Het Plantentopic #2

Mijn bananenplant ziet er sinds een paar dagen triest uit. Heb hem nu in de zon gezet op het balkon en hij zou echt genoeg water moeten krijgen. Bovenaan komt wel al een nieuw blad bijna uitgerold, maar de rest hangt er bij als een natte dweil. Iemand een idee wat ik verkeerd doe of dat dit normaal is?

1 like

Mijn Maranta heeft ineens een bloemetje gekregen! Nog nooit gezien bij deze.

17 likes

Cute!
Zie ik het nou goed dat je blaadjes bijknipt als ze wat uitdrogen?;p

1 like

Hoe voelen de bladeren? Flexibel en slap? Dan teveel water gegeven. Of te donker gehad? Pot te klein? Te weinig voeding nog in de potgrond? Als ie niet in direct daglicht stond kan hij nu schrikken van direct zonlicht, dus dan is in de schaduw laten wennen beter volgens mij.

Doe ik ook haha. Dat bruine kun je eraf knippen, dat oogt mooier :grimacing:

1 like

Ja, klopt haha. Toen ik in het buitenland was hebben mijn ouders de plantenfamilie opgevangen maar calatheas zijn natuurlijk nogal specifiek in de zorg :joy_cat: Dus deze moest een klein beetje bijgepunt en opgelapt worden.

1 like

En @Virago ik doe het zelf soms ook hahaha:’)

2 likes

Het is een kerchoveana. Heb ze ook allebei. Wil ook nog een lemon lime, maar nog niet gevonden

Die pannenkoek :heart:

3 likes

Flexibel en slap inderdaad! Ga ze nu maar even geen water geven inderdaad. Als bladeren slap gaan hangen is m’n eerste instinct om gelijk meer water te geven :sweat_smile:.

Mijn bananenplant klapt zijn bladeren zo in de lengte dubbel als hij te veel zon heeft. Ik dacht altijd dat hij dat deed om de bladeren minder aan de zon bloot te stellen, maar ik lees nu online ook wel dat hij dan misschien gewoon meer water nodig heeft?

Ik heb 2 bananenplanten en ik merk dat ze allebei anders reageren op zon: de ene kan vol in de zon staan en de andere niet. Schijnt dat ze daar ook aan moeten wennen als ze eerst niet in de zon stonden.

Edit: Ik zie dat @virago iets anders heeft gezegd. Succes met uitzoeken wat jouw plant wil, hehe.

1 like

Mijn bananen klappen exact zo dubbel als ze dorstig zijn. Als ik ze dan flink water geef staan ze een uur later weer mooi overeind

leuk! die met de bloemen had ik er ook bij zitten, mijn oma was er erg blij mee haha

1 like

@Aoife @Alsjehaarmaargoedzit Hahah Hmm nu weet ik het niet meer zo goed :thinking:, maar volgens mij zijn bananenplanten ook best moeilijke bitches!

4 likes

Haha snap ik! Misschien hebben @Alsjehaarmaargoedzit en @Aoife ook wel gelijk hoor. Meestal zijn slappe bladeren een teken van teveel water en harde, knisperende bladeren een teken van watertekort. In ieder geval bij mijn planten. Als je nu water hebt gegeven zou ik het gewoon even aankijken en goed voelen aan de aarde (vinger erin) voordat je weer water geeft. Houd ons op de hoogte!

1 like

Haha, ze staan bij mij voor een raam op het zuiden en met deze zonnige dagen en warmte in huis zuipen ze verbazend veel. Geef ze dagelijks water en ook aardig veel. Zo 500ml, de bladeren reageren er dan altijd gelijk op door weer recht te trekken.

Misschien kun je hem eens uit z’n pot halen en de wortels bekijken? Ze groeien megahard in deze tijd van het jaar

Prachtige Birkin via Etsy Bladgoud, dankjewel :pray:t2:

32 likes

Weet iemand of de AH nog die grote planten heeft?

Bij mij stonden er vd week nog een paar, maar zag er meer uit alsof ze over waren!

Dank! Ik ga morgen misschien nog even kijken. :herb: