Geen enkele plek bij het raam zonder verwarming? Anders de luchtvochtigheid omhoog krikken. Je kan een bakje water op de verwarming zetten bij die plant, dan is de lucht die naar boven komt daar niet zo droog. Of de algemene luchtvochtigheid verhogen met een humidifier. Of, plan C, kwetsbare planten verplaatsen en een groeilamp aanschaffen. Of plan D, verwarming minder aandoen en veel truien en kleedjes
Ik heb een Geurwolkje gekregen, zou dat tellen als luchtbevochtiging?
Edit
Omg verovert met een D
Niet voor de hele kamer, daar heeft ie niet genoeg capaciteit voor, maar je kan m naast een plant zetten die t nodig heeft.
Ja, dat dacht ik al. Dankjewel! Aan de verwarming heb ik van die dingen hangen waar water in zit, maar dat zal ook niet genoeg helpen nu denk ik. Ik ga even bedenken welk van jouw ideeën het beste is.
Heeft iemand aanbevelingen qua groeilamp trouwens?
Je moet even naar het spectrum kijken, volgens mij is full spectrum het beste. Verder heb je dingen die je onder plankjes kan monteren of meer peertjes die je kan ophangen of in een knijplamp kan doen. Het is verder wel lastig vergelijken, ik heb er een van GE maar ik heb geen andere geprobeerd bijvoorbeeld.
Ik word er zo zenuwachtig van dat planten bladeren verliezen in de winter ._. Mijn schefflera is echt in de rui en de ficus heeft er ook een paar laten vallen, ziet er direct zo kaal uit. Ik weet dat het erbij hoort maar ik hoop dat het snel terug voorjaar is en ze allemaal een beetje opleven
Oh kijk top thanks!
In deze video laat ze een app zien waarmee je licht kan meten in je huis. Nu twijfel ik aan mijn eigen mobiel en zijn meetkunsten want ik schrik er echt van hoe laag de getallen bij mij zijn ten opzichte van haar metingen. Ik weet dat ik een donker huis heb maar dit is wel erg extreem; ik meet lager dan 10 als ik ook maar een stap van mijn raamkozijn zet.
Eh, tijd voor groeilampen dus. Ik ga verder met mijn zoektocht!
Edit
Ik sta op het punt deze te bestellen. Vrij prijzig (nadeel), maar warm wit licht en full spectrum (voordelen) wat belangrijk schijnt te zijn. Ik kan eigenlijk niet echt iets anders vinden. Ik heb bijvoorbeeld gezocht naar enkel de fitting met warm wit licht, maar ik kan het niet vinden. Wat denken jullie? Het hoeft niet per se Bol te zijn trouwens.
Ik heb deze: https://www.amazon.com/GE-Lighting-93101230-Balanced-Spectrum/dp/B07NN6SVG6
Echt warm zou ik het licht niet noemen, maar scheelt wel 52 euro
Ik wil graag een nieuwe plant kopen, waar kopen jullie ze nu het liefst (online)?
Ik heb er 1 met fitting van getled (eerder al eens naar gelinkt in dit topic), maar die is wel roze haha. Doet het wel heel goed. We hebben ‘m nu in de badkamer (waar geen daglicht komt) als ultieme test. Zal over paar weken wel terug rapporteren haha
Mijn geimproviseerde terrarium is af! Ben echt benieuwd wat het gaat doen voor de plantjes die erin staan.
Ja, ik ben benieuwd wat er gebeurt als je je planten laat bijschijnen met zo’n roze lamp. Ik heb bijvoorbeeld een croton die meer licht nodig heeft, en ik zou het zonde vinden als deze verkleurt.
Wil je een foto delen?
Aah ja hmm. Ik had ‘m boven een vijg en monstera variegata staan en die groeiden allebei heel hard. De monstera bijv elke 4 tot 5 weken een nieuw blad, wat volgens mij best veel is. Daarom had ik wel echt het idee dat het werkte!
Nee hoor dat verkleuren zal niet gebeuren. Planten nemen juist rood en blauw licht op (daarom zien wij ze als groen) en groeien daarmee! Dat er veel witte lampen zijn is volgens mij puur voor ons, omdat we anders zo’n bordeelvibe hebben in de woonkamer.
Ohhhhh in dat geval maakt het me niet zo veel uit want overdag ben ik toch niet thuis
Dankjewel allebei @crazyplantlady
Mijn cactus is inmiddels nog bruiner geworden het is ook alleen deze stengel! Ik wil m nog verpotten volgens de tip van @Kauai maar baal echt dat ie zo snel bruin is geworden!
Ach wat sneu. Is het alleen deze stengel?