Net een (overpriced) maranta lemon lime stekje opgehaald Ik heb er 2 maanden geleden al een gekocht maar die staat bij mijn zus in een andere stad door de lockdown haha. Hopelijk kan ik ze binnenkort uniten in 1 iets vollere plant!
Hema!!!
Ugh, wat een narigheid, hopelijk ben je er snel vanaf! Ik heb ook (voor het eerst) trips op twee planten en heb ze net helemaal ingespoten.
Als je echt veel last van rouwvliegjes hebt werken aaltjes trouwens heel goed hoor! En ook vrij simpel, één keer water met aaltjes aan je planten geven en je bent er vanaf.
Deze twee zijn stout geweest dus ik heb ze in de hoek gezet:
(Ze hebben trips en ik had ze gisteren in de douchecabine neergezet om ze in te spuiten (ik heb geen plek om dat buiten te doen). Daar staan ze nu nog steeds een beetje zielig te wezen.)
ik weet niet wat trips zijn maar ik durf het ook niet te googlen want ben bang dat ik gore close-ups krijg te zien van akelige beestjes
Mijn Maranta Lemon Lime is dus echt dood aan 't gaan?? Iemand enig idee wat ik verkeerd doe? Hij stond eerst zo in de pot dus heb hem 3 weken terug in een binnenpot gezet maar dat lijkt ook nog niet echt te helpenâŠ
De doodste delen heb ik er al afgehaald⊠Maar zo blijft er weinig van 'm over.
Ah no, wat zonde. Als je er zo naar kijkt zou je denken die krijgt veel te weinig water, maar als je dat heel lang gedacht hebt, heeft-ie nu misschien wel langere tijd veel te veel water gehad?
Haha ik vind 't ook erg lastig ja. Hij krijgt wekelijks water, tegelijk met mân andere planten en dus ook mân andere Marantaâs. Die doen 't gewoon prima. Hij staat ook op 't zelfde tafeltje als de andere Marantaâs, dus standplaats is ook hetzelfde.
(heb 'm gelukkig vorig jaar voor 5 euro ofzo in een tuincentrum kunnen kopen)
Ik heb er geen, dus ik durf het niet te zeggen. Zoals jij worstelt met je maranta, worstel ik met mijn cordyline⊠https://www.123planten.nl/verzorging/tips-cordyline
Volgens mij moet ik de mijne minder water geven, dus dat ga ik vanaf nu maar doen.
Edit: Ik kom er nu achter dat mijn cordyline (rumba) ook wel âgeluksplantâ heet. Ik moet beter voor deze plant zorgen.
Indien de Cordyline kaal is kun je hem terug snoeien tot een hoogte van 10cm. Na verloop van tijd zal de plant opnieuw uitlopen. Verwijder regelmatig oud blad, voor een frisse uitstraling.
En ik kan hem snoeien, zal ik dat doen? Ik heb nu maar 7 blaadjes + 1 nieuw blad bovenin, maar daarvan gaan er nu 3 richting slechte staat en bij de vierde begint het blad ook bruin te worden.
Haha ik heb geen Cordyline dus kan jou daar helaas ook niet bij helpen.
Planten zijn gewoon echt eigenwijze dingen.
Wat is nu eigenlijk het verschil tussen een philodendron scandens brasil en een epipremnum aureum? Qua uiterlijk kan ik eigenlijk geen verschil zien en ik zie allebei zowel als hangplant als op stok
Mijn pannenkoekplanten krijgen steeds schimmel in de aarde. Dan geef ik ze nieuwe aarde, maar na verloop van tijd zit het er weer. Is dat een teken dat de grond te vochtig is (en in mijn geval dus ook consistent te vochtig)?
Ik zoân plant (uit de kneusjesbox) en ik ben er nog steeds niet over uit welke het nou is
Ja ik was net in het tuincentrum en ervan overtuigd dat ik een epipremnum in mijn kar had, maar op het kaartje stond philodendron dus als iemand licht in de duisternis kan scheppen, fijn
Voor degene die nog betaalbaar een monstera variegata zoeken planteninterieur punt nl heeft nog 1 of 2 stekken.
en @dombo
Jullie zijn niet de enige, ik vond dit via Google Het artikel is uitgebreid maar dankzij de fotoâs zie je denk ik uiteindelijk het verschil wel goed!
Super, bedankt!
Philodendron en epipremnum lijken eigenlijk alleen van een afstand op elkaar. Van dichtbij is echt vrijwel alles anders: bloedvorm, groef, dikte blad, luchtwortels, vliesjes, steelâŠ
Ik heb ook nog ergens een artikel ervan, zal het even opzoeken.