Allereerst een dikke knuffel! Ik herken je gevoel, ben het afgelopen jaar best veel aangekomen en ik vind mezelf nu op iedere foto enorm.
Maar, ik weet ook dat nog nooit iemand dunner is geworden van zelfhaat. Het is ook nog eens heel ongezellig. Probeer naar jezelf te kijken zoals je naar een goede vriendin kijkt. Zou je dan op haar buik letten en die veroordelen of zou je vooral gericht zijn op hoe leuk ze aan het spelen is met haar kind?
Daarbij zijn diƫten gericht op afvallen bijna altijd gedoemd te mislukken. Je valt af, houdt het op een gegeven moment niet meer vol omdat je steeds moet denken aan het soort eten wat je nu niet meer mag, geeft het op, komt weer aan en begint op maandag met een nieuw dieet.
Is er iets wat je kunt toevoegen aan je leven dat je meer energie zou geven? Meer groente en fruit, meer beweging, meer rust? Welke kleine dingen zou je kunnen veranderen die je leven net wat gezonder maken, zonder jezelf restricties op te leggen? Wat is haalbaar in jouw leven, wat past bij je, waar word je blij van?
Allemaal makkelijk gezegd hoor, ik vind het lastig om uit te voeren. Maar ik ben wel vaker op dieet geweest en uiteindelijk word ik hier een stuk blijer van.