Het kamerplantentopic #3

Dat hij enthousiast werd van zijn nieuwe plek. Was de oude plek donkerder? Lijkt op de foto dat ie in de vensterbank of iets staat dus voor het raam?
Vooral belangrijk dat hij veel licht krijgt (daar gaat de variegatie ook goed op. Op de hoofdstam een nieuw blad krijgen kan, mits je dit soort van aanwakkert, daar kun je hem voor snoeien.

Ik heb mijn normale monstera gesnoeid om meerdere stekjes te creëren, hierbij een foto van een groeipunt in de hoofdstam. Geen idee hoe het zich gaat ontwikkelen maar ik ben happy :sweat_smile: Dit was 1 plant waar ik nu 4 stukken uit gehaald heb.

Leuke aan het experimenteren daarmee is dat je straks niet 1 maar 2 planten (of meer) hebt.
En dit zijn planten die goed gaan op steun, daar worden ze groter van dus geef het idd iets waar hij aan kan ‘hechten’. Als je het aandurft kun je snoeien, als je zo’n lange stuk hebt. Verwacht dat er veel nodes zitten, zolang je die hebt kun je stekken en meerdere planten ‘creëren.

2 likes

Ja hij stond hiervoor inderdaad op een donkere plek. Grappig dat het zoveel uitmaakt, want hij is echt als een gek bladeren gaan maken sinds hij hier staat.

Ik durf hem niet te snoeien hahaha ben zo bang dat ik het verpest. Maar het zou wel mooier zijn om meerdere planten te hebben dan een zo een lange slungel.

Ik ga eerst maar eens nieuwe grond doen, daarna kijken hoe of wat verder.

1 like

Ja snap ik hoor, mocht je ooit de stap willen zetten dan zou ik je adviseren wat filmpjes te kijken hoe mensen hun monstera’s (albo’s, thai’s etc) snoeien. Zo heb ik ooit ook de stap durven zetten en gaat nu redelijk makkelijk.

Succes verder :grin:

1 like

Waar kan ik het beste grotere plantenpotten vinden voor binnen? Mijn monstera is hard op zoek naar een grotere pot. Op marktplaats kom ik nog niet heel ver en voor kringlopen afstruinen heb ik niet heel veel tijd momenteel. Budget ligt niet echt hoog.

Kan een pot te groot zijn voor een plant? Aangezien monsteras erg groot kunnen worden.

Ik kocht grote potten meestal bij Hornbach. Maar daar zijn ze inmiddels ook niet echt goedkoop meer.
En ja, een pot kan te groot zijn voor een plant. Er blijft dan o.a. te veel water in liggen en dat zorgt voor wortelrot. De vuistregel is daarom om steeds 20% groter te gaan als je gaat verpotten.

1 like

Ik heb voor mijn grote monstera altijd grote terracotta potten, gewoon in tuincentra gekocht en die zijn wel redelijk betaalbaar. Ook fijn dat ze een gat onderin hebben en het water weg kan de schotel in/ of in de terracotta kan trekken.

1 like

Ik weet niet of je een tk maxx in de buurt hebt maar daar zie ik ook weleens flink afgeprijsde potten.

1 like

Weet iemand wat dit soort vlekken zijn op mijn cactus? Is dit een schimmel/rot of niets aan de hand?

1 like