Knaagdieren en konijnen

Aangezien er meer huisdieren zijn dan honden en katten, een topic voor alles dat knaagt.

7 likes

Mogen konijnen hier ook? Dan meld ik me aan.

4 likes

Mijn konijn word vanmiddag gesteriliseerd. Ze heeft zoveel last van hormonen en blijft maar nestjes maken. Mijn andere konijn is helaas doodgegaan tijdens de narcose voor een operatie van het verwijderen van een haarbal. Vind het daarom wel erg spannend. Hopelijk gaat alles goed

4 likes

Ik heb een rat, Fred! Ik had er twee, maar heb er onlangs eentje in laten slapen ivm een tumor. Ze is best schuw en als je je hand naar uitsteekt bijt ze, maar ik vind haar ook heel lief en grappig.

4 likes

Als de titel wordt veranderd naar konijnen en knaagdierentopic anders krijg ik brain error. :stuck_out_tongue_winking_eye:

5 likes

Weet je al waar je je hamster gaat halen? Tip: ga eens naar een asiel. Daar zitten veel afgedankte diertjes die een liefdevol baasje zoeken. Voordeel: je kunt vragen naar een bepaald ‘karakter’, wat je met een jonkie uit de dierenwinkel niet hebt. Plus er zitten zowel jonkies als wat ouderen.

Ik heb ook een aquarium voor de mijne, maar vooraf heb ik er wel een deksel voor gemaakt. Want hamsters weten snel te ontsnappen. Dat bleek de mijne ook te doen, door zich via de achterkant van het looprad omhoog te klimmen (dus tussen het looprad en glas in).

Als bodembedekker heb ik Plospan (zaagsel), dat is extra ontstoft en fijn spul. Bij de Hornbach erg goedkoop.

Mijn konijn (het mag toch he? ;)) wil de laatste tijd geen hooi meer eten. Laatst heeft de dierenarts haar kiezen bijgeslepen (heel gedoe, 1,5 week moeten dwangvoeren en medicijnen moeten geven. En haar buik masseren hahah). Ze knaagt wel op wilg en eet harde brokjes, maar hooi wil ze niet meer. Iemand nog tips? Heb al vanalles geprobeerd maar ze wordt zelfs boos als ik hooi voor haar hou :frowning:

Heb haar gisteren toen ze wakker was kunnen halen. Ze heeft net voor het eerst een stukje fruit gegeten. Hooi/groente/brokjes wil ze nog niet. Even afwachten of ze vanmiddag gepoept en meer gegeten heeft anders moet ze weer terug naar de dierenarts.

3 likes

@syntagma heb je al eens kruidenhooi geprobeert?

Er zijn vaak speciale knaagdierasielen, dus zoek daar eens op. Misschien vind je dan wat?

Dat cedarverhaal vind ik erg ingewikkeld, omdat er nergens echt een duidelijk verhaal over wordt geschreven. Ik heb voor Plospan gekozen op basis van de jarenlange ervaringen die ik op internet tegen kwam. Daar ben ik uiteindelijk maar vanuit gegaan. Tot nu toe heeft mijn hamster nergens (zichtbaar of hoorbaar) last van.

Ik heb mijn deksel van een houten plaat gemaakt met daarin een gat gemaakt voor een tralievlak. Dat tralievlak heb ik uit een kleine hamsterkooi gesloopt die ik bij de kringloop vond. Om dat buitenste randen heb ik latjes gemaakt zodat hij over de buitenranden van het aquarium valt. Lijkt het meest hierop:

4l1r2h

Dit zijn andere voorbeelden van internet:

bodem%20en%20kap

360

Je zal er wel aan gedacht hebben, maar hamsters hebben ruimte nodig. Ik weet niet of je voor een dwerghamster of syrische hamster wil gaan, maar let goed op de minimum aanbevolen maten die oa op fora genoemd worden. Veel bakken waar mensen hamsters in houden zijn veel te klein :frowning:

3 likes

Mmh ik zal nog even Googlen! Blijkbaar is Carefresh wel veilig maar dat is dan weer duur.

Die kooien zien er mooi uit! Wel een leuk DIY project :smiley:

Ik wil een syrische hamster inderdaad. Het aquarium dat ik op het oog heb is 100x40 cm en 50 cm hoog. Dat is wel groot genoeg toch?

2 likes

Ja dat is groot genoeg.
Ik heb een filmpje gemaakt van het aquarium dat ik had (1.20x50), wel voor gerbils maar het principe is hetzelfde.

2 likes

Ja er zijn verschillende manieren, maar met een beetje prutsen kom je een eind! En als je maar vast iets hebt, dan kun je later altijd nog iets anders bouwen.

De maten die je noemt zijn goed ja, volgens mij de minimale maten voor een syrische hamster. Maar prima dus! En groter mag altijd natuurlijk.

Edit: koop voor een syr trouwens altijd het grootste rad dat je kunt vinden (30 cm geloof ik). Syren kunnen groot worden en ze mogen niet krom in hun rad lopen, dat is slecht voor hun rug. Maar let er wel op dat je deksel niet op het rad leunt.

1 like

Wat onwijs leuk gedaan!

1 like

Ja, alle soorten haha. Heb nu ook “gartengemuse” hooi uit Duitsland omdat er zo mooi groen uitzag. Ik heb nu drie verschillende soorten hooi open, maar ze geeft er niks om. Paar maanden geleden nog wel

Gisteren was er een kat binnengeslopen toen ik het huis aan het doorluchten was. Gelukkig had ik de ren op dat moment dicht, maar de kat kwam wel dreigend op mijn konijnen af. Ze waren zó bang! Echt zielig. 1 konijntje was steeds aan het stampen en het andere konijntje had zich verstopt in de tunnel. Gelukkig zijn ze inmiddels weer helemaal ontspannen, maar had echt medelijden met ze :frowning_face: :rabbit: :rabbit: :rabbit:

2 likes

Kruiden door het hooi mengen? Bij die van mij werkt dat heel goed!

Edit: Zie nu dat iemand dat al als tip had gegeven, excusez moi!

1 like

Ik heb 2 cavia’s van ong 7 maanden nu, ze zijn zo lief en tam! Maar ze hebben het zo warm, liggen volledig gestrekt nu. Drinken doen ze niet, maak hun groenvoer nu maar extra nat. Vind het eigenlijk een beetje sneu :disappointed_relieved:

Ah zielig ja! :frowning_face: . Misschien een open deur hoor: maar heb je al een bevroren fles water geprobeerd of zo’n ice pod ter verkoeling? Mijn konijnen drinken vooral in de nacht heel veel, misschien doet jouw cavia dat ook?

Heb ik geprobeerd maar ze laten de fles links liggen… Ze drinken echt niet. Ik markeer tot waar het water komt. Had op internet al gelezen dat cavia’s slechte drinkers zijn. Ik heb sinds gister het hooi niet meer bijgevuld in de kooi, alleen in de ruif. Misschien dat het wat koeler is. En misschien gaan ze zo nog even pootjebaden, al haten ze water echt :laughing: