Wat vervelend dat alles momenteel zoveel energie vraagt/kost. Ik denk dat je gelijk hebt wat betreft sporten en dat je ‘gewoon moet gaan’. En dat is ook wat je van jezelf vraagt, dat je gaat en niet dat je ook nog allemaal PRs of resultaten moet halen. Gewoon een uurtje bewegen, thats it. Ik ben 2 jaar geleden gaan keramieken en dat heeft me ook zo goed gedaan. Gewoon even een avondje weg, iets doen voor mezelf wat niets ‘moet’ worden maar wat alleen maar voor de leuk is. Ik probeer sporten ook zo te benaderen maar vind dat nog wel moeilijk. Als er thuis en op werk veel van me gevraagd word vind ik het persoonlijk lastig om met sporten dan ook nog veel te geven.
Ik keek laatst een gratis webinar:
Ik was al geminderd met social media maar ze maakte wel fijn inzichtelijk wat keerzijdes ervan zijn.
Mijn situatie is uiteindelijk helemaal anders gelopen (en dat kwam niet bij mij vandaan), maar ik herken veel van mezelf vorig jaar in je verhaal wat betreft stress, sleur, slecht slapen, geen tijd voor jezelf nemen, relatie-issues. Bij jou kan dit natuurlijk anders zijn, maar als ik naar mijn situatie kijk, dan denk ik dat een nachtje weg misschien niet voldoende is en er gewoon ‘‘meer’’ nodig is. Je hebt het over jezelf wegcijferen voor huishouden/partner/kind. Ik ben zelf in therapie geweest met mijn ex en heb inmiddels zelf ook therapie om eens echt goed te kijken naar waar mijn eigen please-gedrag en vooral het controle willen houden op alles vandaan komt. Dat stukje controle uitte zich heel erg in alles perfect willen regelen voor het thuisfront omdat ik voelde dat ik de controle verloor op andere gebieden, maar daar werd ik uiteindelijk niet blij van of een leuker persoon van en dat heeft er ook deels voor gezorgd dat ik op alle fronten de mental load droeg en het dus alleen maar erger werd. Therapie heeft mij tot nu toe erg geholpen om bepaalde patronen in te zien. Ik wil je absoluut geen therapie o.i.d. aanpraten, misschien werkt het voor jou om gewoon daadwerkelijk tijd voor jezelf te gaan nemen, maar bij mij bleef het vooral bij klagen over, maar geen actie ondernemen, waardoor de neerwaartse spiraal steeds erger werd.
Wat lief en fijn dat je dit zo open deelt! Klinkt als een pittige periode maar wat goed dat je nu in therapie bent. Ik hoop dat het je helpt. En ik moet zeggen dat ik daar zelf ook over na heb gedacht. Vooral ook over het stukje huishouden en mental load inderdaad. Soms denk ik dat het niet oké is hoe onrustig ik ben als ik het voor mijn gevoel niet goed geregeld heb. Dit speelde ook al voordat ik een kind kreeg maar nu ook nog met hem erbij en alle zorgen die daarbij komen, zijn het eigenlijk te veel ballen die ik hoog probeer te houden.
Je post zet me aan het denken in ieder geval.
Ik ben onrustig de laatste tijd en merk dat ik obsessies krijg en nu is dat Marie Kondo-stijl alles wegbrengen naar de kringloop (en sporten). Werkelijk elk kastje loop ik meerdere keren langs en alles moet weg-weg-weg. Ik weet dat ik mezelf kan afleiden (genoeg te doen), maar het is bijna verslavend. Dan zit ik weer voor een la mijn pennen uit te zoeken weg-weg-weg met alles.
Ik heb sinds een hele lange tijd weer een weekend zonder plannen en ik vind het toch vervelend. Afgelopen tijd was erg druk en wilde ook juist wat rust, maar al mijn vrienden zijn aan het werk of iets doen met andere vrienden. Eigenlijk hadden we een feestje gepland, maar iedereen kon onverwachts toch niet. Nu zit ik al de hele avond thuis en ik verveel me zo erg, val bijna weer terug in oude patronen en kan niks leuk vinden. Ben maar in bed gaan liggen, maar ben ontzettend rusteloos al de hele avond.
Enige wat ik wil is in een enorme vreetbui belanden, maar ik ben juist echt hard bezig om voor de zomer toch wat af te vallen om mij iets beter te voelen. Zit in zo’n strijd met alles.
Waarom kan ik mijzelf niet vermaken en zit ik alleen maar op mijn telefoon. Zelfs op mijn telefoon kan ik het vermaak niet vinden. Ik wil janken, maar zelfs dat lukt niet.
Sorry voor de rant, ben even moedeloos maar het is zoo onnodig.
Heel heel heel herkenbaar dit! Wat voor mij wel echt heeft geholpen is een lijst maken met alle dingen die je normaal gesproken leuk vindt. Ik ‘vergeet’ vaak wat de opties zijn als ik me zo voel. Als het me toch niet lukt probeer ik tegen mezelf te zeggen dat ik me zo voel omdat ik me verveel, en niet omdat ik per se terugval in m’n depressie of er iets anders ‘mis’ is.
Ik denk dat iedereen dat wel eens heeft . Wat mij helpt is toch even gaan wandelen en iets super simpels maar chills te doen waar ik dan normaal geen tijd voor heb. Even een kopje koffie met een lekker taartje alleen gaan eten en wandelen, of iets lekkers bestellen en een leuke serie kijken. Of even dingen op Vinted plaatsen (hier wil ik nooit tijd voor vrij maken maar voor dit soort momenten denk ik dan oh dat kunnen we wel even doen). En inderdaad proberen even die telefoon weg te leggen.
Ik weet niet of dit het juiste topic is, maar ik zit niet zo goed in mijn vel. Ik loop vast. Je hoort vaak dat mensen aanzichzelf werken. Ik zoek leuke tips (groot en klein) om aan mijzelf te werken. Denk aan bepaalde uitjes alleen doen, grenzen opzoeken, boek, docu etcetera…
Goed om te weten is dat ik kleine kinderen heb. Dus een grote soloreis zit er niet meer in😅
Waar liggen je interesses, ben je altijd kind gebonden, waarin ben je ontevreden over jezelf?
Ik vind het fijn om dagelijks een mooie wandeling te maken. Een keer wat uitgebreider te koken. Een bezoek te brengen aan een museum die een expositie heeft wat mij aanspreekt. En soms vind ik het ook fijn om even alleen op een terrasje te zitten met een kopje koffie en gewoon ouderwets mensen kijken. Misschien heb je behoefte aan het leren van wat nieuws om te gebruiken als hobby?
Vastlopen en aan je zelf willen werken zijn best ruime begrippen, waardoor het lastig is om een advies te geven.
Is er een aanleiding waarom dingen niet lekker lopen? Wat zou je graag willen veranderen en waarom? Wat heb je nodig om je beter te voelen? Als je daar antwoord op hebt, weet je misschien al beter wat voor activiteiten (of juist niet) je zou kunnen ondernemen.
Ja eens met bovenstaande. Wat is er aan de hand? Waar wil je aan werken? En gaat een boek of documentaire dat oplossen of is een gesprek met een poh een beter idee? Maar om concreet iets te noemen: iets nieuws leren heeft mij altijd ontzettend goed gedaan. Ik kreeg er veel energie van. En dan bij voorkeur buiten de deur met een afspraak zodat ik niet op de bank bleef hangen. Genoeg cursussen op de wereld afhankelijk van wat je leuk lijkt