Het tanden/tandarts topic

Snap ik hoor, maar denk ook niet dat je daar vaak zo beuwst naar kijkt haha. Nu alleen omdat je ergens last van had.

Bij mij ziet het er in ieder geval ook zo wit uit, alleen dan vooral bij mijn hoektanden onder. Zou me geen zorgen maken als ik jou was.

2 likes

Haha nee is idd ook zeker zo, moet m’n lip ook oncomfortabel ver naar beneden trekken om het te kunnen zien :sweat_smile:. Maar echt nogmaals bedankt voor je reactie en geruststelling!! Fijn om te weten dat dit gewoon normaal is dus :slight_smile:

1 like

Dat is een lipbandje. Heeft iedereen. Bij jouw is die eventueel aan de korte kant. Is heel normaal

Is er hier een mondhygiëniste of paro preventie-assistente die ik wat vragen mag stellen?

Mondhygiëniste hier, hoop dat ik je kan helpen met je vragen :slight_smile:

Iemand ervaring met bruxisme, meerbepaald de klemmen-variant? Ik ben gisteren naar de tandarts van wacht geweest, omdat ik zo’n zeer had. Ik dacht dat er een probleem was met 1 van mijn tanden, maar hij zei dat hij met 100% zekerheid kon zeggen dat dit kwam door het klemmen (en dat ik sterk ontwikkelde kaakspieren heb :crazy_face:). Het is de eerste keer dat ik dit hoor, dus ben benieuwd naar ervaringen.

Ik heb de term moeten googlen, maar ben wel bekend met soortgelijke klachten sinds vorig jaar zomer.

Had toen zoveel pijn dat ik echt dacht een wortelkanaalbehandeling te moeten. Ben er inmiddels achter gekomen dat ik bij veel spanning/stress ga kaakklemmen en dan dus weer daar pijn krijg (links boven specifiek). Sommige nachten kom ik niet door zonder paracetamol daardoor en inmiddels is het voor mij een eerste signaal dat ik stress/spanning vasthoud.

Bij mij is er dus een hele duidelijke oorzaak en als die oorzaak beter is, is de pijn ook snel weg. Vorig jaar was het 9 maanden een grote aaneenschakeling van dingen die veel stress en spanning veroorzaakten en heeft het daarna nog 2/3 maanden geduurd voor het 100% weg was.

Mijn tandarts gaf aan dat als ik er veel last van heb een knarsbitje een oplossing kan zijn, om die snachts te dragen.

3 likes

Ik reageer even in het topic, misschien heeft iemand anders er dan ook nog iets aan!

Ik ben vrijdag bij toeval bij de mondhygiëniste geweest (normaal ga ik blijkbaar altijd bij de preventie-assistente) en zij gaf aan dat ik tandsteen onder het tandvlees had zitten op verschillende plekken. Goed, nu heb ik de standaardadviezen van beter poetsen en beter flossen gehad (ik was een beetje laks geweest), maar achteraf vroeg ik me af of de tandpasta die ik gebruik en eventueel mondwater (gebruik ik nu niet) hier ook nog verschil in kan maken? En is het echt beter voor je tanden om een half uur voor en na het tandenpoetsen niet te eten of drinken?

Dankjewel alvast voor je reactie :relaxed:

1 like

Wat goed dat je tanden nu zijn schoongemaakt door een mondhygiëniste. Zij kan het ook dieper onder het tandvlees voor je schoonmaken, wat dus nodig was. Dat tandsteen kan er al langer zitten, waarschijnlijk door de periodes dat je wat minder goed gepoetst hebt. Nu is het helemaal schoon en kan je het weer zelf goed bijhouden. Poetsen (2x per dag) en tussen je tanden reinigen (flossen/stokeren/rageren, 1x per dag) geef ik zelf altijd de grootste credits om het schoon te houden. Bij tandpasta kan je een versie kiezen die bij je klachten hoort, bijvoorbeeld gevoelige tanden of bloedend tandvlees. Mondwater is altijd mooi meegenomen, maar is een toevoeging op poetsen en tussen je tanden reinigen…
Hoop dat je hier iets aan hebt :slight_smile: succes ermee!!

1 like

Ik heb ook een keer zo’n last gehad van een hoektand, dat ik echt dacht dat ik een wortelkanaalbehandeling moest. Het klopte helemaal enzo. Maar toen was er ook niks aan de hand, het was gewoon overbelast. Ik heb sinds kort een bitje tegen knarsen/klemmen en dat helpt heel goed. Draag het vooral in stressvolle periodes en heb het idee dat ik dan gewoon niet knars/klem.

2 likes

Het poetsen en regeren ben ik inderdaad weer trouw aan het doen sinds vrijdag. Nu nog vol houden :grimacing: Dat was inderdaad ook het belangrijkste dat zij aanraadde.
Dankjewel voor je reactie in ieder geval!

2 likes

Ik had/heb dezelfde klachten en bij mij (en mijn vriend ook) werd oral b calm aangeraden als tandpasta.

1 like

Bedankt voor jullie reacties, @Suikerklontje, @pastelzwart en @babushkababy. Ik was ook overtuigd dat mijn tand zou ontzenuwd moeten worden (ook omdat mijn eigen tandarts 2 weken geleden een oude vulling had vervangen en zei dat die kans er in zat). De tandarts van wacht sprak ook van stress als oorzaak, maar ik heb niet het gevoel dat ik nu in een stressvolle periode zit. Hij zei ook dat je er bewust van zijn het belangrijkste is, dus nu probeer ik erop te letten, maar ik heb nog niet veel gemerkt, haha. Ik was best sceptisch, maar de pijn is wel beter nu (o.a. door warmte ertegen te houden en te masseren (bedankt voor de video’s, @pastelzwart!)), dus het zal dan wel.

1 like

Ja ik ga er voor naar de fysio/manueel therapeut

Na het poetsen maakt niet uit, maar voor het poetsen wel! Je kunt je glazuur flink beschadigen als je vlak na het eten poetst, zeker als je zure of zoete dingen hebben gegeten (oftewel, etenswaren die het glazuur aantasten).

1 like

Ik heb dit ook en doe dit vooral in de nacht. Ik heb hiervoor een speciaal bitje van mijn bruxisme was zo erg dat er stukjes tand afbraken van het klemmen en knarsen. Voor de rest omdat ik wist dat het stress was heb ik toch hulp gezocht bij de psycholoog en dat heeft mij er wel vanaf geholpen.

1 like

Mijn tandarts zegt altijd voor het eten poetsen of na het eten maar dan sowieso met 30/60 minuten ertussen. Dus dan zou ik voor optie 1 gaan.

Niet met bruxisme maar wel andere kaakklachten en de kaakfysiotherapeut heeft mij goed geholpen! Ik wist niet eens dat het bestond😅

Ik heb deze podcast niet geluisterd zelf dus ik weet niet hoe nuttig het is, maar het gaat wel over bruxisme en zij is de kaakfysio waar ik zelf ben geweest

1 like

Dit hebben wij wel vd kindertandarts geleerd. Dat je ook niet moet spoelen enzo eens, want het moet juist inwerken (de fluoride) op die kiezen. Ook dat een kinder gebit maar 6 eetmomenten per dag aan kan en liefst 2u tussen de momenten, dan kan het gebit zich herstellen (nee dit lukt echt niet altijd in t weekend enzo, maar proberen kan haha).
Maar onze kinderen hebben hele slecht kiezen (“kaas kiezen”), dus wellicht is dat weer een heel specifiek advies?
Wij doen: uit bed, meteen ontbijten, daarna pas aankleden, haren doen, schoenen/jas aan en dan dus poetsen vlak voor we de deur uit gaan. Zo zit er toch wel een half uurtje tussen eten en poetsen en is volgende eet/drink moment op school ook weer 2u verder.

2 likes

Ik ben eindelijk van tandarts gewisseld, of nou ja ik heb me net ingeschreven bij een nieuwe en ik vind het echt héél spannend.

Ik ben een beetje een angsthaas, maar ik ben ook bang dat het echt een heel duur grapje gaat worden. Want ik heb nergens last van qua pijn, maar ik heb wel een verstandskies die er uit moet (ooit), een gek plekje/beschadiging op m’n voortand (heb ik ooit al wel eens gehad en is toen wit gepolijst ofzo) en het allerergste: ik heb ineens een spleetje tussen m’n voortanden. En het minst erge scenario is dat het draadje achter m’n tanden niet goed zit en het daardoor komt. Maar ik ben heel bang dat het iets van paradontitis is en dat ik hele dure behandelingen moet gaan nemen. Maar goed, ik ben dit jaar wel nog naar m’n oude tandarts geweest en die heeft niks gezegd erover behalve die verstandskies dus zou wel extreem slecht zijn als hij nooit iets gezegd heeft daarover toch?

Hoop zo dat het meevalt :crossed_fingers:t2: en dat de tandarts net zo goed en fijn is als in de reviews.

Geen idee wat ik met dit bericht wil maar ik moest even ventileren haha :sweat_smile:

2 likes