Het Plantentopic

Ahh thanks! Voor de monstera zou dat wel kunnen kloppen, maar de calathea gaat wel omhoog staan in het donker, maar het opgerolde blad verandert niet…

Bij mijn calathea zijn dat de nieuwe bladeren! Duurt idd best een poos voordat ze open gaan en meegaan met dat dag en nachtritme. Leuke vergelijking trouwens van dat opgerolde papier voor een schietbuisje, daar deed t mij ook aan denken.

@Memoria Bij de calathea kan het ook betekenen dat 'ie water moet hebben. Voor zover ik weet moet een calathea altijd licht vochtig staan.

Wtf, er groeien minipaddestoelen in mijn pot :scream: De linkerstam is ook dood zag ik. Iemand die weet waar dit op wijst/wat ik ermee moet? Wortelrot misschien? Is deze plant gevoelig voor.

Ik heb gisteren pas dit topic ontdekt en vanaf het begin helemaal gelezen:) Misschien kunnen jullie me helpen met een van mijn planten (Ik weet niet hoe hij heet😇). Ik heb hem al 6 jaar en is in die jaren enorm gegroeid. Staat al die tijd op dezelfde plek (bij het raam maar geen direct zonlicht). Ik geef hem Water op gevoel, zit niet echt structuur in, maar hij is tot nu toe erg vergevingsgezind. Sinds een paar maanden laten de onderste takken met bladeren los. Ze worden eerst geel, en vallen dan gewoon van de stam… ik weet niet wat de oorzaak is… te weinig water? Te veel? Te licht? Iemand enig idee?

Add images

Ik heb niet direct antwoord op je vraag, maar ik denk wel dat de pot wat klein wordt voor zo’n grote boom!

Ik heb dit ook best vaak! Volgens mij zijn dat gewoon schimmels die in de potgrond zitten. Weet niet of het schadelijk is voor je plant :frowning:

@Wally wauw mooie plant! een grotere pot klinkt inderdaad wel logisch. En ik vind het ook niet heel gek dat ie wat bladeren laat vallen, zeker niet na de donkere maanden! Hij moet dan toch kiezen waar ie z’n energie aan gaat besteden en soms kan ie dan beter wat laten vallen.

Thanks! Ben er ook heel blij mee. Ja dat klinkt op zich logisch. Het is alleen voor het eerst dat hij dit doet in al die jaren… Ik ben bang dat als het zo door gaat hij straks onderaan helemaal kaal wordt en alleen boven nog bladeren heeft😳. Grotere pot maar eens proberen. Heb alleen nul ervaring met overpotten en ben bang dat ik meer kwaad dan goed doe als ik hem uit de pot moet zien te krijgen…

@Wally de pot lijkt inderdaad wel klein. Heeft hij in die 6 jaar tijd wel eens nieuwe aarde gekregen? En krijgt hij wel eens voeding? Hij is wel tof!!

Ja ik haal er eens per jaar wat aarde uit en doe er dan een nieuwe laag potgrond in (maar dus niet compleet vernieuwd). Voeding krijgt hij af en toe (van de hema🙈). Dank voor jullie reacties! Ik denk dat ik binnenkort toch maar voor een nieuwe pot moet kijken!

Ik zou ook even diep voelen hoe nat de grond is, misschien staat hij wel te nat. Dat is vaak als bladeren geel worden!

Goeie vraag :slight_smile: niet van bovenop in ieder geval: mooi evenredig over de hele bodem gieten vanaf de zijkant zodat het water langs alle wortels komt en niet alleen een kant!

Behalve bij bromelia’s, die willen water via de koker! heheh. Haworthia’s ook, zo vast nog wel meer van dat soort specifieke planten.

Ik mik al jaren gewoon een plens(je) water op willekeurig welke plaats, niet over de gehele grond, en mn planten doen het heel goed :joy::joy: Behalve Bromelia’s inderdaad, en orchideeën hebben liever water van onderaf.

Ja en calathea’s zijn gewoon teringvermoeiende kutplanten die kun je water geven op alle plekken EN DIE KRIJGEN NOG BRUINE RANDJES.

het zit diep.

Mijn ik-denk-Philodendron hangt er de laatste tijd een beetje verdrietig bij, de bladeren zijn een beetje slap en hij heeft er een paar verloren terwijl die altijd als een malle aan het groeien was en er super goed uit zag.

Ja man mijn calathea is in de loop der jaren, hoe beter ik haar (het is zeker weten een haar!) ging verzorgen, hoe meer ze een diva is geworden.

Waar ik vorig jaar nog een maand op vakantie ben geweest en dus geen water heb gegeven is ze supersnel hersteld. Maar sinds ik regelmatiger water geef en de blaadjes sproei doet ze LASTIG met bruine randjes en alles.
Ik denk dat ze maar weer op rantsoen moet. Back to basics. Tijd voor vakantie.

Heeft er iemand ervaring met een brassia/spider orchid? De plant doet het volgens mij redelijk goed want hij is altijd groen en aan de zijkant zie je een nieuw scheutje komen (is er zelfs nog 1tje aan de achterkant).

Echter zijn een paar van die dunne blaadjes aan de zijkant opgedroogd. Lijken ook meet de omhulsels van de dikke “bulbs” what to do?

Ooh, goed om te horen dat het vaker voorkomt. Dacht ook al dat het misschien aan de plantenvoeding die ik geeft ligt. Ze liggen er heel oppervlakkig op dus het lijkt me eigenlijk niet echt schadelijk…

Heeft iemand nog een advies wat ik met die linkerstam moet/kan? Er staan dus twee stammen in een pot. Het water geven ging in het begin niet helemaal goed en toen is die linkerstam overleden, hij ziet er droger uit dan de rechter en heeft al een tijdje geen bladeren meer. Kan ik deze stam het beste verwijderen, afzagen of laten staan? De rechterstam lijkt het goed te doen.

Haha mijn calathea’s zijn nu nog geen diva’s, laat dat aub nog even zo blijven. Daarentegen heb ik wel 2 monstera’s vlak na elkaar dood laten gaan, dus hoe ik dat dan weer voor elkaar krijg…