Het kamerplantentopic #3

Mijn bananenplant, mijn trots, die al twee jaar als een trein gaat, is opeens gestopt met groeien? :cry: de laatste twee bladeren zijn nu zeker twee weken mid-uitrol blijven steken zonder enige verandering.
Hoe komt dat en kan ik iets doen komt het nog goed of is dit het signaal dat ie er de brui aan geeft? :cry:

Ik was vorige week bij iemand op bezoek en ik vond al dat de bananenplant er niet heel blij uit zag. Maar toen ik dichterbij liep zag ik echt de ergste luizenplaag die ik ooit heb gezien, krijg nu alweer jeuk. En er stonden meer planten in die hoek, enige advies dat ik kon geven was alles naar buiten en niet eens proberen dit te redden

2 likes

Oh wat zonde! Is dat echt niet meer te redden nee, ook niet met zo’n speciale spray?

Het was echt heeeeeeeeeelllll erg, letterlijk geen plekje zonder luizen. Plant was ook al helemaal aangetast dus mooi was hij ook al niet meer. De planten zijn allemaal van de moeder, maar die zit maanden in het buitenland dus zoon (die niets met planten heeft) moest er voor zorgen :rofl: die zie ik nog niet met neem olie of spiritus in de weer gaan. Ja spiritus om m daarna in de fik te zetten

2 likes

Aaah, zonde hoor!

2 likes

Hoi! Mijn pannenkoek groeit als een malle en maakt daarnaast super veel baby’s aan dat het bijna niet meer gaat passen. Hij staat voor een raam op het westen.

Wat is handig of wijsheid? In de winter verpotten is not done toch? Kan ik de stekjes er ook uit halen zonder de moederplant te verpotten (nee denk ik?) De plant een andere plek geven?

3 likes

Ik verpot wanneer ik wil, ook in de winter. Maar je kunt babies gewoon afsnijden zonder de plant uit de pot te halen. Zo dicht mogelijk bij de moeder zodat je zoveel mogelijk stam aan de baby hebt en dan kun je kiezen deze op water te zetten of gelijk in de grond. Zelf ben ik pro water maar beide moeten werken, je zou wat stekpoeder kunnen gebruiken als je ze gelijk in aarde zet.

Ik las dit na een Harry Potter-post in een ander topic en dacht aan mandragora’s kapot snijden. Arme baby’s :pleading_face:

4 likes

Hahaha noooooo I would never :open_mouth:

2 likes

Weet iemand hoe ik mijn plant nog kan redden?

Ik denk dat je trips hebt.

Oei, zo rondom te plant kan ik niks zien en de rest van m’n planten heeft de verkleuring niet.

Istie nog te redden? Wat kan ik het beste doen?

Vanavond kijken met je zaklamp of je echt geen mini witte streepjes ziet, ook onder het blad en dicht bij de nerf. Als je echt niets ziet kan het ook iets anders zijn. Als je wel beestjes ziet afsprayen onder de douche en inspraken met iets tegen trips.

1 like

Zoiets als dit?

Ik kan het van foto’s hier op het forum altijd slecht zien maar als je googled op trips larven afbeeldingen (witte streepjes) en volwassen trips (bruine streepjes) kun je het misschien beter zelf inschatten.

Ik heb precies dezelfde plant, met precies dezelfde soort plekjes op 2 van de 10 bladeren

Ik schrok een beetje van het bericht dat dit trips zou zijn dus heb er net met een zaklamp uitgebreid naar gekeken (hele blad geïnspecteerd, bovenkant, onderkant, alles) en zie nergens witte of bruine streepjes. Ik denk persoonlijk dat het bij mijn plant gewoon door de droge lucht van de verwarming komt, ik moet 'm vaker besproeien met de plantenspuit geloof ik, en/of van die bakjes aan de verwarming hangen. Zou het kunnen dat dat bij jou ook de oorzaak is?

1 like

Kan ook prima dat het blad wordt afgestoten door de plant. Meestal als deze plant bij mij nieuwe bladeren aanmaakt wordt er een andere afgestoten en wordt geel. Voor zekerheid als je niets ziet onder de douche zetten en wellicht aaltjes en bodem roofmijten uitzetten? Werkt veel beter dan allerlei sprays. Teveel/ te weinig water. Geen voeding in potgrond of teveel voeding Luchtvochtigheid etc kan ook nog meespelen.

Wat doen jullie met bananenplanten die nu nog buiten staan? Naar binnen halen als het nog kouder wordt (vriezen) of staan ze sowieso binnen bij jullie? Dank! :banana: :seedling:

2 likes

Binnen of bescherming eromheen!

Thanks! Bij welke temperatuur pak je ze in? Met welk materiaal doe je dat?

1 like