik vond alleen berichten van @Pantalones, maar volgens mij heb jij ze helemaal weggehaald uit die kamer of niet?

Bij mij doen philodendron scandens (zo’n hangplant) het goed. Heb ze wel direct bij 't raam hangen, weet niet zeker of ze het op een afstandje ook goed doen.

2 likes