Het kamerplantentopic #3

Dat zal het inderdaad zijn, thanks!

Heeft iemand nog een leuke tip voor een salontafel-plant? Iets wat toe kan met relatief weinig licht en vooral iets wat niet te hoog is en niet te hard groeit. Ik had heel lang een maranta op tafel maar die is zodanig uit de klauwen gelopen dat ie de halve tafel in beslag nam dus die staat nu ergens anders :’) alle andere planten die ik in huis heb zijn te groot/hoog of het zijn hangplanten dus die kan ik er ook niet neerzetten jammer genoeg

2 likes

Good old graslelie :stuck_out_tongue:

1 like

Ah ja, die groeien zo heerlijk langzaam inderdaad :smiling_face_with_tear:

1 like

Mwah als ie niet zo licht staat en het potje niet te groot is valt het wel mee met die snelheid hoor

Misschien is mijn huis dan toch lichter dan ik dacht haha, ze gaan bij mij altijd aardig hard :sweat_smile:

En een hersthoornvaren? Die groeit bij mij iig voor geen meter maar vind m wel leuk

1 like

Ik moest even googlen maar heel leuk inderdaad! Zal eens kijken of ik die kan vinden ergens

2 likes

Als je ‘m in terracotta zet groeit ie niet :nerd_face: de vrienden aan wie ik stekjes heb gegeven klagen soms dat ie niet groeit. Maar wel stug in terracotta laten staan, ja dan ken ik je ook nie helpen

2 likes

Oh serieus? Dat is goed om te weten :grin:

2 likes

Oh huh, waarom? mijne staat in terracotta en groeit misschien langzaam, maar is inmiddels wel eg groot

Nou weet ook niet waarom, maar bij de drie mensen waarbij er een graslelie in terracotta staat groeit ie amper. Bij mij thuis ook trouwens besef ik nu haha, een in een keramieken pot en een in terracotta, duidelijk verschil in groei.

Geven ze hem wel voeding dan? Want dat zit sowieso niet in die korrels natuurlijk.
In een pot kan ik me er iets bij voorstellen want de pot neemt veel water op, dus minder voor de plant.

Nee ik bedoel de pot, geen hydrokorrels. Ik denk dat het idd met wateropname te maken heeft. Ze blijven wel gewoon leven, maar ze groeien alleen niet zo hard.

@Dazed Misschien past een pannekoekenplant of peperomia ook wel goed op je salontafel?

1 like

Pannenkoekenplant heb ik er al eentje van maar peperomia had ik nog niet aan gedacht, vind ik een goeie! Thanks (:

2 likes

Mijn Strelitzia Nicolai groeit erg hard, wat fijn is maar in plaatst van in de hoogte groeit hij voornamelijk in de breedte. Heeft iemand zijn plant vastgezet tegen een kokosstok of bamboe? En werkt dit een beetje goed?

3 likes

Ik strikte onderaan de bladeren gewoon een lintje (wel flink aantrekken), zodat je ze wat meer bij elkaar trekt. Werkte bij mij prima!

1 like

Waarom staat er bij planten vaak wel bij hoe vaak je water moet geven, maar niet hoeveel?! Hoe moet je dat nou weten? Niet te weinig, maar je mag ook de wortels niet verzuipen.

Alleen de heel robuuste exemplaren overleven hier, want ik gok blijkbaar altijd verkeerd.

3 likes

Ik heb liquid gold leaf gekocht (via Orchidz) en ben zo benieuwd. Ik vind het handig dat ik het ook voor semihydro planten kan gebruiken. Ik had daar eerst een set van general hydroponics van, maar ik vond het veel gedoe dat je daarbij steeds verschillende vloeistoffen moet mengen en afmeten. Ik had ook nog per ongeluk een organische versie gekocht die vreselijk stonk, echt niet geschikt voor binnen gebruik.

1 like

Ik heb voor het eerst ooit planten in huis, want cadeau gekregen. Een calathea (vind die echt prachtig maar lees dat die wel wat lastig te verzorgen zijn?), een schefflera en een monstera.

Van wat ik heb gelezen staat de monstera niet per se op een goede plek nu, maar ik kijk het even aan en blijf hem draaien (gelezen dat je dat moet doen). Anders moet ie op termijn naar de studeerkamer.

Ben echt een noob in planten dus ben heel benieuwd of ik ze goed kan verzorgen.

10 likes