Het kamerplantentopic #3

Mijn pannenkoekenplant bloeit voor het tweede jaar op rij :scream: De pannenkoekenplant in de woonkamer heeft ook al een grote bloem

18 likes

Mijn plum crazy oxalis stekje gaat echt lekker dit jaar :two_hearts:

61 likes

Ik heb gister een nieuwe Monstera gekocht, kijk nou wat een knapperd :heart_eyes:

45 likes

Haha wow!

1 like

Haha ja zo agressief zijn deze! Hier vliegen de zaadjes me af en toe ook om de oren, komen echt een paar meter ver

1 like

Mooi! Die zie je niet vaak. Waar heb je deze vandaan?

2 likes

Vorig jaar een stekje gekocht via Tradera (Zweedse Marktplaats)

Stekje

7 likes

Ik zoek nu naar deze plant maar ik zie hem alleen maar te koop op etsy buiten Europa en andere Engelse sites. Hoe kom je er aan? (please laat het een webshop in nl zijn haha)

Oh laat maar, zie het net hierboven.

Zou het goed gaan een plantje bestellen dat zo lang moet reizen?

1 like

Bij mij duurde het een paar dagen voordat ik het had ontvangen, dus denk dat het wel lukt als het goed is verpakt! :grin:

1 like

Ik heb hier denk ik eerder gepost dat ik een paar maanden geleden in een groot tuincentrum een grote monstera gevonden met een hele streng/plant die variegata vertoonde (“sport varigation”). Ik heb er destijds stekken van gemaakt en tot nu toe heeft alles geworteld en heb ik zelfs op twee van de stekken al nieuw blad. De bladeren hebben niet super veel variegata, maar wel nog steeds wit in het blad, dus ik had er vertrouwen in dat er nog meer kan komen. Nu is er één van de planten weer een blad aan het uitrollen en ik heb het heel voorzichtig al wat open gerold en er lijkt echt veel meer variegata in te zitten :smiling_face_with_three_hearts:. Ik vind dit zo’n leuk proces! Vooral omdat het zo’n verrassing is wat eruit komt. Als jullie het leuk vinden wil ik soms wel updates plaatsen van mijn resultaten.

Mocht je trouwens meer willen weten over sport varigation, dan kan ik de guide op deze pagina van Tyler Trasher aanraden;

Hij heeft ook echt al hele bijzondere varianten ‘opgekweekt’ inmiddels!

Ik heb ook een aantal wetsticks die nu eindelijk blad beginnen te maken dus ik ben ook heel benieuwd hoe die plantjes het gaan doen.

13 likes

Laatst zag ik bij Wildernis in Amsterdam deze stekjes. Dit ben ik ook gaan proberen met m’n Jade / Crassula Ovata plant en het werkt tot nu toe, zo leuk!

Na 2 maanden:

Zouden jullie het nu al in een potje zetten of nog even zo laten?

3 likes

Nog even laten en daarna omdraaien!

2 likes

Deze plant staat in m’n raam een paar uur per dag onder de felle zon. Komt dit droge blad daar van?

Deze plant is het, voor de volledigheid

En deze gele plek? Ook door de zon?

En deze plant staat helemaal niet in de directe zon en vertoont ook zo’n plekje:

Ik geeft de planten eens per week water, niet teveel, niet te weinig (denk ik).

2 likes

Je eerst plant een Calathea medallion, als ik mij niet vergis, dient in de schaduw of halfschaduw te staan. Verder rijkt mijn plantenkennis niet.

2 likes

Thanks! Bedoel je rechtopstaand zodat de wortels in de grond steken?

2 likes

Ja ongeveer, bij mij groeiden de worteltjes omhoog richting de zon. Die wortels als ze nog iets langer zijn in de grond steken :blush:

3 likes

Ik weet niet of je hem nog zoekt, maar ik kwam net dit tegen! Komt vanuit Duitsland en we ze hebben nu ook 30 procent korting zag ik

3 likes

Ok, dank je wel! :relaxed:

4 likes

Heeft iemand dé tip voor heel hard water? Als ik kraanwater gebruik dan worden de bladeren van mijn planten bijna direct bruin en planten met fijne bladeren of stam gaan vrijwel altijd dood. Als ik demi-water gebruik blijven ze prima in leven (en groeien), dus ik gok dat het dan niet aan de hoeveelheden ligt. Maar dat vind ik een vrij duur grapje worden, vooral omdat mijn collectie steeds groter wordt. Internet is niet mijn vriend omdat het daar vaak over Amerikaans kraanwater met chloor etc gaat.

Heb je een condensdroger? Dan water uit die bak gebruiken als alternatief?

2 likes