Het kamerplantentopic #3

Iemand anders had m’n plantjes verzorgd en die heeft ze echt verzopen. Veel hebben het uiteindelijk wel overleefd, behalve m’n toen net nieuwe Alocasia zebrina :weary:🫠 Ik heb nu met m’n laatste poging hem te redden hem in water gezet. Ik hoop echt dat ie het overleefd en nog nieuwe bladeren aan gaat maken …

Heeft nog redelijke wortels:

Ik ben een echte planten noob maar ik huur tijdelijk gemeubileerd onder en zorg dus ook voor de planten van diegene. Dat lukt aardig, behalve bij deze kamerplant. Vooral voorin hangen er blaadjes en sommige blaadjes zijn helemaal dor en vallen eraf. Na wat googelen lees ik over wortelrot, kan dat kloppen denken jullie? En wat kan ik nu het beste doen? Ik durf dat ding niet echt uit de pot te tillen, ben bang dat ik dan iets lostrek oid. Of moet dat wel? Help ik voel me lullig en wil dit ding redden haha.

1 like

Even voelen hoe nat/droog de aarde aanvoelt? Het is volgens mij een lepelplant, en die zijn in mijn ervaring niet heel moeilijk.
Als hij heel droog is moet je m natuurlijk water geven, als hij heel nat is zou je hem misschien even bij de verwarming kunnen zetten zodat het vocht wat sneller verdampt, en in de tussentijd wel de bladeren vochtig houden door te besproeien met de plantenspuit, om de twee dagen ofzo. Of indd uit de pot halen en in nieuwe aarde zetten, maar dat is best een pittig klusje, kan me voorstellen dat je je vingers daar niet aan wilt branden. Of even iemand om hulp vragen die wat meer van de planten is?

2 likes

Zit er niet een binnenpot in de witte pot? Kun je die eruit halen en zit er dan veel water in?
Het lijkt erop dat hij juist water nodig heeft? Maar alleen jij kunt dat voelen aan de aarde. Als hij in te veel water staat, goed laten uitdrogen. Deze plant is maar moeilijk dood te krijgen.

Ik heb de zoekfunctie gebruikt maar vind niet specifiek tips voor hangplanten. Welke hangplanten doen het goed met weinig licht? Ik heb een muur op het noordooosten, 3m van het raam, met hangplanten. De scindapsus doet het goed, maar de vaderplant en een klimop hebben het niet gered.

Iemand tips?

Deze wilde ik ook tippen! En zo’n lantaarntje.

Super!! Dankjewel.

@Lort oja die heb ik al gehad maar die heeft het ook niet gered. Geen idee of het aan de plek lag of aan de hoeveelheid water maar hij verloor al z’n blaadjes :slightly_frowning_face:

2 likes

Deze verpieterd steeds meer, nog niet zo lang geleden gekocht, de grond blijft maar ietsjes nat dus durf geen water meer bij te geven. Zit in een dichte pot.
Heb ik hem verzopen? Wat kan ik doen?

Staat ie wel op een goeie plek? Niet vlakbij de verwarming? Krijgt ie teveel of misschien te weinig licht? De bladeren besproeien met een plantenspuit vindt hij misschien fijn?

1 like

Wat bedoel je met een dichte pot? Geen drainage of binnenpot?

Ik had zulke mooie Mimosa boompjes staan maar nu zijn ze allemaal verkocht. Echt jammer :smiling_face_with_tear:

23 likes

Ik heb een zamioculcas vermoord. Ik dacht dat dat DE plant was die echt niet te vermoorden was, nouja blijkbaar dus wel.

5 likes

Heb ik ook wel eens gedaan! Toen had ik te veel water gegeven.

Ik heb er twee en grotendeels negeren werkt volgens mij echt het beste met deze, zodra ik ze wat meer aandacht probeer te geven worden de blaadjes ineens geel. Dus nu geef ik ze heel af en toe wat water en verder niks en doen ze het goed.

Oh ik vind dit echt een mooie birkin!

Ik heb ongeveer een maand geleden een plant gevonden op straat. Hij stond met een kweekpotje in een gesloten sierpot en het had de afgelopen 24u bijna non-stop geregend. Ik heb hem uit de sierpot gehaald en gekeken naar de onderkant van de kweekpot en daar zag ik dat er heel veel wortels uit de gaatjes waren gegroeid. Ik heb hem meegenomen en hij zag er destijds zo uit (sorry voor de slechte foto haha)

Ik heb - uiteraard - gekeken of ik beestjes zag, maar die ontdekte ik niet direct (de zwarte stipjes op het blad zijn aarde, en ik had trouwens toch al een dikke trips uitbraak :smiling_face_with_tear:). Ik heb de plant uit de pot gehaald en hij bleek heel erg aan een verpotting toe, maar de dikke aarde die er nog een beetje tussen zat was natuurlijk doorweekt. Ik heb zoveel mogelijk weggehaald, vervolgens in keukenrol gerold en zoveel mogelijk vocht laten opnemen en daarna in hele luchtige aarde gezet, in een terracottapot en dan nog op een warmtemat. Ik heb ook een beetje radicaal alle bladeren afgeknipt (later een beetje spijt van gehad maar ik had vertrouwen in de wortels en wilde ook geen risico nemen met de trips. Het meeste blad zag er toch al niet goed meer uit). Inmiddels zijn we een maand verder (zonder een enkele waterbeurt haha, het bleef echt lang nog nat) en hij begint op verschillende plekken uit te lopen :smiling_face_with_three_hearts:

Ik vind het zo’n tof proces! Ik denk dat hij er nog een aantal maanden heel awkward bij gaat staan, maar hopelijk wordt het weer een gezonde, gelukkige plant. Ik denk trouwens dat het een Thaumatophyllum is, maar ik weet niet goed welke.

Goed verhaal, lekker kort

39 likes

Goed bezig! Merk dat het soms, als planten echt slecht gaan, gewoon makkelijker is om ze terug te snoeien. Zo heb ik mijn calathea gered. Ik kreeg de beestjes maar niet weg. Duurt wel lang voordat het weer een grote volle plant is, maar ach… Geen gedoe met middeltjes enzo is ook wat waard.

1 like

Is het niet een philodendron shangri-la? Heb er eentje, en die ziet er vrijwel exact hetzelfde uit, ook met die gelobde jonge bladeren zonder diepe inkepingen.

Maar supertof, toch, dat je dat hele proces kan volgen? Vind het echt wonderbaarlijk wat planten eigenlijk allemaal aan kunnen. Ik heb een philodendron atom die helemaal onder de trips zat toen ik hem kreeg, en die ik dus helemaal af heb moeten knippen. Die ziet er inmiddels hetzelfde uit als die onderste foto van je, met al die nieuwe scheuten en nieuwe bladeren!

1 like

Ja ik vind dit echt één van de leukste dingen aan planten! Ik denk trouwens dat je wel eens gelijk kan hebben. Ik heb die philodendron eens gegoogled en die lijkt er inderdaad wel heel erg op

1 like

Ik wil nog graag een mooie Kentia palm in de woonkamer, maar sinds wanneer zijn die krengen zo duur geworden. Dat terwijl ik een Alocasia Frydek met 3 stekken voor 15 euro kon meenemen.

Ik heb een enorme Florida ghost waar ik eigenlijk helemaal geen plek meer voor heb. Hij heeft inmiddels een spanwijdte van ongeveer een meter. Iemand interesse?!

5 likes