Het niet zo lekker in je vel-topic

Heel naar zeg! Kan me goed voorstellen dat dit je geen fijn gevoel geeft. Het zet me ook direct aan het denken en herken ook wel een en ander bij mijn eigen collega’s.

Misschien toch maar de drempel overstappen en zeggen dat je het vervelend vindt?

1 like

Ik zit eraan te denken me voor een paar dagen ziek te melden op werk om even tot rust te komen. Heb nogal een intense en pittige periode waar ik middenin zit. Het enige is dat m’n collega’s juist iets voelden aankomen en dat daar een gesprek over ingepland is. Ik heb daar nu echt even geen zin in, maar wil ook niet zo zichtbaar afwezig zijn want dan gaan bij hun gelijk alarmbellen rinkelen dat ik overspannen ben ofzo. Ze zijn wel heel aardig hoor maar merk dat ik nu even geen schijnwerpers op me wil. Wil gewoon even in anonimiteit tot rust komen…wat zouden jullie doen?

3 likes

Aahh ik herken dit wel hoor. Als je in zo’n lamlendige periode zit is het zo fijn als er iemand in huis is die je er (zonder dat hij er echt wat voor hoeft te doen) er weer wat uit kan halen. Ik zou toch proberen wat meer met anderen af te spreken! En wat voor mij altijd werkt als ik geen zin heb om op te ruimen ik een wekkertje van tien minuten zet (of een nummer dat zo lang duurt) en met mezelf afspreek dat ik daarna weer mag stoppen. Heb je toch weer iets gedaan!

2 likes

Nou sinds ik ben afgestudeerd en verhuisd ben naar een nieuwe stad heb ik geen vriendinnen meer die ik wekelijks zie dus mijn vriend is toch wel meer dan 80% van mn sociaal contact in de week (buiten werk om) want hij is gewoon in de buurt + het vervelende nu is dat ik vakantie heb en anderen niet. Want ik werk in het onderwijs. En mn vrienden werken full time en veel wonen niet in de buurt (1+ uur onderweg met ov). Dus door de weeks overdag afspreken gaat niet en savonds door de weeks afspreken is ook met veel mensen niet echt handig. Dus dan ben je toch al snel de hele dag alleen? + Ik heb genoeg hobbies en ben daar ook wel mee bezig en haal daar wel plezier uit maar soms heb ik daar ook even geen zin in en ik heb gewoon behoefte aan mensen om me heen. En ookal haal ik plezier uit hobbies, ik haal gewoon nooit plezier uit in mijn eentje boodschappen doen, koken, eten, en het opruimen, als ik dat moet doen voel ik me gewoon gelijk lamlendig

Heb wel meerdere eet afspraken staan deze weken. Maar toch vind ik het lastig want er zijn ook wel dagen dat ik met niemand afspreek en dan kom ik snel in een neergaande spiraal terecht

3 likes

Maar zoals je het in je eerste bericht omschrijft is het ergens toch wel zorgelijk dat de afwezigheid van je vriend dit met je doet? Je zegt dat niks lukt nu hij er niet is - slapen, opstaan, eten, opruimen, je nergens zin in hebt nu hij er niet is, alles voelt doelloos… vind ik wel anders klinken dan gewoon iemand missen of het dagelijks leven met iemand leuker vinden. Misschien ervaar je het zelf anders of is het in het echt genuanceerd maar ik zou hier toch eens op kauwen waarom dit zoveel invloed heeft op je eigen gemoedstoestand en wat je daarmee wil of kan.

25 likes

Moet eerlijk zeggen dat ik ook lang niet altijd braaf kook als ik alleen eet. Vind het dan zo ongezellig alleen aan de eettafel. Ben dan sneller geneigd om een frietje te halen of mijn grote vrienden van thuisbezorgd langs te laten komen.

4 likes

Maar het gaat toch niet om het alleen koken en eten stukje uit haar bericht?

2 likes

Citaat

Klopt. Maar dit is een stukje wat ik zelf ook herken.

2 likes

Dat heeft niks te maken met mijn post, vooral lekker doen als je alleen bent. Iemand die in een soort dal belandt omdat haar vriend er niet is vind ik echt iets totaaaaaaal anders dan eten bestellen als je even geen zin hebt om dan te koken

9 likes

Mijn opa is in maart overleden en ik was heel close met hem. Natuurlijk heb ik daar veel verdriet van. Maar ik merk ook dat ik in mijn dagelijks leven sindsdien bepaalde mentale klachten heb. Lusteloos, geen concentratie, geen overzicht kunnen houden, soms ook moeite met naar buiten gaan of persoonlijke verzorging. Werk is heel begripvol gelukkig maar het is meer dat ik mezelf bepaalde verwachtingen opleg omdat ik niet anders gewend ben, en dan weer gefrustreerd raak als dat niet lukt. Er zitten echt nog wel veel dagen tussen dat ik helemaal niet productief ben en gewoon veel naar mijn laptop zit te staren. Ik weet echt niet zo goed wat te doen om hieruit te komen. Ik heb de bedrijfsarts een paar weken geleden gesproken en die gaf aan dat het tijd nodig heeft. En de praktijkondersteuner zei hetzelfde, dat het niet gek is dat ik me zo voel en mijn verwachtingen even moet parkeren om aan verwerking toe te komen. Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan… ik plan leuke dingen met vriendinnen en dat helpt wel een beetje, maar ik woon alleen en ga al heel snel veel in mijn hoofd zitten. Ik wilde dit even van me afschrijven en mocht iemand nog tips hierover hebben dan houd ik me zeer aanbevolen :sweat_smile:

4 likes

Als ik een neerwaartse spiraal heb, ga ik lopen. Gewoon zonder plan en dan zie ik wel waar ik uitkom. Neem wel een telefoon mee, want ben een keer verdwaald. :sweat_smile:

2 likes

Tip vanuit mijn eigen ervaring, makkelijker gezegd dan gedaan: proberen je eraan over te geven. Accepteren dat je je zo voelt, niet teleurgesteld zijn in jezelf omdat je zou willen dat je je anders voelde. En als je dan zit te staren naar je laptop en er niks uit je handen komt: dan even iets anders doen, want werken lukt blijkbaar niet. Rondje wandelen is altijd fijn om even uit een situatie te stappen vind ik.

En wat goed dat je er zo open over bent op je werk! Dat neemt hopelijk een beetje druk weg?

4 likes

Bedankt! Ook @Telefoonnummer . Ben net vanochtend even een rondje gaan lopen, het lekkere weer helpt dan ook wel mee om toch wat makkelijker het huis uit te gaan. Merk wel dat het me goed heeft gedaan om even los te laten dat ik nu aan het werk MOET zijn.

En ben idd mega blij met hoe mijn werkgever er mee omgaat, dat neemt zeker wat druk weg maar ondanks dat wordt er wel wekelijks het team rondgestuurd wat er aan werk weggewerkt dient te zijn en ook per collega uitgesplitst hoe die ervoor staat en dat vind ik best lastig om los te laten

2 likes

Misschien is dat in deze situatie ook wel iets te veel gevraagd. Zou je werkgever jou tijdelijk kunnen overslaan met deze overzichten?

3 likes

Sterkte met het overlijden van je opa allereerst. Er is al een aantal goede tips gegeven volgens mij hoe ermee om te gaan, misschien is het ook nog een tip om elke dag even een incheckmomentje bij jezelf te doen en dan even echt de ruimte te maken voor je verdriet, een mooie herinnering aan je opa, een foto bekijken oid. Zodat je verdriet op dat moment even flink de ruimte krijgt en dan misschien de ‘druk’ er voor dan/die dag een beetje van af is. Dat er op werk momenten dan wat meer ruimte en focus is voor werk.

3 likes

Dat zal ik komende week aangeven! Dan heb ik weer een incheck moment met mijn leidinggevende.

@SummerDressed dat raadde de praktijkondersteuner ook aan inderdaad, af en toe wat meer de rouw opzoeken in die zin dan dat het er alleen maar is op de momenten dat het me ‘overkomt’. Ergens voelt dat wat geforceerd en onnatuurlijk maar ik ga wel proberen dat wat vaker te doen!

3 likes

Ik zit in zo’n periode dat alles niet echt lekker loopt. Het gaat op mijn werk niet zo goed (niet met mij persoonlijk) wat voor veel verandering en onrust zorgt. Dat brengt best wel wat stress met zich mee wat ik moeilijk los kan laten.

En in mijn privéleven ben ik ook niet zo tevreden. Het voelt als een sleur van het huishouden, dreumes in leven houden die nog steeds matig slaapt. Dus ik voel mij nooit echt uitgerust waardoor ik het ook moeilijk vind om bijvoorbeeld sporten op te pakken. Als ik tijd voor mezelf heb, zit ik een beetje te scrollen op mijn telefoon. Word ik ook niet blijer van. Sociaal leven is stil en mijn relatie is ook op het moment niet super.

In weet het niet zo goed. Ik probeer positief te blijven op werk en me in te zetten, het thuis allemaal goed te regelen voor kind en partner maar ik heb het gevoel dat ik mezelf vaak wegcijfer hierdoor. Maar ik vind het ook moeilijk om dingen los te laten en die tijd voor mezelf te nemen.

14 likes

Wat naar dat je je zo voelt :frowning: Niet persé om een oplossing voor je gevoel aan te dragen want dat mag er natuurlijk zijn maar kun je niet even enkele dagen er tussenuit naar een plek waar je je fijn voelt, hotel, chaletje, het strand, het bos etc, een plek waar je een paar dagen gewoon 100% me time hebt. Zodat je even alle tijd voor jezelf hebt om op te laden?

2 likes

Hé wat rot! Ik herken delen van je verhaal heel goed. Heb je hobbies/interesses waar je wat ruimte aan kan geven? Ik vind bijvoorbeeld veel creatieve dingen leuk, dus zit nu al een tijd op schilderles en dat geeft me echt heel veel voldoening. Het is me-time, ontspannend en even weg zonder kinderen (in mijn geval) en ondanks dat het als iets kleins voelt, heeft het me heel erg geholpen weer wat meer mezelf te voelen na 2 kinderen. Qua sociaal heb ik ook een dip gehad en heb me toen aangemeld bij een plaatselijke sportvereniging. Ook dat heeft me heel erg goed gedaan.

6 likes

@Krelis lief, je reactie! En een nachtje weg dat spookt ook al langer door mijn hoofd. Maar ik vind het moeilijk om echt iets te boeken. Ik weet niet waarom. Misschien toch eens echt doorzetten.

@Mona oh wat goed zeg dat je zoiets hebt gedaan! En fijn dat het je ook zo veel voldoening geeft. Ik wil heel graag weer sporten dus dat moet ik echt doorzetten. De drempel is alleen zo hoog maar ergens weet ik dat het me meer energie gaat geven. En ik zou ook wat meer offline willen en ipv doelloos scrollen weer meer gaan lezen. Maar die telefoon is zo makkelijk.

Ik moet even wat peper in mijn reet gaan stoppen voor mijn gevoel en ik hoop ook dat er binnenkort weer wat meer rust komt op werkgebied.

1 like