Het kamerplantentopic #3

Een paar weken geleden heb ik lithops (levende steentjes) gekocht in de hoop dat die wel in leven blijven. Ze groeien echt als een kool! Heel trots op mezelf haha.

Nu wil ik meer vetplanten hebben. Wat zijn nog meer leuke vetplantjes of cactussen?

11 likes

Boehoe mijn alocasia had twee (!) nieuwe bladeren in de maak, maar één is er niet zo mooi uitgekomen :frowning:

Oja laatst bij het verpotten heb ik drie knolletjes geoogst! Maar nu weet ik niet zo goed wat ik moet doen / vind ik het spannend :joy:

5 likes

Mijn Alocasia Frydek heeft een bloem ipv blad gegeven. :’) Nu lees je overal dat die veel teveel energie kosten, maar zo afknippen vindt ik ook weer wat…

@Baratheon Ik heb mijn knolletjes laten uitkomen in van die witte vulkaansteentjes oh god, ik kom niet op de naam.

2 likes

Perliet?

Ik laat ze uitkomen in sphagnum en dat gaat altijd goed! @Baratheon

3 likes

& @sok oh top ik heb ze nu in perliet staan inderdaad! Eerste keer dat ik dat gebruik dus geen idee of ik het te nat hou of juist natter moet etc :blush:.
Hoe lang duurde het bij jullie tot er wat uit kwam?

Deze twee zijn van 19 maart:

3 likes

Ik zou de bloem afknippen als je liever nieuw blad hebt haha. Kost veel energie voor de plant en ze worden imo toch gauw lelijk :sweat_smile:

@Baratheon ik ben ook team spaghnum! Heb nu toevallig een hele bak met vlinderstekjes van m’n String of Hearts en gisteren 28(! :joy:) wortelstokken (in het Engels klinkt het beter: rhizomes) van m’n Calathea Orbifolia op spaghnum gezet. De String of Hearts stekjes maken sinds een paar dagen wortels en staan nu 10 dagen op spaghnum trouwens.

1 like

Ik heb ook altijd ruzie met tradescantia’s. Precies wat jij ook hebt, kaal wordende bovenkant en alle kanten op groeien. Wat is dat voor anti trips spray trouwens en zou je het aanraden? Ik zit weer eens met een trips invasie :slightly_frowning_face:

Deze!

1 like

Geen tip, maar ik lees even mee, heb ook zo’n moeilijk geval thuis staan die op verschillende plekken heeft gestaan en snap er niks van. Weet ook niet hoe je geel met bruine bladeren moet interpreteren. Geel is vaak teken van te veel water las ik, bruin van te weinig toch?

Zit hij misschien ergens te strak aan de mosstok gebonden? Dat het daarboven afgekneld wordt?
Verder heb ik er geen verstand van hoor, dus ik laat het aan de experts hier over :wink:

2 likes

Alocasia Jacklyn

Syngonium Milk Confetti mini

Amorphophallus Atroviridis

Mag niet klagen met de buiten van vandaag. Nu nog alles prijzen :sweat_smile:

18 likes

Staat ie niet te nat? En luchtige aarde? Monstera’s kunnen naar mijn idee beter te droog dan te nat staan.

Kan ik potgrond voor buiten (geschikt voor planten in pot en bakken) gebruiken voor planten binnen?

Ja hoor, geen probleem!

1 like

Mijn maranta bloeit! :blush:

Er is nu 1 bloemetje helemaal uit maar er zijn er nog 3 onderweg voor zover ik kan zien. Ik heb hem op de salontafel staan en hoef niet perse heel veel meer blad, dus ik ga de bloemetjes lekker laten zitten (:

12 likes

Het ziet er uit als te weinig water! Overigens zou ik 'm ook in een luchtigere grondmix zetten, vinden Monstera’s fijn. Is wortelrot door eventueel overwateren wat minder snel mogelijk.

1 like

Mijn ouders hebben al een paar jaar een monstera van mij (hij was tijdens mijn studententijd te groot geworden voor mijn studentenhuis) en dat is nu echt een enorme plant. Ik heb al eens eerder een stek genomen, maar tijdens mijn verhuizing zijn de wortels afgebroken, dus helaas heeft die het niet gered. Nu zitten er vier planten in de pot, en mijn moeder vroeg zich al af of we hem misschien niet beter konden splitten (zodat ze er geen grotere pot aan moet geven), en ergens wil ik dat super graag doen, maar ik ben tegelijkertijd echt zo bang de wortels ernstig te gaan beschadigen. Iemand ervaring met een soortgelijk geval, en misschien tips?

Hallo! Iemand een idee of dit witte vlieg of spint of wol luis is? Dat laatste lijkt me niet. Of trips? Met het blote oog zie je het goed zitten.

En tips wat te doen? Er staat online zoveel. Lees iets over spiritus en groene zeep maar dat lijkt mij niet de meest vriendelijke optie.

Bladluis.

3 likes