Het Plantentopic #2

Een vriendin heeft m’n planten water gegeven terwijl ik op vakantie was en toen kwam ik er net achter dat m’n tradescantia nanouk en m’n stippenbegonia wortelrot heeft (natte voeten). Gewoon teveel water gehad, gelijk potgrond er zoveel mogelijk afgeschud en nieuwe potgrond met perliet in gedaan. Hoop dat ze bijtrekken :pensive:

1 like

De stengels van mijn caladium breken. Qat kan je daar tegen doen?

Ah dit is zo balen! Mijn vriend heeft ook een keer gehad dat iemand, ondanks een waslijst met instructies, de planten gewoon niet genoeg water gegeven had. Als in, echt niks. Hij bleek ook naar huis gegaan te zijn, dus bij thuiskomst waren de planten helemaal uitgedroogd en viel niks meer van te redden. Zo vervelend als je mensen goede instructies meegeeft en ze het nog niet goed doen :frowning:

2 likes

Je kunt ze eventueel behandelen met een beetje waterstofperoxide. Verdunnen met water en dan bij je plantje gieten. Eén keer behandelen is genoeg, want anders heb je kans dat het juist meer kapot maakt dan dat het helpt (het doodt namelijk bacteriën). Heeft mij al een paar keer weten redden bij rot! Moet wel zeggen dat ik het zelf nog nooit bij een plant heb gedaan met zo’n fragiele wortels als een begonia of tradescantia Nanouk, maar is het proberen misschien wel waard.

Misschien kun je voor de zekerheid ook wat stekjes nemen als back-up?

Goede tip! Ga eens kijken. @papierhier Het is zelfs een vriendin geweest die zelf ook veel planten heeft, ik ben al een hyena als het om m’n planten gaat dus baal hier natuurlijk heel erg van. Ik had de tradescantia voor de vakantie gestekt en alle stekjes er nog bij gestopt dus er valt weinig te stekken op het moment :tired_face:

2 likes

Geen idee of het met spint ook zo is, maar met trips is één keertje Orius erbij te weinig. :sob:

Ben nu al een jaar aan het knokken met trips, en helaas sinds een maandje weer helemaal een plaag. Heb er zo enorm genoeg van, want al mijn monstera variegata’s worden dus bruin, en mijn Thai is zelfs zodanig dat er nu nog maar één blaadje aan zit. En dan heb ik het nog niet eens over mijn Birkin’s. Ik probeer het nu maar met roofwantsen én aaltjes, die worden vandaag bezorgd, en dan hopen dat het over gaat. Zeepspiritus sprayen houdt de boel wel wat in het gareel, maar nog niet perfect.

1 like

Echt hè? Tot vorig jaar ook nog nooit gehad. Heb zelfs overwogen alle planten weg te doen, ben er zo enorm klaar mee! Fingers crossed dat de combinatie aaltjes en roofwants wél gaat werken. Ik laat wel weten wat mijn bevindingen zijn.

Heb je ook de Orius en Hypoaspis miles (Stratiolaelaps scimitus) roofmijt combi ingezet? Zelf heb ik maar bij 1 plant zeker trips (en overweeg om die gewoon weg te gooien). Plant staat overigens ver weg van de andere planten.

Heb jij al ervaring met die combinatie?

Twee maanden geleden of iets daarvoor heb ik alleen Orius ingezet, nu heb ik weer Orius en daarbij Steinernema Feltiae als aaltjes. De eerste keer is denk ik 75% van de trips verdwenen, dus het hielp wel, maar zeker na een paar weken was er weer meer te zien. Er wordt aangeraden na een x aantal weken een tweede ronde wantsen uit te zetten, maar dat heb ik toen niet gedaan, dom genoeg. Vanavond begin ik met de aaltjes, en dan volgt morgen Orius.

Hier alles al gedaan, van echt alles afknippen (rip mijn grote monstera’s) tot neemolie gebruiken, maar die trips lijken zich gewoon continu te verspreiden. Smerige beesten.

Nee, maar las dat op de webshop waar ik besteld heb (Wel nadat ik besteld had, haha). Hier valt het wel mee, geloof ik. Ik heb in elk geval op 1 plant een wandelend beestje gevonden, al weet ik niet of het trips was. En een calathea met een paar lelijke bladeren maar dat kan ook spint zijn.

1 like

Oké ik kan jullie volgens mij joinen met de trips 🥲

Ik zie wat gele bewegende beestjes, dat zijn slechte trips geloof ik. Maar deze (zie foto) lees ik dat dat goede trips zijn. Predatory trips. Weet iemand (@Lula?) of dit idd zo is?

Ja op basis van die link lijkt dit een “goede” maar ik wil je ook geen verkeerd advies geven :crazy_face:!

Ik kom door deze trips verhalen erachter dat in de plantjes die ik van m’n werk opgestuurd gekregen heb ook trips zitten. Echt godverdomme die trips ik word er helemaal moedeloos van. Gelukkig is dit wel geisoleerd want ze staan niet bij m’n andere planten maar geen idee of dit weer te redden valt :woman_shrugging:t2:. Mijn tip in ieder geval: koop niks via plantje.nl. zowel in m’n kneusjesbox als dus dit cadeau van m’n werk zaten trips.

1 like

Wow, bestaan er ook goede trips? :exploding_head:

@Evenveel Heb dat al vaker bij plantje.nl gehoord ja. Ik check tegenwoordig meteen elke plant op trips en probeer ze ook meteen te verpotten (en dan ook de wortels schoonmaken).

1 like

Ja daar ben ik ook bang voor! Ik zet ze in isolatie en kijk even hoe het gaat.

Edit: misschien is het wel de sojabonentrip (geen grap zo heten ze). So far mn vegan karma godverdomme :joy:

1 like

Zou ik deze knol al in de aarde kunnen stoppen of kan ik beter wachten tot het echt een plantje is?

1 like

Die ene ziet er meer uit als een Philendron Brasil. Maar ik zou de wortels helemaal schoonmaken en toch voorzichtig uit elkaar halen.

1 like

Kun je niet voorzichtig de potgrond loskloppen en de twee plantjes van elkaar scheiden? Een beetje schade aan de wortels kan geen kwaad in deze tijd van het jaar als ze goed geworteld zijn. De rechtse is een Scindapsus N’Joy.

2 likes

Ja hoor kan nu al, doe ik ook altijd :slight_smile:

2 likes

Had ze eerder in de grond gestopt, maar toen gebeurde er dus niets :sweat_smile:

Dan probeer je het op water :woman_shrugging: