Het Plantentopic #2

Ja ik wil al mijn kokospalen omzetten in echte mosstokken, heb ik ineens bedacht. :sweat_smile:

1 like

Gaat zo’n stok van kippengaas op den duur niet roesten? Als die wortels erin groeien dan is het dan ook niet heel makkelijk te vervangen voor nieuwe

Ja maar dat laagje zink of die coating kan wel slijten. Gebruikte het in het verleden weleens voor wat projectjes en na verloop van tijd ging het toch echt roesten. Dus niet verkeerd even uit te zoeken welk gaas het minste kans op roest gaat hebben. Niet zomaar de goedkoopste pakken

Geen idee. Goed punt. Heb kippengaas ergens vanaf gesloopt wat al zeker 5 jaar buiten stond, dus denk dat dat wel goed komt.

@Loxodonta bij orchidz punt nl

2 likes

Ik had al weken een stekje van mijn hoya op water staan en hij wilde maar niet wortelen, maar vandaag bleek hij eindelijk in actie te zijn gekomen. Het zijn nog maar heel kleine worteltjes, maar toch!

Ik heb hem ook meteen maar in een potje gezet om aan mijn moeder te geven:

6 likes

Oh zo leuk! Ik heb laatst Hoya stekjes ontworteld in een bak met hydrokorrels en een plastic zakje en dat ontwortelen ging zo snel toen!

Iemand noemde laatst plants with Roos (ik denk @Lula?) en ik zit ziek thuis, dus ik heb al haar video’s zitten kijken en ik heb nu echt een gigantische wishlist haha. Ze had ook een paar video’s over Global Garden en ik heb er ook al vaker mensen hier over gehoord. Het is 1,5 uur rijden van waar ik woon, en nu ik ziek ben (en sowieso nu door corona ga ik niet voor ‘fun’ mijn stad uit) gaat het nog een tijd duren, maar is het de moeite om er heen te rijden? Ik zou het natuurlijk wel combineren met andere dingen dan.

1 like

Ik heb net een nachtelijke bestelling gedaan van hoya cuttings bij Paul Shirley. Was eigenlijk van plan voorlopig even geen planten te kopen, maar ik vind stekken zo’n leuk proces (als het lukt dan, natuurlijk)

1 like

Oeh welke?

Knap!

Ik heb;

• Hoya polyneura GPS 8321
  • Hoya sp. Sulawesi GPS 8810
  • Hoya burtonii green form GPS 10115
  • Hoya pubicalyx Splash GPS 10332

Er waren er helaas niet zoveel beschikbaar momenteel, maar deze had ik toevallig wel op mijn lijstje staan. Vind het ook heel leuk dat ik door video’s op YouTube nu weet waar het vandaan komt haha

2 likes

Mag ik hier wat advies vragen? Ik heb het hier al vaker gehad over m’n Florida ghost stekje. Het is een klein blad dat inmiddels al een half jaar geen enkele actie vertoond. Inmiddels weet ik dat z’n wortels flink gegroeid zijn, maar er is nog geen teken van een nieuw blad of stengel.

Is er iets wat ik kan doen om groei te bevorderen? Ik heb al een groeilamp besteld. Is een zakje erover nog een aanrader?

De plantjes in m’n kelder aka slaapkamer doen het niet zo goed, logisch want er is heeeeel weinig natuurlijk licht (half raam waar de zon nauwelijks opstaat). Ik wil wel graag plantjes in m’n ondergrondse hol, dus ik denk erover na om een groei-peertjes of 2 te kopen en die in een soort van bureaulamp of hang-lamp boven m’n plantjes te zetten. Dan kan ik ze ook op een wat betere plek zetten. Heeft iemand hier ook zo’n constructie, en tips over wat je wel/niet moet doen?

Voor het eerst een pit die een wortel maakt, gaat hij raar doen. Opeens is het groene wat uit de bovekant groeid zwart en nu komen er klijne wortels bij. Hoop dat hij straks normaal gaat verder groeien.

Heeft iemand een goede tip hoe je een mega prikkelige cactus stofvrij kan krijgen?
Heb hem al ingespoten met water maar geen resultaat. Las ergens haarfohn maar dat resulteerde er bij mij in dat alles onder de aarde zat.

Stofzuiger met haarborstel?

1 like

Hier was laatst ook een vraag over gesteld, dus ik denk dat je met de zoekfunctie ‘groeilamp’ al wel wat tips kan vinden!

1 like

Goedkope makeupkwast :grin::+1:t2:

3 likes

Wat een megagoede tip! Thanks!

2 likes

Valt hier nog iets aan te redden? :sob: Grond is niet te droog, niet te nat, water kan weg, heeft een licht plekje… Ik weet echt niet wat er mis gaat! (sorry @Lula dat ik je plantje aan het vermoorden ben)

Niet te droog niet te nat klinkt als te nat. Je hoeft deze echt maar heeel weinig water te geven en de grond kan gewoon echt kurk drogen worden tussen door.

2 likes