Het niet zo lekker in je vel-topic

Ja eens met bovenstaande. Wat is er aan de hand? Waar wil je aan werken? En gaat een boek of documentaire dat oplossen of is een gesprek met een poh een beter idee? Maar om concreet iets te noemen: iets nieuws leren heeft mij altijd ontzettend goed gedaan. Ik kreeg er veel energie van. En dan bij voorkeur buiten de deur met een afspraak zodat ik niet op de bank bleef hangen. Genoeg cursussen op de wereld afhankelijk van wat je leuk lijkt :slight_smile:

9 likes

Ik zit inmiddels weer in een donkere dagen bui en ze lijken steeds langer en volhoudender te zijn. Sta op de wachtlijst voor de psycholoog, maar wil gewoon weer emoties kunnen voelen. Heb echt constant dat ik wel voel dat ik zou willen huilen maar het lukt me allemaal niet zo goed meer. Blergh

2 likes

Ik ben misschien een beetje vroeg maar ik zie echt enorm op tegen kerst en oud&nieuw.
Ik heb niemand om kerst mee te vieren, ik heb een hond die ik niet alleen kan laten met het vuurwerk. Dus ik dacht, misschien is het wel het beste om gewoon weg te gaan, op vakantie.
Al geregeld met ex dat de kinderen bij hem kunnen zijn, maar ik voel me er een beetje lullig over. Maar voor hun is het ook niet geweldig om met mij kerst te vieren alleen.

Ik heb wel vriendinnen die ik kan vragen maar zij hebben ook gewoon hun eigen leven.
Ik zit in een depressie dus ik vind het lastig om positief te zijn of er iets positiefs van te maken.

Iemand misschien tips om ergens naar toe te gaan of herkenbaar?

Toevoeging: en nu druk ik op enter en denk ik; jeetje doe niet zo overdreven en maak je niet zo druk :sweat_smile:. (Ik heb therapie hoor haha)

10 likes

Aww heel erg herkenbaar, ik had hier enkele jaren geleden heel erg last van, toen woonde ik ook helemaal alleen met een hamster haha. 1e kerstdag had ik mijn familie om het mee te vieren. 2e kerstdag niemand en toen ben ik naar de bioscoop gegaan en daarna een lange wandeling gemaakt. Het was in ieder geval beter dan ‘alleen’ binnen zitten vond ik toen. Super leuk was het ook niet (laten we eerlijk zijn) maar het deed me wel goed.
Oud & nieuw had ik ook niemand, toen heb ik de hele dag voormezelf in de keuken gestaan om een pannenkoeken ontbijt te maken, uitgebreide lunch en savonds lang gekookt terwijl er een filmpje op de achtergrond afspeelde. Ik had thuis ook bordspellen die je alleen kunt doen zoals wingspan. Je zou ook nog die avond kunnen gebruiken om eventueel iets creatiefs te doen (booknook, paint by numbers, kleuren, schilderen, puzzelen, breien of haken). Ik deed er in iedergeval wel alles aan om in die tijd te zorgen dat mijn hersens met iets anders bezig was. Hopelijk helpt het je een beetje!
Wat ik toen ook leuk vond is dat ik mee deed binnen FF met secret santa! Ik kreeg toen leuke cadeau’s die ik tijdens kerst open maakte. Mocht je dit leuk vinden kunnen we samen ook cadeau’s uit wisselen en is het misschien laagdrempeliger. Dan heb je iets om naar uit te kijken?

16 likes

Dank je wel voor je lieve reactie, dat doet me al goed :relaxed:.
Ja misschien moet ik maar accepteren dat het sowieso niet leuk gaat worden. Vorig jaar had ik eerste kerstdag ook niks maar 2e kerstdag kwam mijn ex wel om het samen te vieren. Hij heeft nu een vriendin en snap ik ook dat hij het met haar wil vieren.
Nu heb ik beide dagen niets. Dus ik dacht, misschien is het dan gewoon het beste om weg te gaan. Alleen dat weglopen is ook een patroon, ik zal het eens met mijn therapeut bespreken.

Die dingen die je opnoemt vindt ik ook heel leuk, waarschijnlijk zie ik het snel wel weer zonniger en dan kan ik die dagen wel een beetje opvullen.

Heel leuk idee van de cadeuas uitwisselen/secret Santa. Dat wil ik zeker wel!

5 likes

Ik vond feestdagen ook lang moeilijk doordat ik geen/weinig contact met familie heb. Ik ben wel eens een paar weken echt naar het buitenland gegaan (la palma, was super mooi en ook nog redelijk lekker weer voor december). En ik heb ook wel eens, toen mijn relatie net uit was en ik echt niet wist wat ik met mezelf aan moest, een hotel op de Veluwe geboekt. Ging ik 's ochtends lekker uitgebreid ontbijten, daarna beetje wandelen en lezen, uitgebreid in bad, films kijken en gewoon chillen. En dat was wel heel fijn, omdat ik een eigen keus had gemaakt in hoe ik mijn tijd wilde invullen, in plaats van dat de feestdagen me ‘gewoon overkwamen’. Dus als het je helpt om even afstand te nemen van je dagelijkse realiteit, ga lekker weg. En als dat voor nu te veel is (want dat kan soms ook met een depressie), besef dan dat je niks moet. Het zijn een paar vrije dagen die je mag invullen zoals je zelf wilt. En het helpt om het jezelf een beetje aangenaam te maken, al is het maar met lekker eten of een hobby die je graag doet. Tegenwoordig als ik geen plannen heb probeer ik het als een extra weekend te zien, waarin ik een beetje extra mijn best voor mezelf doe. En dat is dan al genoeg. Dus leg de lat niet te hoog en alles wat je helpt om met een iets lekkerder gevoel die dagen door te komen is goed.

5 likes

Er zijn al goede tips gegeven maar ik zou toch je vriendinnen vragen, al is het maar om een theetje te doen of een wandeling te maken. Kan echt lastig zijn als je niet lekker in je vel zit, maar beter nu vragen dan straks balen dat je te lang hebt gewacht. 1 sociale afspraak hebben staan en toch even iemand kunnen zien en spreken maakt een wereld van verschil vind ik, al is het maar een uurtje. Je vriendinnen vinden het vast ook fijn om dit voor je te kunnen doen! En als zij nu al weten dat je hiermee zit zullen ze vast ook even bij je inchecken die dagen en dat kan ook al minder alleen voelen.

16 likes

Dit, ik zou niet accepteren dat het sowieso niet leuk gaat worden voor je je best hebt gedaan om te kijken of je ergens anders heen mag. Het is nu ook super op tijd, dus ik kan me goed voorstellen dat er vriendinnen zijn die nog helemaal geen plannen hebben gemaakt. Het zou toch zonde zijn als je daar terecht kan, maar die optie van tevoren al hebt afgeschoten.

3 likes

Niet overdreven :heart:. Zeker je vriendinnen vragen! Als mij die vraag zou worden gesteld, zou je van harte welkom zijn.

En je zegt: 
 Maar voor hun is het ook niet geweldig om met mij kerst te vieren alleen.
Is dat je eigen conclusie of heb je dat gevraagd? Of is dat logischerwijs wat te veel voor je?

Kinderen zijn met weinig al heel blij. Gourmetten met hun moeder vinden ze vast ook fantastisch.
Wij hebben door omstandigheden weinig familie waar we terecht kunnen. Onze kinderen zijn op een leeftijd dat ze aangeven dat ze dat missen (geen logeerpartijtjes, grote verjaardagsvisites of kerstdiners). Op dat soort familiemomenten vullen wij dat in door vriendinnetjes van hen uit te nodigen (evt. met hun ouders erbij). Je zelf gekozen familie noemen we dat :smiley: . Je zou misschien een kerstlunch kunnen doen, die je dan samen klaarmaakt.

4 likes

Vandaag is het eigenlijk een feestelijke dag, althans dat zou het moeten zijn. Maar mn partner is kwaad op me (wel goede reden, als in mn eigen schuld, maar alsnog kut), nu zit ik met een schuldgevoel. Maar de kinderen verheugen zich er wel op, dus heb net wel lekkers gehaald en knutselspullen, dus we gaan het samen wel vieren en ik zal er ook wel voor zorgen dat het voor hen een gezellige dag wordt. Maar vanbinnen ga ik kapotttt. Zit ook bizar te zweten hier , niet top. Ben echt niet mezelf de laatste tijd :sob::sob::sob:

1 like