Het kamerplantentopic #3

Nee ze zijn nooit weggeaan (uiteindelijk hele terrarium leeggehaald). Ze konden niet overspringen omdat het een afgesloten terrarium was. Ik durf niet te zeggen of dit bij jou het geval kan zijn omdat het open is. Voor zover ik weet kunnen springstaartjes geen schade aanrichten en is het juist een teken van een voedzame grond. Toch is er ook wel weer een probleem ze leven op organish afval (dooie blaadjes etc) als dit op is, kan het zijn dat ze aan de wortels beginnen.

Edit: een paar beestjes zijn denk ik dus niet erg, maar teveel beestjes zou op den duur voor problemen kunnen zorgen

4 likes

Ja gelukkig staat de dichtstbijzijnde wel ruim een meter verderop, maar wie weet via de grond ofzo.
Ik heb hem nu maar op het balkon gezet, gelezen dat vleesetende planten daar best tegen kunnen (totdat het gaat vriezen), dus maar even kijken hoe en wat.

Ik heb schijfjes aardappels in al mijn andere planten gelegd omdat ik las dat als je erachter wil komen of je rouwvliegjes larven hebt deze hiervan gaan eten hahahaha.

Wat een gedoe zeg, klinkt leuk planten, maar eigenlijk best vies met al die beesten die je in huis kunt krijgen.

4 likes

Dit is 1 hoekje van mij waar nu veel planten staan. Is meest warme zonnige hoekje op dit moment :sunny:

13 likes

Werkt dit ook voor planten die in pon staan? Ik heb trips gevonden in een aantal van mijn planten dus zou dit graag preventief gebruiken bij al mijn planten maar zowat een derde staat in pon

Zo schattig dit!! Zag t in de AH, niet meegenomen maar wel leuk

14 likes

Ik ben sinds kort liquid gold leaf gaan gebruiken, en ik weet natuulijk niet of er echt een causaal verband is, maar ik krijg ineens bij veel planten in hoog tempo nieuw blad! De warmte zal daar ook wel bij hebben meegeholpen, maar ik geloof graag dat het ook door de voeding komt haha. Vond het wel duur, maar ik gebruik echt maar een mini beetje dus het gaat wel een tijdje mee

2 likes

M’n alocacia deed het heel goed, groeide enorm zijn pot uit.
Nu is hij overgepot maar wordt nog groter en gaat hierdoor ook nog meer hangen.
Hoe krijg ik de stengels weer wat meer ‘omhoog’? Of in ieder geval dat hij niet meer zo ontzettend hangt

3 likes

Wat een leuke pot!

4 likes

Volgens mij is dit niet meer te redden. Als eenmaal de bladeren zijn gaan hangen komen ze niet omhoog is mijn ervaring. Als bij mij een blad gaat hangen wordt het uiteindelijk afgestoten. Dichter bij het raam zetten kan nog wel helpen als je wilt dat ze meer omhoog groeien en de pot regelmatig draaien.

Oh wat jammer zeg. Ik ga hem idd bij het raam zetten, maar het hangt zo veel dat het niet meer te redden is ben ik bang. De bladeren lijken wel te zwaar voor de stengels.

Volgens mij is het tijd om weer eens aaltjes te bestellen :rofl: de plakstrips bij m’n monstera variegata zitten binnen de kortste keren weer vol met rouwvliegjes

Maar verder doet hij het top gelukkig! Krijgt zelfs bladeren vanuit afgeknipte bladeren (zie foto hierboven)

En m’n jewel orchid krijgt volgens mij bloemen, dus ik zit nu in dubio om ze af te knippen om energie te besparen, of dat ik te benieuwd ben wat het wordt en ze dus laat zitten

15 likes

Wat een prachtige monstera!
Heb je veel last van die rouwvliegjes in huis? Vliegen ze veel rond en zie je ze veel of blijven ze echt bij eén plant hangen?

2 likes

Ze vliegen over het algemeen gelukkig niet heel ver rond, denk dat ze een meter of 2/3 bij deze plant in de buurt blijven. Aangezien deze wat verder van andere planten af staat verspreidt het zich niet naar andere planten, maar als ik aan tafel zit vliegt er regelmatig een vliegje rond m’n hoofd :grimacing:
Ik had een tijdje terug ook trips in deze monstera, maar door de plant heel consequent te controleren en de trips dood te maken is dat nu weg!

1 like

Iew er zat net opeens een rups op mijn been :smiling_face_with_tear: denk uit 1 van mijn planten. Als er 1 rups is zijn er dan sowieso meer? Wat nu.

In de vlog van Bonnie heeft ze een spulletje, “cloning paste”. Dat zou nieuwe groei stimuleren
 heeft een van jullie hier toevallig ervaring mee? Werkt dit echt en is het het geld waard? Ik ben nu natuurlijk helemaal gefascineerd

Ah shit, wat vervelend. :frowning: Heb je de aangetaste planten buiten gezet of iig apart gezet?

Ik kan niet zo goed zien wat je bedoelt op de eerste foto. Zie alleen de onderkant van een pot. Maar ik mis iets waarschijnlijk. :joy_cat:

Doe hem in een bak of pot met gaatjes in de deksel en blaadjes. Dan kan hij overwinteren en verpoppen en kan je hem vrij laten als het een vlinder is geworden.

3 likes

Oh ik kwam dit ook een keer op tiktok tegen idd, was helemaal gefascineerd door alle nieuwe groei bij nodes

3 likes

Nee joh.

Rups buiten zetten?
Ik snap t probleem geloof ik niet echt. Het is maar een rups :woman_shrugging:t3:

4 likes

Ja 1 rups is geen probleem, maar als ik dat google lees ik ‘rupsenplaag in huis’ en dat soort dingen, dát vind ik wel een probleem :rofl:

2 likes