Weet iemand hoe dit komt? Het nieuwe blad hangt af en toe helemaal slap
Geen beestjes aan de onderkant?
Aan de tekening kan je het herkennen (de aureum is vaak toch iets spikkeliger en de brasil heeft vollere kleurvlakken) maar je kan het vooral zien aan de bladvorm (hartvormig bij de philodendron) en het groeipunt (bij de philodendrons heeft een nieuw blad een soort vliesje, epipremnums hebben dit niet)
Dit is toch hoe ik het onthoud
Van de andere bladeren heb ik wel wat trips gehaald en heb hem ook al behandeld hiervoor. Op het nieuwe blad heb ik ze nog niet gezien. Een paar dagen terug was ie ook al slap maar de volgende ochtend was hij weer normaal. Sinds vanmiddag gaat ie weer hangen…
Dan denk ik meer water geven
Ik ben echt nog zoekende in welke planten ik in m’n woonkamer wil. Ik heb een Zebrina gekocht en deze is in 2 weken al enorm gegroeid in de hoogte en breedte. Hij kan helaas hierdoor niet op de plek waar ik hem zou willen… ik zoek eigenlijk een hoge plant die vrij smal blijft en veel zonlicht kan verdragen (balkon op het zuiden). Ik kwam op de STRELITZIA NICOLAI. Wat is jullie ervaring hiermee? Blijft hij vrij recht omhoog groeien of dijt hij nog wel wat uit?
Een ficus lyrata? Die in ons kantoor heeft 1 stam en groeit recht omhoog, en hij staat vrijwel de hele dag in de zon voor het raam.
Zijn dit schefflera’s?
Ik wil niet dat die van mij zo groot wordt haha. Kan ik op een gegeven moment gewoon de bovenkant er af knippen?
Oh die is mooi! Dank je wel! Ik ga er even naar kijken volgende keer
Ja, het zijn schefflera’s!
Ai, dat klinkt wel heel bruut
Ik heb zelf ook wat planten die ik klein houd hoor, maar ik vraag me af of een schefflera er zo geschikt voor is. Als je de top er afknipt gaat hij op dat punt zeer waarschijnlijk vertakken en groeit hij dus door in de hoogte én breedte.
Mijn grootste schefflera heeft op een gegeven moment trouwens uit zichzelf zo’n vertakking gemaakt, zonder dat ik hem afgeknipt heb:
Mijn schefflera deed dat ook. Toen haalde ik een zo’n vertakking weg, omdat de plant ‘top zwaar’ werd, maar met terugwerkende kracht realiseer ik me dat de kans groot is dat-ie daar op den duur dan weer extra gaat vertakken.
Hmm daar zeg je wat. Hij staat nu zo leuk in m’n vensterbank namelijk, dat past niet als hij zo groot wordt. Maar goed tot ze echt formaat van die van jou hebben duurt het nog even dus voorlopig kan hij daar lekker blijven staan
Ik vind het zo schattig bij een schefflera dat je bovenop alle ieniemienie scheutjes al ziet zitten
Een vraag, moet ik de luchtwortel in de grond stoppen of is het niet erg als die boven de potgrond zit/hangt?
Je kan ze in de pot stoppen maar het is ook niet erg als ze hangen. Ligt eraan wat jij mooier vind.
Ah okee, dankjewel! Ik had ze er in gestopt omdat ik dacht dat dat moest, maar toen was ik opeens weer bang dat ik hem zou vermoorden. Gelukkig niet dus
Ik word echt gek van mijn zebrina, elk blad gaat slap hangen. Hij ziet er dan ook gelijk een stuk lelijker uit.
Waar staat hij? Hier gelukkig nog geen bruine plekken, staat achter een noordwest raam met plakfolie dus enkel indirect licht. Hij maakt ook een nieuw blad zo benieuwd naar het patroon, denk wel vooral veel groen
Ik heb last van rouwvliegjes in m’n pannenkoekenplant
Een aantal weken geleden heb ik ‘m al een keer verpot en de wortels schoongemaakt. Dat heeft even geholpen, maar zijn weer terug.
Hebben jullie nog tips? (Behalve niet teveel water geven, want ik ben heel zuinig met water geven) Ik zie op internet de tip om aaltjes te kopen, maar dat is vrij prijzig.
Misschien helpt het al om wat vaker te sproeien! Hopelijk wordt het niet erger
Ik moet de mijne eigenlijk verpotten maar durf niet goed haha, dom eigenlijk