Het Plantentopic #2

Dit is trouwens mijn nieuwste aanwinst:

Ik was naar het plantenasiel vrijdag om een heleboel planten die ik gestekt had en dus dubbel had weg te brengen en toen kon ik het niet laten om deze schattige zielige begonia mee te nemen :smiling_face_with_three_hearts:

Hij was daar blijkbaar binnengekomen als heel grote, maar ook nogal verwaarloosde plant. Toen hebben ze hem helemaal uit elkaar gehaald en alle delen die nog te redden waren in losse potjes gezet. Daar heb ik er dus één van. Deze twee kleine blaadjes zijn net uitgekomen en er zitten nog veel meer knoppen in, dus het gaat vast helemaal goedkomen.

13 likes

Hoe doe jij het? Ik heb nu gewoon de kruispunten bij de blaadjes met luchtwortels in het water gezet.

Oeps sorry! Dan heb jij me misschien ooit de naam verteld (of ik ben helemaal in de war). Als m’n stekjes lukken mag je er eentje hebben!

@Evi ik heb ze direct in de aarde gezet met een plastic zakje erover. Ben heel benieuwd :slight_smile:

1 like

Of die plekjes al dan niet te wijten zijn aan het mozaïekvirus durf ik niet zeggen, maar blaadjes die niet goed open gaan zijn vaak te wijten aan een te lage luchtvochtigheid. Beetje meer sproeien zou al moeten helpen, dat was toch bij de mijne zo :slight_smile:

1 like

Hoi allemaal! Eigenlijk volgde ik dit topic nog helemaal niet (stom, zoals mijn naam doet vermoeden houd ik wel van planten).
Maar nu ben ik een beetje panisch over mogelijke planten ziektes, ik stond daar eigenlijk nooit bij stil.
Wel is mijn monstera sinds een paar weken aan het aftakelen, terwijl dat in mijn optiek één van de makkelijkste planten ooit is?
Nu keek ik voor het eerst een keer van heeel dichtbij en zag ik toch wat zorgwekkende dingen (denk ik?)

Is dit iets slechts? Of raar stof? Ik heb ook wat pampas pluimen in dit planten hoekje staan, laat dat iets los?
Help!

Een paar bladeren lijken verbrand. Staat hij in direct zonlicht?
Di3 witte stipjes zijn volgens mij trips of een ander beestje.

Ehm ja hij staat denk ik wel twee uurtjes per dag in direct zonlicht. Verplaatsen dan?

En zijn trips niet de allergrootste nachtmerrie voor een plant en alles eromheen? :weary:

Wow donders dat zijn heel veel beestjes :dizzy_face:

1 like

Haha ja fuck, ik weet niet waarom maar dat was me nog niet opgevallen tot ik vandaag in dit topic las over beestjes op planten.
Valt deze monstera nog te redden of kan ik die beter gelijk weggooien?

Ik denk wel verplaatsen inderdaad.
Ik lees hier vaak dat ze de plant met beestjes buiten zetten en dan insprayen, maar ik heb er zelf geen ervaring mee.

Dit besef heb ik ook pas heel recent gehad (toen er spint op een flink deel van m’n planten bleek te zitten). Ik denk wel dat het beestjes op je monstera zijn, maar durf niet echt te zeggen wat voor. Daar zijn andere mensen in dit topic waarschijnlijk beter in.

Voor m’n spint heb ik inderdaad zoals @Moet zegt m’n planten naar buiten verplaatst (waar ze nu, twee weken later, nog staan, want ik ben te panisch om ze al naar binnen te doen) en ben ik ze flink aan het insprayen. Ik had een anti-spint spray van het tuincentrum gekocht, maar heb ook na het kijken van wat youtube video’s m’n eigen spray gemaakt. En ik heb de bladeren ook afgenomen, om de kans dat het ergens naast een nerf toch blijft zitten te verkleinen.

Ohhh wat naar, waar komen die beestjes ook zomaar vandaan?! Ik krijg er zelf ook helemaal de kriebels van.
Ben inderdaad nog maar even snel naar jumbo gerend voor zachte groene zeep en spiritus om zelf ook maar een spraytje te maken? Maar kan ik de planten die ik ga sprayen dan veilig buiten laten staan als mijn kat ook buiten rondloopt? :sweat_smile: Zoveel vragen. Wat een turbulente dinsdagavond

2 likes

Ja, ik had ook echt flink de kriebels. Inmiddels gelukkig minder, maar moest echt even bijkomen hahaha. Ze kunnen meekomen met je kleren, met de wind, in potgrond zitten. Ik ben bang dat ze bij mij met een kneusjesbox binnen zijn gekomen. Ik had die planten niet echt gecheckt, want ik was nog onwetend en wist niet echt veel van beestjes.

Ik heb ze al twee weken buiten staan. Ik heb zelf geen kat, maar wel buurtkatten. Aan mijn planten hebben ze niet gezeten, dus ik denk dat dat prima moet kunnen. Ik was vooral bang dat ze de temperatuur 's nachts niet zouden overleven, maar ook vorige week met de regen en kou (ze staan wel onder een afdakje) hebben ze overleefd, dus ik geloof het wel ;p

Oh wat een ramp ik heb die kneusjesbox vandaag besteld hahaha dus die komt komend weekend binnen.
Ik ga ze in de voortuin maar checken voor ik ze binnen zet :sweat_smile:.

Anyway, voor de kenners, ik heb naast mijn monstera ook de alocasia stingray en een bananenplantje staan. Kan ik deze dan beter ook maar meteen buiten sprayen? De alocasia op de foto ziet er dan ook niet 100% beestjesvrij uit…

Oké bij nadere inspectie bleek dat er toch op opvallend veel planten die gekke witte dingetjes zaten, en ik zag ze ook bewegen (ew) dus het zal echt trips zijn.

Nu dus maar bijna alles buiten gezet, bladeren afgedaan met een natte doek en besprayt met een middel van water, zachte groene zeep en spiritus (omdat het internet me dat vertelde). Iemand nog tips? Hoelang moet ik dat besprayen blijven doen? En hoevaak?

1 like

Wauw dit is een ziek geval van trips?! Zo snel mogelijk afspoelen (probeer het niet op de aarde te laten komen) en behandelen en over twee weken opnieuw want de larven kunnen in de aarde zitten.

1 like

Ik heb de bladeren allemaal eerst afgedaan met een natte doek en daarna besprayt(besprayd ? Besprayed?) met die mix. Is dat dan goed? Moet dat maar 1 x dan en dan over 2 weken weer?
Of kan ik ze nu het beste 2 weken buiten laten en regelmatig sprayen?
Thanks in ieder geval voor je hulp!

Ik zou ze even goed in de gaten houden want bij mij hielp spiritus/groene zeep niet en toen hadden ze inmiddels al een paar planten om zeep geholpen. Ik zou ze onder de douche afspoelen met een harde straal (plastic zak over de aarde zodat het niet zeiknat wordt) en dan je spiritus mengsel of echt gif gebruiken en goed bekijken of de beestjes weg zijn.

1 like

Bedankt voor de tip! Heb ze nu toch ook maar in de douche gezet inderdaad en ga ze dan vandaag weer besprayen met het groene zeep/spiritus mengsel.
Heb wel ook een fles Ecostyle Spruzit-R besteld naar aanleiding van een filmpje van Mama Botanica op YT, die komt morgen binnen. Op hoop van zegen!

Ik zou ze niet zo lang buiten laten staan want dat lijkt me een beetje fris