Hahaha noooooo I would never 
Ik denk dat je trips hebt.
Oei, zo rondom te plant kan ik niks zien en de rest van m’n planten heeft de verkleuring niet.
Istie nog te redden? Wat kan ik het beste doen?
Vanavond kijken met je zaklamp of je echt geen mini witte streepjes ziet, ook onder het blad en dicht bij de nerf. Als je echt niets ziet kan het ook iets anders zijn. Als je wel beestjes ziet afsprayen onder de douche en inspraken met iets tegen trips.
Ik kan het van foto’s hier op het forum altijd slecht zien maar als je googled op trips larven afbeeldingen (witte streepjes) en volwassen trips (bruine streepjes) kun je het misschien beter zelf inschatten.
Ik heb precies dezelfde plant, met precies dezelfde soort plekjes op 2 van de 10 bladeren
Ik schrok een beetje van het bericht dat dit trips zou zijn dus heb er net met een zaklamp uitgebreid naar gekeken (hele blad geïnspecteerd, bovenkant, onderkant, alles) en zie nergens witte of bruine streepjes. Ik denk persoonlijk dat het bij mijn plant gewoon door de droge lucht van de verwarming komt, ik moet 'm vaker besproeien met de plantenspuit geloof ik, en/of van die bakjes aan de verwarming hangen. Zou het kunnen dat dat bij jou ook de oorzaak is?
Kan ook prima dat het blad wordt afgestoten door de plant. Meestal als deze plant bij mij nieuwe bladeren aanmaakt wordt er een andere afgestoten en wordt geel. Voor zekerheid als je niets ziet onder de douche zetten en wellicht aaltjes en bodem roofmijten uitzetten? Werkt veel beter dan allerlei sprays. Teveel/ te weinig water. Geen voeding in potgrond of teveel voeding Luchtvochtigheid etc kan ook nog meespelen.
Wat doen jullie met bananenplanten die nu nog buiten staan? Naar binnen halen als het nog kouder wordt (vriezen) of staan ze sowieso binnen bij jullie? Dank!

Binnen of bescherming eromheen!
Thanks! Bij welke temperatuur pak je ze in? Met welk materiaal doe je dat?
Het heeft al gevroren toch? Het had sowieso daarvoor gemoeten… Tropische planten houden niet zo van vorst.
Ze staan hier ‘warm’ onder de overkapping. Heeft het nu nog zin denk je?
Ja, anders gaat de plant waarschijnlijk dood. Je kan genoeg tips vinden als je even zoekt op Google! Tuincentra hebben hier vaak artikelen over
Waaauw wat een mooie volle monstera!
Hier gaat ie ook lekker door! Misschien omdat de zon erop schijnt en het binnenklimaat niet zo verandert is?
Nice
ja hij krijgt genoeg licht. Desondanks staat hij qua groei in de winter toch altijd redelijk stil bij mij!
Als in een esdoorn? en voor binnen of buiten?