Het kamerplantentopic #3

Uit de pot halen, hopen dat de wortels niet zijn gerot en in nieuwe potgrond te zetten. En dat zou voldoende moeten zijn. Nieuwe potgrond kan veel meer water vasthouden, dus het nat tussen de wortels maakt de nieuwe grond opnieuw nat, hoeft voorlopig geen water. Als de planten zelf er nog goed uitzien heb je grote kans dat het lukt.

En als je het hebt, zet ze meteen in een (kweek)pot met gat.

4 likes

Boven of voor de verwaming zetten

1 like

Als het lukt, houdt ik met 1 hand de stengel(s) vast en houdt de pot op z’n kop. Zo komt de kluit los en kun je de plant weer omkeren. En dan zachtjes met je andere hand de grond tussen de wortels uit “kloppen”. Afhankelijk van de kwaliteit van de wortels hoef je niet de hele kluit schoon te maken, als het vochtigste er maar tussenuit is.

1 like

Ik heb vorige week 2 varens gekocht bij de AH. Wat is dit? Schimmel? En hoe kan ik dit bestrijden? De planten lijken er verder goed uit te zien…

2 likes

Ik zie niks vreemds?

3 likes

Haha ik heb hier zo vaak ‘trips’ gelezen dat ik las ‘ik hoop dat ik hier om trips mag vragen’.

4 likes

Is dat wit/oranje gedoe aan de onderkant normaal? Ik ben echt een leek op plantengebied…:sweat_smile:

2 likes

Ik zie ook niet zo goed wat dat is? Hoe voelt het aan? Heb je een close up foto?

2 likes

Het voelt hard aan.

Bij de andere plant:

Dat “harige” bedoel je? Dat hoort bij deze plant!

1 like

Ooo echt, heb dat nog nooit gezien haha

1 like

Veel varensoorten hebben dat in meer of mindere mate. Bij sommige soorten komen die wortels eruit als een soort tarantula poten haha.

4 likes

Cool haha! Ik heb eens een varen gehad maar na een week weggegeven, had er geen ruimte voor helaas

Heeft iemand hier ervaring met het maken van een terrarium/mossarium? :grin:

2 likes

Ik heb zo’n kant en klaar pakket gekregen voor kerst.
Alle benodigdheden zaten erbij, hoefde het alleen zelf in elkaar te bouwen. Doet het nu nog steeds prima. Volgens de beschrijving zou ik het moeten kunnen snoeien als de plantjes te groot worden, maar dat lijkt me nog wel lastig

2 likes

Weet je ook waar die vandaan kwam? Ik zoek namelijk een grote DIY kit haha. Vond je het leuk om in elkaar te zetten?

Volgens mij was het deze, kwam in ieder geval in een bol. doos.
Vond het leuk, maar was in een half uurtje wel klaar.

3 likes

Zelf geen ervaring maar volg al een hele tijd met heel veel plezier dit kanaal:

https://youtube.com/c/SerpaDesign

Hij heeft heel veel terrarium builds, allemaal met uitleg :grin:

3 likes

Oe thanks :grin: ik ben bezig om er zelf ook een in elkaar te zetten. Dit soorten filmpjes helpen!

2 likes

Hoe staan jullie tegenover stekken buiten het groeiseizoen?