Het Plantentopic #2 (Deel 1)

Dit zie ik zo vaak op planten in de winkel , “kamerplant met pot” JOH je meent het even googelen hoe ik mijn kamerplant met pot moet verzorgen :exploding_head:

3 likes

Die nieuwe blaadjes zijn bijna een paascadeautje :heart:

17 likes

Ik vond dit een heel leuk plantenfilmpje! Wel gericht op beginners, het zijn echt de basics van het stekken, maar ik vond het alsnog super leuk om naar te kijken, al die planten ook die ze om zich heen heeft staan en hangen :heart_eyes:

3 likes

Was erg in mijn nopjes met deze vondst.

11 likes

Was het trouwens in dit topic dat iemand zo’n ding zocht om planten in te zetten?

Edit: @Warboel

2 likes

Zijn jullie ook wel eens bang om een plant te stekken, dat het dan niet lukt? Mijn monstera monkey mask is niet supervol, maar doet het nu wel goed, maar ik durf hem niet te stekken omdat ik bang ben dat het mislukt en ik het ‘verspil.’

Edit: heeft iemand ook nog gouden tips voor het stekken? Behalve luchtwortels in het water zetten en wachten? Een halfjaar geleden heb ik dat gedaan, maar het mislukte…

Ik stek nooit iets direct in water. Altijd meteen in of op de aarde of in hydrokorrels. Heb ik in het verleden wel eens gedaan maar was nooit echt succesvol, in water. Je verspilt hooguit een paar bladeren en die groeien vanzelf weer aan.

Ik heb een monkey maskstekje in water laten wortelen, duurde wel drie maanden maar het is gelukt. Moederplant is inmiddels overleden dus had ook niet echt iets te verliezen

Ik heb een ficus. Hij maakt op zich wel nieuwe blaadjes maar hij heeft ook hele periodes dat er kilo’s blad vanaf valt. Dus hij oogt eigenlijk altijd heel ‘kaal’
De achterkant van de ficus is ook echt helemaal kaal, vandaar dat hij tegen dit muurtje staat :laughing:
Wat is het probleem of zijn ficussen gewoon een beetje zeurderig?

Wij hebben laatst onze ficus lyrata afgeknipt omdat we wilden dat ie meerdere takken gaat maken en dat was ook echt even spannend haha. Maaar na een maand:

image

We hebben de afgeknipte tak op water gezet maar tot nu toe geen wortelgroei, dat blijft dus even spannend

4 likes

@Violoncello ik heb een inschattingsfout gemaakt met jouw stekje. Ik wist niet zo goed hoe ik ze moest planten dus heb ze maar gewoon in de grond gezet. Maar nu weet niet ik welke kant dit opgaat hahah

5 likes

Haha ziet er prima uit toch?

Oh en nog een ongevraagde tip: als je hem op een plek met heel veel zonlicht zet worden de blaadjes in de zomer helemaal glinsterend paars ipv voornamelijk groenig!

1 like

op hoop van zegen dan maar. :slight_smile:

2 likes

Ik stek juist alles in water. Echt genieten als je dan die wortels ziet komen. :nerd_face:

1 like

Ik krijg dat zelden voor elkaar. En als het dan één keer lukt, is het een drama van water naar aarde. Dus ik heb het opgegeven :weary:

Speciaal voor jou:

Samenvatting

Tradescantia en twee groene planten waar ik de naam niet van weet

Hedera

Schefflera

4 likes

Hoe lang duurt bij jou die schleffera wortels krijgt? Die van mij staat naar mijn gevoel al een eeuwigheid op water… :roll_eyes:

Ik heb geen plek met veel zonlicht :sob:

Bij mij staan deze takjes nu ongeveer 2 weken. Ik heb wel het idee dat er iets gebeurt. Maar het zal waarschijnlijk nog wel enkele weken duren voordat ik op z’n vroegst zichtbaar iets zie gebeuren.

1 like

K heb nu twee stekken op Spaghnum mos staan als probeersel, ben heel benieuwd of dat wat gaat worden (was naar aanleiding van een filmpje op youtube, dus nu een tetrasperma en een monkeymask als probeersel). Dat schijnt een beetje de middenweg tussen op water en in aarde te zijn?

1 like