Ik ben oprecht verdrietig door wat een collega/vriendin heeft gedaan. En ik weet dat ik zelf ook in fout ben, maar dat maakt het niet minder verdrietig. Ik voel me nu zo eenzaam op het werk, doordat iedereen wel een maatje heeft en ik blijf weer alleen achter. Vroeger ben ik al veel gepest en buitengesloten geweest. Ik vraag vaak aan mijn lieve vriend of ik echt zo abnormaal ben dat ik blijkbaar bij niemand bijhoor? Ik moet het mij zo niet aantrekken, het is maar werk en collega’s, maar ik heb mijn lesje wel weer geleerd. Collega’s zijn geen vrienden, remember that Tobvit… 
Het verhaal
We zijn nu al 1,5jaar collega’s en eigenlijk waren we ook wel goede vriendinnen geworden. We hebben buiten werk ook al afgesproken, ze is zelfs naar ons nieuwbouwhuis komen kijken. Ze heeft ook verteld, überhaupt 2 maanden geleden, dat ik meer ben dan een gewone collega. Dat vond ik heel leuk en lief!
Nu is het volgende gebeurd:
Als ik veel vragen stelde, wegens oprechte interesse in haar leven, begon ze kortere en kortere antwoorden te geven. Dat vond ik raar; had ze niet graag dat ik zoveel vragen uit pure interesse stelde? Geen idee, ze zei er nooit wat van dat het haar irriteerde.
Gisteren is de bom gebarsten toen ik uit vakantie terug kwam. Ze zei niks tegen mij, waardoor ik het gesprek aanging omdat ik voelde dat er iets niet juist was.
Haar letterlijk woorden zijn dat ik ALLES negatief benader, en ALLES afkraak van haar en andere mensen. En dat ze dat al vanaf het begin heeft gemerkt bij mij. Ze was ook blij dat ik erover begon, terwijl ik alleen maar denk: als het jou irriteerde, vertel het mij dan! Hoe kan ik dit allemaal weten?
Ik heb haar verteld dat het in mijn ogen niet negatief/afkraken is, dat ik gewoon oprechte vragen stel en oprecht goed advies wil geven omdat ik met haar inzit.
(klein voorbeeld:
ze was opzoek naar een koopappartement, ik had oprechte vragen dat ze maar een heel kleine berging had en geen fietsenstalling/berging buiten haar appartement. Haar vriend heeft namelijk een dure racefiets, dat zet je toch liefst achter slot en grendel? Dat vond ze negatief terwijl ik alleen maar met haar inzit en wil dat ze goede keuzes maakt in haar leven.
Nog een voorbeeld: ze was op meubelzoektocht, dus ik vroeg oprecht of ze al wat gevonden hadden. Na veel getrek en gesleur kreeg ik een merk A dat ze op het oog hadden. Ik zei toen dat ik daar ook naar heb gekeken omdat het een heel mooi en kwalitatief merk is, maar dat we toch voor merk B waren gegaan. Blijkbaar was dat ook negatief. Ookal heb ik wel gezegd dat het mooi en kwalitatief is, niks mis mee volgens mij?)
Ik heb haar ook gezegd dat het verkeerd kan overgekomen zijn, waarvoor mijn welgemeende excuses want ik ben oprecht blij dat ze een appartement gevonden heeft omdat ik weet dat ze weg wou bij haar thuis. Ik reageerde ook heel enthousiast dat ze iets gevonden had.
Maar door die negatieve spiraal, in haar hoofd, zag ze op den duur alles negatief wat ik zei en zag/hoorde ze mijn positieve input niet meer.
Nu gaat het contact nooit meer worden zoals het was, je kan mij niet veranderen. Ze gaat sowieso ook niet zoveel meer vertellen omdat die schrik gaat blijven dat ik veel vragen ga stellen / advies ga geven. Ik ben eenmaal een persoon die veel vragen stelt. En ik heb ook al veel meegemaakt waardoor ik soms mijn ongevraagde advies geef, dan is het aan jou om ermee te doen wat je wilt. Maar om mij dan te bestempelen dat ik ALLES negatief benader en ALLES afkraak? Dat vind ik niet zo netjes en ik vind niet dat ik zo een eerlijke kans heb gekregen. Als ze het eerder had gezegd dan had het zover niet moeten komen.