Het Plantentopic #2

Sowieso alle plantentips van Sereen skippen. Dat mens doet spontaan alsof ze een expert is met 2 maanden gesponsorde plantenervaring.

Ik weet dat ze in kassen soms CO2 aan de lucht toevoegen, omdat daar weinig luchtcirculatie is, de planten de CO2 uit de lucht opnemen, en er dus een tekort kan ontstaan. CO2 toevoegen aan je water om dat aan je planten te geven… ik vraag me af of planten überhaupt via hun wortels een gas kunnen opnemen, en of dat gas wel bij die wortels komt.

Verder wat @WhereTheLightIs zegt, in Nederland voegen we geen fluoride toe en chloor ook niet. Sereen heeft duidelijk weer wat Amerikaanse vloggers zitten kijken.

Wat betreft regenwater: regenwater heeft weinig mineralen, wat gunstig KAN zijn voor een plant als deze een overschot heeft aan bijvoorbeeld kalk. Ik gebruik het vooral omdat ik het leuk vind om het op te vangen en opnieuw te gebruiken, maar het is absoluut geen must.

@AshKetchum cute!! Ik vind die crassula ook zo leuk. Waar heb je besteld? Show maar als ze binnen zijn :relaxed:

6 likes

Thanks voor de uitgebreide antwoorden @WhereTheLightIs en @Kauai! Ik weet dan genoeg :grin:

1 like

Die bovenste is bij mij gister binnen gekomen! Hij moet alleen nog wat groeien. Ik brak wel een klein stukje af (:sob::sob:) maar die heb ik in water gezet dus denk dat het daarmee wel goed gaat komen.

Ik had een anthurium clarinervium gekocht, zat echt mega krap in zn pot, dus ik ging ff de wortels checken

Wortels

8 likes

Ik heb het meteen even gecheckt, maar geen rottende/stinkende wortels? De grond was ook vochtig, maar bovenop wel echt droog. Heb hem nu voor de zekerheid maar overgepot met een luchtigere grond voor betere afwatering en hydrokorrels bovenop gedaan (las op de verpakking dat dat uitdroging tegengaat) en zo’n waterdispenser gekocht. En in een andere kamer gezet, waar ie hopelijk weer opknapt.

Ik dacht ook te veel water, omdat ie zo weinig water nodig heeft, maar weet het niet zeker. Nu heeft ie hopelijk weer alles op orde om op te knappen :smiling_face_with_three_hearts:

2 likes

Mijn kraanwater bevat super veel chloor (niet NL) en ik geef het gewoon aan mijn planten (behalve Calathea) en geen probleem. Ik heb ook gehoord dat het meeste gebruikte soort chloor niet verdampt dus dat 24 uur laten staan is tijdverspilling.

Ben wel benieuwd naar water geven met koolzuur want toen ik dat ging googlen zag ik wel dat er onderzoek naar is gedaan en dat planten dan sneller groeien en groener worden. Ik wil dit best testen.

1 like

Oh dat ga ik ook proberen. Ik zou het liefst ook regenwater opvangen, maar dat gaat niet O handig op mn balkon. Gebruik wel afgekoeld gekookt water, omdat er hier best veel kalk in het water zit.

Sorry voor de dubbele post🙈

Koken haalt geen kalk uit het water tenzij je de condens opvangt en dat aan je plant geeft.

2 likes

Ik kan ook geen regenwater opvangen want het regent bij mij heel weinig, sowieso maanden gewoon helemaal niet. Daarom wil ik het wel proberen want als koolzuur water goed werkt zou ik het best chill vinden!

2 likes

@wompie, klopt. Je zorgt er met koken zelfs voor dat er relatief gezien meer kalk in zit. Het water verdampt voor een deel en de kalk blijft achter. Je water is dus juist geconcentreerder. (Ik denk niet dat dit per se kwaad kan, tenzij je een gevoelige plant hebt, maar het is in elk geval niet beter dus kun je je de moeite besparen.)

1 like

Ik had nieuwe plantjes besteld, je kunt wel stellen dat roze mijn favoriete kleur is :heart_eyes: Calisia Rosato, Tradescantia Tricolor & een Peperomia Cerepata Quito

14 likes

Ik heb een waterontharder en dus 0,0 kalk in mijn water, en mijn stomme calathea krijgt toch bruine randjes, het is gewoon een stomme plant die niks goed vindt. Maar dood gaan doettie ook niet bij mij, dus ik doe het er maar mee.

Mijn lepelplant probeert uit z’n pot te ontsnappen denk ik!

7 likes

Ja t zijn eigenlijk wel echt tuttebellen, die calathea’s! En toch heb ik er een zwak voor :sweat_smile: Gelukkig doen ze het ook redelijk goed hier in huis.

2 likes

Heb m nu net ff gemaakt. Ik vind die van mij niet mega variegated eigenlijk, daarom hoop ik dat ie snel groter groeit!

2 likes

Weet niet eigenlijk! Ik wacht sowieso nog ff tot het groeiseizoen, dan kijk ik wel wat er gebeurt. Dan kan ik altijd nog gaan knippen :grimacing:

1 like

Dan misschien toch wat meer water geven.

@Echo oh interessant! Heb je een link naar dat onderzoek?

@Unquestionable lijkt alsof hij niet meer variegated is nu, ik weet niet wat voor soort variegated het is maar ik denk dat dit niet meer terugkomt. Ik heb het ook met mn lantaarnplantje.

Serieus :sob::sob: dan ga ik denk ik de verkoper maar een berichtje sturen … ik vind lantaarnplantjes echt leuk, maar als ik dan een variegated koop dan zou het leuk zijn alstie dat ook daadwerkelijk is

Ik weet het niet 100% zeker, @Lula jij verkoopt deze ook wel eens toch, weet jij er meer van?

Super lomp dus van deze fijne verkoper. Heb al een berichtje gestuurd naar m. Ben benieuwd.

Edit: whut ik had dus een recensie achter gelaten dat ik niet tevreden was met wat ik had gekregen en het is gewoon verwijderd. 🥲

2 likes

Iemand ervaring met Caladium als plant? Ik vind vooral de doorzichtige/zachtroze varianten mooi, maar lijkt me ook moeilijker om te verzorgen omdat de bladen zo fragiel zijn.

Ik kan het originele onderzoek niet lezen want die link doet het niet meer.

Wel dit: https://www.hunker.com/12476437/the-effect-of-carbonated-water-on-plant-growth

Maar na wat meer gelezen te hebben denk ik toch niet dat het handig is. Het onderzoek was kort, met club soda en met maar 1 plantsoort, Baby’s Tears.

In dit artikel zeggen ze dat je dan een slow drip moet doen. Ergens anders zeggen mensen dat club soda zout heeft en dat is niet goed en dat je gewoon koolzuur water moet gebruiken maar daar zitten weer geen mineralen in. En anderen zeggen weer dat je niet moet water geven met koolzuur maar het moet gebruiken om te misten zodat de plant de co2 kan opnemen uit de lucht :woman_shrugging:t2:

Ik heb wel club soda en een Baby’s Tears toevallig, misschien moet ik die alleen af en toe een scheutje geven als test haha.

1 like