Via de Duitse Amazon is het iets goedkoper! Je hebt dan wel een grotere verpakking (40 stuks) maar de verzendkosten zijn dan 5 euro ipv 8.
Kan je na 1 x een te grote hoeveelheid water te hebben gegeven al wortelrot veroorzaken? had een schefflera gekregen, hij stond sowieso op een verkeerde plek voor een week (schaduw) heb hem nu op 2 meter afstand van het raam (noorden) gezet. Ik had gelezen dat de hoeveelheid water die je geeft niet uitmaakt, dat je prima de hele aarde kunt doorweken zolang je het uit laat lekken + dat ‘overwatering’ betrekking heeft op hoé vaak je water geeft en niet hoeveel per keer.
Maar nu zag ik dus dat de aarde na een tijdje nog vrij nat was en dat er bladeren bruin werden en af begonnen te vallen, en ietsje slapper hingen. Volgens google een teken van wortelrot.
De plant zoals mijn vader hem in de winkel kocht
Nu;
De rest van mijn planten gaan nog goed gelukkig maar kan je na 1 keer water te hebben gegeven al zoiets veroorzaakt hebben? En kan ik dus concluderen dat ‘overwatering’ dus óók met de hoeveelheid ipv alleen de frequentie te maken kan hebben?
Het kan meerdere oorzaken hebben denk ik, maar het verplaatsten van de plant is daar ook één van. De plant is in korte tijd van de winkel naar jouw huis verplaatst en daarna weer op een nieuwe plek in het huis. Ik denk dat de plant even tijd nodig heeft om te acclimatiseren.
Wat fijn dat ze werken! Ik hoop voor je dat je planten trips (en andere beestjes)-vrij blijven nu.
Ik heb ook al heel lang geen trips meer gezien en ik ben ergens in de zomer met de staafjes begonnen. Dus ik denk dat ik binnenkort weer nieuwe staafjes in de potten ga stoppen.
Had hem dus verplaatst omdat hij op die plek zo donker stond en dat bruinen al daar gebeurde! Dacht misschien door te weinig licht en de aarde die niet op kan drogen. Zal hem nu laten staan. Dus je denkt niet door teveel water?
Lastig te bepalen. Toen ik de bladeren zag was het eerste dat in mij op kwam was reactie op verandering van tempratuur (misschien dat de nieuwe plek net iets warmer/kouder was dan de eerste plek) Maar het kan ook zeker aan het water geven liggen. Vooral niet teveel proberen in te korte tijd.
Edit: ik merk dat de meeste van mijn kamerplanten het best goed doen met een beetje verwaarlozing. Ik zag dat je ook een vleesetende plant heb, maar daar werkt het zeker niet bij!
Ja is een leerproces dit haha, wel heel interessant! Ik heb vandaag mijn vleesetende plant voor het eerst een scheutje gedistilleerd water gegeven. Jij nog tips voor die gezien je zegt dat verwaarlozing niet werkt daarbij?
Ik heb mij nog nooit gewaagd aan deze plant. Mijn eerste ingeving zou zijn zet de plant onder een bak zodat de luchtvochtigheid hoog bijft, maar dan heb je ook direct het probleem dat er geen kleine beestjes meer in kunnen. Mogelijk dat de plant letterlijk met de hand gevoerd kan worden door af en toe wat dode vliegjes erin te leggen. Geen idee, maar wel fascinerende planten!
In de link staat het niet maar als ik het goed begrijp gaan de trips hier ook mee weg, dus ik hoef niet eerst te sprayen en dan deze om ze te voorkomen? Dus dit is 2 in 1 zeg maar?
Mss samen inkopen zoals vroeger op egf?
Na alle positieve verhalen ben ik hier heel benieuwd naar! Waar heb je ze precies gekocht in Duitsland?
Ohhh dat is een hele goede vraag. Het was een tuincentrum in een dorp, kan niet meer op de naam komen en kan 'm ook niet op google maps vinden. Ik bestel ze nu zelf ook online.
Ik dacht dus dat mijn calathea niet ‘opvouwde’ in de avond maar heb even vergelijkingsfotos gemaakt en doet ie wel! Alleen heel subtiel.
Zoo leuk

Hij is prachtig, mooie pot ook!
Mijn Olifantoorplant lekt en ik weet niet waarom? Ik vind wekelijks plasjes op de grond van de twee onderste bladeren/stengels. Ik vind geen beestjes of andere ongein op de plant… iemand een idee hoe dat komt?
Te veel water, dat geeft deze via de bladeren weer af. Ze kunnen er wel redelijk goed tegen dus ik zou volgende keer gewoon iets minder geven.
Zie opeens dit in de grond van mijn vleesetende plant. Zie niet goed of dit nou larven zijn of echt beestjes. Ze bewegen wel vrij snel. Wat moet ik hiermee

Oke ik denk kleine rouwvliegjes? Maar ze vliegen nog niet, als ik blaas lopen ze alleen door de grond. Dus ik heb hem maar op het balkon gezet want wil niet dat ik straks een plaag heb
Edit: misschien springstaartjes?? ik weet het niet
zijn ze een beetje wit doorzichtig?
larven.
Niet heel gek bij een vleesetende plant toch, die staan altijd nat
Ik heb ooit een terrarium gehad waarbij steeds dezelfde beestje terug kwamen. Tot drie keer toe heb ik de grond eruit gehaald, alles gewassen en opnieuw gepot. Bleken het inderdaad springstaartjes te zijn. Ik weet dat deze juist kunnen voorkomen in voedzame vochtige grond. Toch durf ik niet met zekerheid te zeggen wat dit is. Even afwachten nog denk ik?
Ik kan het niet zo goed zien maar niet doorzichtig/wit al lijkt dat wel zo op de foto. Eerder een beetje grijs? En ze lopen volgens mij echt, in plaats van ‘krioelen’. Ze zijn zó klein ik zie het echt moeilijk. Ik dénk ook iets van voelsprietjes te zien maar ik weet het niet zo goed.
Ik ben niet de beste plantenkenner maar toen ik deze plant opzocht op google stond er niet per se bij dat je er beestjes bij zou krijgen hahah.
@onrustvlinder zijn ze uiteindelijk weggegaan? En zijn ze overgesprongen op je andere planten of hielden ze het bij die ene?