Het Plantentopic #2

Ik heb een half jaar geleden een monstera variegata gekregen, maar hij doet het niet heel goed. Hij heeft sinds hij hier is wel twee kleine nieuwe bladeren gekregen, maar ook eentje verloren. Hij heeft nu drie kleine bladeren, waarvan twee ook bruine randen krijgen. De nieuwste is bijna helemaal wit en ik las dat hij dan misschien te licht staat? Ik geef hem een keer per week water. Hij staat nu ongeveer 1,5 meter van een raam op het westen en krijgt niet veel direct licht. Mijn vriend denkt dat hij lichter moet staan en misschien wel wat direct zonlicht mag krijgen. Ik denk dat ik hem misschien af en toe moet sproeien en dat het ook een nadeel is dat mijn huis niet snel warm wordt, maar pas aan het einde van de middag goed opwarmt. Hebben jullie advies? Hoe kan hij het beste staan? Een raam op het oosten is ook een mogelijkheid.

Wauw zo vet

Heb je nog tips qua standplaats? Ik heb een groot raam op het westen.

Hij groeit bij mij naar de zon toe dus ik heb het idee dat hij wel van licht houdt. Ik heb een donker huis dus vandaar dat-ie bij mij voor het raam staat. Ik verwacht dat bij volle zon de bladeren misschien wel zouden verkleuren of verbranden? Dat zou ik wel voorkomen.

Mijne staat dicht bij een raam op het noorden. Dus wel veel licht, maar nooit direct licht. Daar doet hij het echt heel erg goed! Met al dat wit vooral nooit te veel direct zonlicht want dat kan hij niet aan volgens mij.
En goed op laten drogen tussen de waterbeurten door

1 like

Ik ben het eens met je vriend. Ik heb 2 grote die het heel goed doen en die staan direct achter een lichtdoorlatend gordijn op het zuiden. De stekken staan nu op de vensterbank op het noorden en lijken ook best blij

1 like

@clairdelune je secret santa cadeautje voor mij heb ik net verpot, hij groeit als een malle :grin:

13 likes

Ik heb dit ook met mijn clarinervium en ik denk dat het door een te droge lucht komt.

Er komt weer een nieuw blad aan mijn monstera variegata :smiling_face_with_three_hearts: Denk dat we binnenkort de eerste stek gaan maken om later terug te plaatsen, de plant groeit helemaal uit proportie. Ik zit te twijfelen aan stekken in perliet of in sphagnum mos. Iemand aanraders hierin?

2 likes

Te lage luchtvochtigheid!

Mijn nieuwste aanwinst :grimacing:

8 likes

Ze zijn wel heel klein, volgende keer iets langer laten zitten maar ik denk dat het wel gaat lukken.

1 like

Ik denk eerder aan een schimmel icm die gele ring. Ik zou al het bruine en gele wegknippen.

1 like

Ik zou ze in een kleiner potje zetten (shotglazen zijn hier ideaal voor🤣) en het plantje dan laten rusten op twee sateprikkers. Hiermee voorkom je dat de blaadjes in het water gaan hangen! Ik zet ze zelf eigenlijk direct in potgrond en dat gaat altijd goed.

5 likes

Duurste plant die ik ooit heb gekocht. Maar de euforie die ik ervaar bij een nieuw blad is enorm haha!

19 likes

Dit plantje was bijna dood en ik wilde het redden. Ik heb het maar afgesneden en deed het in het water. Eigenlijk vind ik dit wel mooier dan in een pot aarde?

21 likes

Iemand een idee wat dit voor beestjes zijn? Ze zitten vooral op m’n rucola moestuintje en overgesprongen op alle andere moestuintjes (wel stuk minder). Hoe kom ik van deze eikels af? :rage:

Luizen!

Gaat hard! Er komen nog drie andere stengels uit van onderen, volgende keer neem ik een grotere pot, had dit niet verwacht nl. :sweat_smile:

25 likes

Mijn strelitzia is definitief ontwaakt uit zijn winterslaap!
Hij groeide vorige zomer super goed en heeft ongeveer een half jaar niks gedaan maar krijgt nu 3 bladeren tegelijk :star_struck: de derde heb ik maar even omcirkeld haha want die is nog erg klein

Voor de volledigheid;

Deze is wel iets van onderen genomen dus hij lijkt nog groter maar is momenteel 1.75 :heart_eyes:

30 likes