Thanks voor je tips! Bij de verwarming staat ie idd niet. Het raam zit op het zuid-westen en de plant staat er zo’n 3,5-4 meter vanaf. Hij vangt wel veel indirect licht op die plek, maar helaas dus ook 2 uurtjes echt zon… in de zomer trouwens minder want dan staat de zon hoger en schijnt t niet zo ver de kamer in.
Heeft iemand een idee wat mijn fortuin aan planten dood laat gaan? Lastig op de foto te krijgen maar lijkt een soort van spinnenweb op de punten van mijn planten
Spint.
Ik heb via marktplaats een ikea milsbo voor een goede prijs op de kop getikt (moet hem nog gaan ophalen haha, maar ik ga er maar vanuit dat dat goed zal verlopen) en ik wil er een ikea greenhouse cabinet van gaan maken! Ik wil dat al heel lang dus kijk er zo naar uit. Iemand hier al een vitrinekast omgebouwd tot ‘greenhouse’?
Heeel cool! Zou willen dat ik kon zeggen dat ik ervaring had, zie altijd zo veel coole op insta langskomen.
Mijn alocasia zebrina Black krijgt opeens een nieuw blad?! In januari
Wat doen jullie aan planten die via hun blad vocht lekt op de vloer? Mijn plant is sinds dit jaar enorm blij aan het zijn en top aan het groeien maar dus ook mega aan het lekken op de vloer waarbij er al wat schade zichtbaar is.
Minder water geven, het is eigenlijk gewoon het overschot aan water wat hij uithuilt.
Een paar maanden geleden heb ik in een vlaag van woede mijn ± 150cm lange hoya linearis weggegooid. Hij zat zo vol wolluis, alles plakte en ik kreeg het maar niet onder controle. Zo goor. Maar ik denk dus echt nog super vaak terug aan die plant en dan breekt mijn hart weer een beetje
Ik heb m’n Zebrina helemaal af moeten knippen want alle bladeren, zelfs de nog opgerolde, waren helemaal zacht en geel. Het is al zeker een maand geleden dat hij voor het laatst water gehad heeft en de grond is nog steeds vochtig. Zou deze nog terug komen of is het zinloos om hem te laten staan?
Kan je hem niet toch verpotten? Eventueel gelijk de knolletjes eruit halen, als hij het dan toch niet redt kan je hier nieuwe uit laten groeien.
Ja, ik!
Van mijn oude prijzenkast naar greenhouse - heb de kast een goeie schoonmaakbeurt gegeven (stond bij m’n ouders thuis en die roken in huis), deurknopje verwisseld, kleine spotjes verwisseld naar led balken waar ik zelf stekkers aan heb gesoldeerd, gat in de bovenkant gemaakt om de snoeren weg te werken met zo’n kabeldoorvoer voor een bureau, pootjes goud gespoten, met betongaas ‘plankjes’ gemaakt ivm luchtcirculatie, een ophangbord voor hangplanten en kleine plantjes etc en ik heb er een smart luchtvochtigheidsmeter in zodat ik dat in de gaten kan houden. Oh en ik heb tochtstrips bij de deur geplakt. Moet alleen nog kleine fans installeren voor luchtcirculatie en ik wil eigenlijk nog een smart luchtbevochtiger.
Dit was voor (ik had de glazen plaatjes er uiteraard al uitgehaald haha):
En dit is nu:
De planten die erin staan gaan echt supergoed. Zelfs m’n Hoya’s persen er nieuw blad na nieuw blad uit (oké die linksboven in de kast heb ik inmiddels weggegooid, maar die deed al kut voor ik 'm in de kast had gezet haha).
Van mij mag 'ie trouwens wel drie keer zo groot zijn maar dat is voor in de toekomst haha.
Oh wat super tof zeg! Echt een goed geslaagd DIY project. Heel slim ook die planken van betongaas, dat ga ik zeker onthouden (ik vind die planken die vaak in videos op youtube worden aangeraden best prijzig)
Oh dat is een goeie, dank je!
Wat een beauties!
Wauw.
Komen die ook in je Etsy shop misschien?
Mijn planten hebben door een verbouwing bij een familielid gestaan en iets minder aandacht gekregen. Mijn ficus is flink gegroeid, maar hangt nu helemaal tegen de rand van de pot en moet tegen de muur om niet om te vallen.
Zouden jullie hem nu overpotten? En moet er dan iets van een mosstok in? Of beter wat anders doen en nog wachten tot het voorjaar met verpotten?
Er past nog best wat potgrond bij in de kweekpot. Als je nog niet helemaal wil verpotten, zou je er eerst nog een dikke laag potgrond op kunnen doen voor wat extra steun aan de stammetjes. Mijn oude ficus heeft altijd lange bamboestokjes gehad met zo’n groene klemmetjes.
(Let niet op de kattenbak en het grit, dat moet ik nog opruimen) maar ik heb de kast net opgehaald! Super blij mee. Ik heb nog geen accessoires gekocht voor erin, maar ga misschien gewoon alvast wat plantjes erin zetten met een groeilamp. Ben er nu al zo blij mee! Ik wil dit al zeker een jaar doen dus kijk er echt naar uit om er iets van te maken