Het kamerplantentopic #3

Direct erop sprayen vinden ze niet fijn. Ik spray dus maar altijd gewoon in de buurt. Kraanwater vindeb ze trouwens ook niets.

1 like

Ik heb een vraag; ik heb een clarinervium met 2 bladeren. Hij doet echt bijna niks. Het laatste blad is al een half jaar oud en hij geeft zo nu en dan een bloem (die ik er dan meteen uit haal). Hoe komt t dat er zo weinig groei in m’n plant zit? Hij krijgt wekelijks voeding.

Hahaha ik wilde precies dit reageren. Wat het probleem kan zijn? ALLES, fucking ALLES kan het probleem zijn. Dat ie naast een kleur muur staat die hem niet bevalt kan zelfs het probleem zijn. HAAT deze planten echt.

18 likes

Ik zou ook heel snel overgaan tot stervensbegeleiding

Kut calatheas

Misschien is het inderdaad wel te veel water @LastYoungRenegade en @apeiros! In mijn oude huis was de lucht heel droog, dus daar spryade ik 'm veel maar dat is in dit huis misschien gewoon niet nodig, ga dat proberen komende tijd.

1 like

Waar kopen jullie roofwantsen? Ik vind ze vrij prijzig :grimacing: Maar wil wel echt van m’n tripsplaag af

Behalve wat er hierboven al is gezegd (ā€˜wat een mooie dag om gewoon te sterven’) stond die van mij in de tocht. Vond hij ook niet tof.

2 likes

Hahahaha moet zo hard lachen hierom! Mijn calathea had ook binnen 2 dagen zijn eigen begrafenis geplanned. Koop er nooooit meer een!

M’n moneytree heeft beetje stroperige druppels onder de bladeren. Sowieso lijkt hij weer een beetje stervende 🄲. Ik zie geen beestjes maar kan ook niet vinden die druppels iets ā€˜ernstigs’ zijn. Iemand die me hier iets wijzer over kan maken toevallig?

Lijkt op honingdauw. Pachira’s hebben nog weleens luis. Ik zou gaan checken op dopluis. Die zie je makkelijk over het hoofd als je ze niet direct herkend. Kijk of er schildjes/bobbeltjes zitten op de stam waarvan je eerst misschien dacht dat die daar horen

Edit: @mikselke Ik bedoelde dopluis ipv schildluis

1 like

Wat doen jullie met string of hearts die bijna op de grond hangen? Ik weet dat ik ze kan stekken in water, maar misschien is er nog een leukere manier?

1 like

Ik ga binnenkort 2 weken op vakantie, en gezien alle verhalen van mensen die in vakanties van de eigenaren de planten verzuipen wil ik liever niet een totaal onwetende buurjongen vragen om mijn planten water te geven. Ik heb een Marantha, een Oriental Tiger, een Hoya, een Monstera, een Croton Petra en iets wat lijkt op een Areca Palm. Kan ik ze beter zelf voor vertrek water geven en erna direct weer (2 weken later dus) of is het toch echt wel nodig dat iemand tussentijds ze een keertje water geeft?

Ik ben vorig jaar twee weken weg geweest in de zomer (met hogere temperaturen dan dit jaar). Heb alle planten bij elkaar gezet met bakjes water ertussen en voor vertrek goed water gegeven. Enkel mijn mini bananenstekje had het niet overleefd :slight_smile:

Als je ze op een koel plekje zet dan houden ze het prima 2 weken vol. Ik zat in een verhuizing de afgelopen weken waardoor ik mijn planten ook verwaarloosd heb (lees: 3 weken geen water) en ze hebben het allemaal overleefd. Een beetje extra liefde en voeding als je terug komt, niks aan de hand.

Als je ze toch wilt verzorgen dan een emmer water neerzetten en bij elke plant een katoenen draadje stoppen waarvan het andere uiteinde in het water ligt. De plant schijnt dan te pakken wat hij nodig is (geen ervaring mee overigens)

@shortandsmiling ah top, dan ga ik het gewoon zo doen! Wordt volgens mij inderdaad niet zo warm, dus durf het wel aan. Thanks allebei :relaxed:

2 likes

M’n plant is vet dramatisch aan het hangen, denk omdat ie te groot is geworden. Is het slim om wat met touwtjes of stokjes te doen om m rechter te krijgen of is dat onbegonnen werk en blijft ie zo?

1 like

Dramatisch hangen is eerder een teken dat er wat anders aan de hand is. Teveel/ te weinig water, beestjes, tocht of wat anders. Mijne is groter dan jouwe en staat gewoon stevig rechtop (…dit klinkt ranzig hahahaha)

5 likes

Ja, wat Merrow zegt! Hij ziet er inderdaad uit alsof er een waterprobleem is.

1 like

Oke, ik ben nog lang niet klaar maar in principe staat de deur open. Mocht iemand het leuk vinden om plantjes te komen snuffelen…

En ik heb hele schattige bouwpakketten binnengekregen :relaxed:

57 likes

@Merrow @anon18050057 ja dat kan ook natuurlijk… hij heeft 3 weken bij m’n moeder gestaan die m 1,5 week geen water gaf want de grond was nog nat terwijl bij ons de grond elke 3 dagen droog is normaal. Moet ik nu maar even wachten tot de grond weer droog is en dan water geven?