Ahhh balen:( Ik ben nu fanatiek aan het spuiten om de dag, hopelijk breng ik de planten niet om zelf niet om zeep
eco style spruzit r. Is naar mijn mening het enige wat helpt. En dan moet je de planten nog meerdere malen behandelen.
Ik had hier ook last van trips. Van alles geprobeerd, neem olie, andere insecten, enz., maar niks hielp. Sinds ik deze staafjes in de grond van al m’n planten heb gestopt zijn de trips weg:
Komen uit Duitsland maar vgm had ik ze ook op Bol gevonden, of iig iets soortgelijks.
Thanks!! Heb dit nu besteld
Ik heb net spint ontdekt op één van mijn planten. Gelukkig nog maar heel weinig beestjes, dus ik heb niks te klagen. Ik ga binnekort wel een deel van mijn planten doneren aan een project in mijn stad, en ik heb ze al 2x allemaal preventief schoongemaakt met zeep, spiritus en water + al 2 weken geisoleerd van mijn andere planten, maar misschien dat ik ze nog eens ga nakijken. Ik wil echt geen planten gaan afgeven met beestjes
Wat goed dit! Doe je gewoon 1 staafje per plant? Ik ben er nu vanaf maar ga deze denk ik preventief kopen.
@Marsepein ik hoop dat het werkt! Duurde hier wel een paar weken voordat ik niks meer zag en soms nam ik bladeren af met een vochtig doekje, als er nog tripsen op zaten.
@NoyraSoturi Nee wel wat meer, per 10/15cm diameter pot volgens mij 1. Dus in grotere planten heb ik wel een stuk of 4. Ik doe ze er nu idd ook preventief in en volgens de verpakking dient het ook als voeding, dus dat is ook fijn.
Ik heb een strelitzia (ong. 60 cm lang) in een pot van 15 cm. afgelopen zomer aangeschaft. Ik vraag me af of ik het nu kan verpotten of dat ik al te laat ben ivm de kou…
In principe ziet de plant er goed uit, maar hij lijkt een beetje scheef te groeien en hier en daar een klein stukje verkleurd (denk door de lage luchtvochtigheid?)
Kan wel hoor.
Oh top dankje!
Hoi! Verpotten jullie echt zo’n beetje elke 2 jaar al je planten? Ik wil dat eigenlijk helemaal niet, want 1: ik heb alle potjes zorgvuldig aangeschaft, ook qua grootte waar wat kan staan, en 2: kost dat best veel geld als ik allemaal weer nieuwere grotere potten moet gaan kopen.
Of gaan ze dan uiteindelijk echt dood?
Nee, ik verpot alleen als de pot echt te krap is geworden of als ik een plant groter wil laten worden. De rest laat ik lekker staan, daar zijn ze bij mij nog nooit het hoekje van omgegaan. Wel af en toe nieuwe aarde erbij.
Het is wel goed om af en toe te checken hoe root bound je planten zijn. Als er te weinig aarde overblijft wordt het voor de plant erg lastig om voedingstoffen, vocht en zuurstof binnen te krijgen. En dat is vrij essentieel wel haha.
Daarnaast is het ook belangrijk om te kijken of de aarde nog luchtig genoeg is en nog genoeg voedingstoffen bevat. Je kunt bijvoorbeeld ook gewoon een derde van de aarde vervangen door nieuwe aarde (en voeding toevoegen als dat nodig is).
Je kunt als een plant te weinig ruimte heeft ook vaak een deel van de plant met wortels scheuren of weghalen (en meestal een nieuwe plant ‘van maken’). Dan kan je plant weer door in de pot die je hebt uitgezocht.
Kan iemand mij verlossen uit mijn plantenlijden? Mijn Alocasia Zebrina hangt eeuwig slap. Ik heb alles geprobeerd (dicht bij het raam, verder weg, half schaduw, half licht, indirect licht, veel water, weinig water, regenwater, sprayen) en niets helpt
Hoe krijg je een Zebrina met sterke stengels die uit zichzelf rechtop blijven staan?
Oei, lastig. Mijn zebrina gaat hangen als hij water wil, zodra ik dat hem gegeven dat staan bijna alle stengels binnen een uur weer recht. Hij staat op 50 cm van een raam ofzo, wel een raam op het oosten, dus tot 12:00u zon.
Ik heb een aantal planten besteld, 1 had iets van spint denk ik en krijg een nieuwe plant gelukkig…
Nu ben ik de overige varenplanten paranoia aan het bestuderen maar ben er toch niet helemaal gerust op.
Ik vond deze in de aarde, de korrel heeft een mintgroene kleur en weet niet wat het is… zie ook op deze plant hier en daar mini-webjes maar voor de rest geen andere tekenen…
Iemand een idee?
Er komt een nieuw blad bij de sterlitzia! Ik snap het niet helemaal, want alle bladeren zijn gekruld en er zitten verbrande randjes op en toch komen er nieuwe bladeren.
Planten voeding?