Mocht je ergens in ‘t midden van ‘t land wonen dan ben ik wel geinteresseerd!! Heb een auto om op te halen. Wij hebben binnenkort nieuw huis met meer ruimte en loooove monstera’s
Ik heb de grootste nog, ik ga je even een privé berichtje doen. Niet helemaal midden van het land denk ik, maar wie weet is het dichterbij dan ik nu denk.
Ik vind Monstera‘s echt mooie planten en heb ze al meer dan 5 keer gekocht maar ze verpieteren steeds bij mij.
Deze kocht ik zo:
Nu een paar jaar later is dit er nog maar van over:
En deze was zo:
En nu zo:
De 2 plantjes er omheen heb ik pas 2 maanden en de blaadjes vallen ook alweer helemaal uit.
Wat doe ik nou toch verkeerd, ik word er echt sip van ![]()
Heel herkenbaar, heb dit ook en geen tips helaas!
Ik lees mee
Opvallend dat ook andere plantjes het niet goed doen. Daardoor lijkt het meer een overkoepelend probleem dan de planten zelf. Heb je al geëxperimenteerd met de locatie en/of hoeveelheid water? En heb je gecontroleerd op beestjes?
Ik kan het niet helemaal goed zien op de foto, maar krijgt hij wel voldoende daglicht?
Ik denk dat je trips in huis hebt
Kunnen meerdere dingen aan de hand zijn. Ten eerste houden Monstera’s er niet van hun plek te delen met anderen, een krappe pot vinden ze wel prettig maar alleen voor hun eigen wortels. Ik begrijp dat het er heel mooi uitziet hoor lekker wild en tropisch enz, maar dat houden ze niet lang vol. Eigenlijk moet je 1 plant in 1 pot hebben.
Ook het volgende, luchtige potgrond!! Dit laatste is wellicht het belangrijkste icm veel licht. Dit kun je creëeren door er perliet of vermuceliet doorheen te gooien, 1 deel potgrond 1 deel perliet of vermuceliet bijv. En dan ook nog orchideeschors (als je dit kan vinden) erbij, klaar.
En je moet Monstera’s vastbinden aan de stam, niet aan de stengel van het blad, kan het niet goed zien maar lijkt alsof ze aan de stengel vastgebonden zijn. Het blad draait naar het licht toe, als je dit vastzet kan het niet bewegen.
Dat andere plantje rechts van de laatste foto is een Alocasia, dat zijn sowieso lastige planten. Eigenlijk wil je die het liefst in Lechuza Pon doen. Is een ander medium dan grond en is verkrijgbaar bij de hornbach. Alocasia’s houden niet zo van grond lijkt. Mijne leven nu ook weer nadat ik ze daarin heb gezet, echte diva’s.
En altijd alle planten in een pot doen waar gaten in zit zodat het water wegloopt!!! Planten houden van water en luchtigheid, geen mushy mushy grond.
Edit: vergeet nog, het lijkt alsof het of teveel water of te weinig water gekregen heeft. Dan krult het blad namelijk. Met luchtige potgrond is dit dus makkelijker te voorkomen.
Dank allemaal! Ik ga controleren op beestjes. De andere planten in de vensterbank doen het redelijk goed en die in een andere hoek ook. Ik denk als ik zo kijk dat ze wel voldoende daglicht hebben. Ik had er eerst een voor de schuifpui staan en die is ook dood gegaan
maar mogelijk kan ik het met bovenstaande tips aan gaan pakken.
@Moa dit wist ik allemaal echt niet, dank! Dan ga ik andere grond kopen. Is die grote dan nog te redden denk je? En heb de plant inderdaad ook aan de stengels vastgemaakt, niet aan de stam wist ik ook niet! Ik ga dat ook veranderen. En dan voortaan een Monstera alleen zetten en niet gezellig samen met andere plantjes ![]()
![]()
![]()
![]()
Ja die is zeker nog te redden! Als je het aandurft, haal hem uit de pot en kijk of je ze allemaal uit elkaar kan halen en een eigen pot kan geven. Dan heb je straks miss 5 monstera’s maar als er dan een 1 of 2 niet overleven is het niet erg. Stop er een stok in, gewoon lange bamboe is prima of iets anders hout, zet ze hem daaraan vast. Na het verpotten even niet water geven ook, laat de grond maar uitdrogen, daarna 1x heel goed water geven en even laten staan. De kans is groot dat je 1,5 a 2 weken doorkan tot het weet water nodig heb.
Algemeen plant dingetje: als je de wortels checkt en je ziet zachte, zwarte viezige stukjes. Dat is rot, dat moet je echt allemaal weghalen, want als het blijft dan gaat je plant geheid droog. Dus knippen vanaf het stuk wat hard aanvoelt. Even 2 uur laten indrogen en dan kan je het verpotten.
Ik gebruik meestal zo’n wegwerpeetstokje met een tapeje als spalk!
Dank voor alle tips!
Raad eens wie er twee best wel grote alocasia portadora’s met 50% korting als impulsaankoop van de supermarkt naar huis heeft gesleept met 35 graden ![]()
Wat is nou het beste moment om planten te verpotten?
Lente
Godver hahaha ik moet al drie jaar m’n planten verpotten
Kan het ook “nu” (deze maand)?
Tuurlijk, beter dan in veel te oude grond. Ik zou even tot begin volgende week wachten want dan is het niet zo warm. Dan paar uurtjes bikkelen en gelijk alles doen!
Oké dank voor de aanmoediging, ik ga proberen dit te doen ![]()
Moet goedkomen! Verpotten kan in principe heel het jaar rond. Ik zou het alleen niet in de winter doen als het in je huis erg koud wordt.