Het Plantentopic

Allerlei plantgerelateerde zaken, behalve die waarbij je ze rookt of door je brownies doet.

Ook gewoon omdat ik tips nodig heb. En foto’s van mooie planten wil zien! :cactus:

1 like

Ik baal als een stekker. Volgens mij heeft deze te lang in de zon gestaan. Of denkt iemand dat het iets anders kan zijn?

Ik heb laatst een vijgen boompje gekocht bij de laidl. Ben benieuwd hoe hij het gaan doen.

Plantendummy hier.

Mijn plant groeit heel hard en hij heeft een grotere pot nodig. Ik vroeg me af:

  • Hoe groot moet de nieuwe pot worden? Hoe ontdek je zoiets?
  • Wat is die witte aanslag op mijn pot?
  • Hij groeit heel krom nu. Verwacht dat als de plant een grotere pot en dus meer ruimte heeft, dat beter gaat, maar toch: hoe voorkom ik dat hij niet helemaal scheef wordt?

Hij groeit denk ik naar het licht toe. Dus af en toe even draaien.

Iemand ervaring met deze pot+planten ik vergeet vaak water te geven maar volgens mij vinden veel planten het ook niet leuk om op de kop te hangen :sweat_smile:

Haha lees net dit:

3 likes

Je kan bamboostokjes gebruiken om em wat support en sturing te geven!

1 like

Die witte aanslag is kalk uit je kraanwater! Je kunt m gekookt afgekoeld of regenwater voeren of af en toe de aanslag wegvegen (wat ik doe). Het ding met deze stenen potten (wat is de naam ook alweer) dat ze veel water vreten, dus je moet meer water geven dan wanneer je een binnenpot gebruikt. Maar je plant lijkt t mega lekker te doen! (edit: had mineraalwater getypt maar bedoelde natuurlijk wat @anon76889665 hieronder zegt)

1 like

Ik heb besloten om een betere plantenmama te worden dus nu heb ik al mijn giftige planten ( voor katten) de deur uitgedaan en nieuwe plantjes gehaald en een aparte map aangemaakt waar ik de verzorgingstips in zet.

Kwam via funda thuis uit bij Sprinklr, een winkel met een youtube-kanaal die ook goede tips voor verzorging hebben. Zo kwam ik erachter dat de meeste van mn planten naar de klote waren gegaan door de verwarming en bijbehorende droge lucht. Nu krijgen ze lekkere mistnevels om het blad vochtig te houden en dat helpt!

Heb ook gehoord dat je in je gieter beter regenwater of afgekoeld en gekookt leidingwater kunt doen :slight_smile:


Heb op advies van mn schoonmoeder de planten na aanschaf even gedompeld in een emmer met water tot de belletjes verdwenen zodat ze lekker even doordrenkt worden.

5 likes

mijn vriend heeft ook zo’n (goud?)palm, maar ik vind het best een moeilijke! Hij krijgt steeds bruine bladeren, misschien toch wat vaker sproeien. (ik bemoei me graag met zijn planten) (wow ik gebruik echt veel haakjes vandaag)

https://www.mijntuin.org/articles/chrysalidocarpus-areca maar ook
https://www.youtube.com/watch?v=8y2yThIe064

Dorre blaadjes hoeven dus geen probleem te zijn.

1 like

Gaat idd heel snel! Hier nu al na 3 dagen de eerste worteltjes.


Zijn net baby boomers die planten, dus als ik iemand blij kan maken met een stekje?

3 likes

Waar woon je ongeveer? :grimacing: Evt post zal niet gaan zeker?

Ik heb je (denk ik) een pb gestuurd, maar via de post schijnt dus wel te kunnen, dus dat is evt wel een optie :slight_smile:

1 like

Ik heb sinds kort een @Yucca van 1.70m in huis. Ben zoooo blij met mijn plant. Het fleurt mijn huis helemaaaal op

3 likes

Mogen buitenplanten ook? Wij wonen nu een jaar in een huurhuis met tuin en de vorige bewoners hebben allemaal mooie planten geplaatst! Deze clematis bloeit nu voor het eerst en er zijn zoooo veel nieuwe bloemen! Ik wil deze als kamerplant :heart_eyes:

11 likes

Wat mooi @Who

Heeft iemand tips om een monstera een beetje bij te sturen qua groei? Ik heb er 1 van bijna twee meter maar op sommige kanten blijft ie heel kaal, terwijl ie aan de andere kant koppig schots en scheef bladeren blijft maken. Ik wil graag dat ie iets meer in balans groeit. Draaien naar het ligt lijkt geen effect te hebben.

1 like

@Lakshmana , had jouw monstera laatst geen makeover gehad?

1 like

heeft iemand hier ervaring met tomatenplantjes? Het wil hier niet echt opschieten en ben bang dat ik iets verkeerd doe.