Het tanden/tandarts topic

Dankjewel, ik vind de tandarts echt niet fijn (ook redelijk wat angst) en horror verhalen gehoord over het ziekenhuis, dus ik ga naar een kliniek in de buurt, zelfde kosten ongeveer. Wachttijd was 4 dagen. Balen dat jij pas in oktober terecht kan!

Ik heb afgelopen weekend redelijk veel last gehad, de verwijzing lag al een paar maanden… Dus de knoop doorgehakt dat ik echt moet bellen.

1 like

4 dagen?! Hahaha. Snap dat je dat fijner vindt dan het ziekenhuis. Knap dat je gebeld hebt! Ik werd inderdaad ook aangezet door last. 1 kies komt maar gedeeltelijk door en dat tandvlees erover doet vervelend. Tandarts zei dat er ook echt te weinig ruimte is om goed door te komen.

Ben je erg zenuwachtig? Probeer te denken aan het gevoel dat het klaar is :grin:

1 like

Gisterenmiddag zijn er twee verstandskiezen eruit gehaald. Zenuwen vielen mee, personeel was echt vriendelijk. Eerst werd er een foto gemaakt van mijn hele gebit, daarna besprak de arts de foto met de mij (tijdens de foto kwam uit het apparaat zo’n kermis muziek haha).

Na de verdoving en spoelen begonnen ze. Mijn verstandskies links beneden zat heel goed vast, duurde langer dan 20 minuten… Uiteindelijk is kies in vieren geboord. Ook is tijdens de behandeling nog verdoving bij gespoten omdat ik wat voelde (dit is bij mij wel standaard, de verdoving is heel snel uitgewerkt). Ik kreeg geen blauw vel over mijn ogen heen, vond ik wel fijn. Gelukkig ging de verstandskies links boven er echt binnen 2 minuten uit.

In de auto had ik een cool-pack liggen, gelijk gekoeld. Met voorgeschreven ibuprofen en paracetamol valt de pijn mee. Linker wang is wel gevoelig en wat dik. Maar ik ben niet bont en blauw.

Arts gaf aan dat vierde verstandskies, rechts beneden hetzelfde ligt als links beneden. Dus die zal ook er ooit uit moeten…

Ik heb sinds de tandarts 6 weken geleden tandsteen verwijderd heeft achter mijn spalkje last van mijn onder tanden. Eerst voelde het echt 2 weken alsof ze los zaten, en nu alsof er aan de voorkant van de tanden een soort druk op staat. Nu klem ik heel erg met mijn tanden en tong door stress, dus wellicht komt het daardoor dacht ik.

Alleen nu keek ik even goed naar mijn onder tanden en ziet gewoon bij beide tanden de hele tand door mijn tandvlees heen? Kan overigens dat dit altijd al zo is hoor, heb mijn onder tanden nooit uitgebreid bestudeerd. Maar ik stress er nu dus enorm over, maar mijn tandarts is op vakantie dus vandaar dat ik hier even binnen val. Mij lijkt dat als het ernstig is ze dat 6 weken geleden wel gezien zou hebben? Er zijn toen ook foto’s gemaakt etc. En alles zag er goed uit los van het tandsteen dus en 1 gaatje. Maar vraag me echt af of dit normaal is? Vooral rechts lijkt het alsof er amper tandvlees op zit? :disappointed_relieved:

2 likes

Dit is teruggetrokken tandvlees oftewel gingiva recessie. Het kan komen door verkeerd of te hard poetsen, of door het ouder worden bijv.

Dit hebben heel veel mensen! Maar als het je stoort, kun je dit aangeven bij de tandarts of eventueel een parodontoloog.

2 likes

Ahh oke! Is het terug getrokken tandvlees dat je zo rechts en links naast het lipriempje wit van mijn tanden (lijkt?) ziet? Echt helemaal onder waar mijn tanden m’n kaak in gaan?

Teruggetrokken tandvlees is het geel omcirkelde gebied, maar jij bedoelt denk ik het blauw omcirkelde gebied of niet?

Foto

Bij mij zie je dat niet zo duidelijk, maar ik voel wel tot zo laag een tand/wortel als ik met mijn vinger voel. Bij mijn onderste hoektanden zie ik dat bijvoorbeeld weer wel.
Volgens mij is dat gewoon prima, als ik google zie je dat ook regelmatig terugkomen. Lijkt mij niet ernstig in ieder geval en inderdaad ook niet iets wat 2 maanden geleden nog niet was.

Bij twijfel kan je misschien een foto naar je tandarts sturen?

1 like

Volgens mij heb ik dit altijd al en is dit normaal? Mijn tandartsen hebben er nooit wat over gezegd en ik heb een totaal gezond gebit voor zover ik weet.

Ja klopt! Precies wat je blauw omcirkelt is waar ik over aan het stressen was. Maar nu al iets minder haha. Mij lijkt idd dat de tandarts en mondhygiëniste dat wel gezien zouden hebben aangezien ik daar 6 weken terug was. Ik had het zelf alleen nog nooit echt gezien? En vooral omdat het dus zo wit is dat er dus maar heel weinig tandvlees overheen lijkt te zitten vond ik het ff alarmerend ogen :sweat_smile:

@babushkababy thanks voor je reactie! Fijn om te horen dat ik niet de enige ben en dat het wss dus gewoon normaal is. Is het bij jou ook zo wit/dun tandvlees?

1 like

Snap ik hoor, maar denk ook niet dat je daar vaak zo beuwst naar kijkt haha. Nu alleen omdat je ergens last van had.

Bij mij ziet het er in ieder geval ook zo wit uit, alleen dan vooral bij mijn hoektanden onder. Zou me geen zorgen maken als ik jou was.

2 likes

Haha nee is idd ook zeker zo, moet m’n lip ook oncomfortabel ver naar beneden trekken om het te kunnen zien :sweat_smile:. Maar echt nogmaals bedankt voor je reactie en geruststelling!! Fijn om te weten dat dit gewoon normaal is dus :slight_smile:

1 like

Dat is een lipbandje. Heeft iedereen. Bij jouw is die eventueel aan de korte kant. Is heel normaal

Is er hier een mondhygiëniste of paro preventie-assistente die ik wat vragen mag stellen?

Mondhygiëniste hier, hoop dat ik je kan helpen met je vragen :slight_smile:

Iemand ervaring met bruxisme, meerbepaald de klemmen-variant? Ik ben gisteren naar de tandarts van wacht geweest, omdat ik zo’n zeer had. Ik dacht dat er een probleem was met 1 van mijn tanden, maar hij zei dat hij met 100% zekerheid kon zeggen dat dit kwam door het klemmen (en dat ik sterk ontwikkelde kaakspieren heb :crazy_face:). Het is de eerste keer dat ik dit hoor, dus ben benieuwd naar ervaringen.

Ik heb de term moeten googlen, maar ben wel bekend met soortgelijke klachten sinds vorig jaar zomer.

Had toen zoveel pijn dat ik echt dacht een wortelkanaalbehandeling te moeten. Ben er inmiddels achter gekomen dat ik bij veel spanning/stress ga kaakklemmen en dan dus weer daar pijn krijg (links boven specifiek). Sommige nachten kom ik niet door zonder paracetamol daardoor en inmiddels is het voor mij een eerste signaal dat ik stress/spanning vasthoud.

Bij mij is er dus een hele duidelijke oorzaak en als die oorzaak beter is, is de pijn ook snel weg. Vorig jaar was het 9 maanden een grote aaneenschakeling van dingen die veel stress en spanning veroorzaakten en heeft het daarna nog 2/3 maanden geduurd voor het 100% weg was.

Mijn tandarts gaf aan dat als ik er veel last van heb een knarsbitje een oplossing kan zijn, om die snachts te dragen.

3 likes

Ik reageer even in het topic, misschien heeft iemand anders er dan ook nog iets aan!

Ik ben vrijdag bij toeval bij de mondhygiëniste geweest (normaal ga ik blijkbaar altijd bij de preventie-assistente) en zij gaf aan dat ik tandsteen onder het tandvlees had zitten op verschillende plekken. Goed, nu heb ik de standaardadviezen van beter poetsen en beter flossen gehad (ik was een beetje laks geweest), maar achteraf vroeg ik me af of de tandpasta die ik gebruik en eventueel mondwater (gebruik ik nu niet) hier ook nog verschil in kan maken? En is het echt beter voor je tanden om een half uur voor en na het tandenpoetsen niet te eten of drinken?

Dankjewel alvast voor je reactie :relaxed:

1 like

Wat goed dat je tanden nu zijn schoongemaakt door een mondhygiëniste. Zij kan het ook dieper onder het tandvlees voor je schoonmaken, wat dus nodig was. Dat tandsteen kan er al langer zitten, waarschijnlijk door de periodes dat je wat minder goed gepoetst hebt. Nu is het helemaal schoon en kan je het weer zelf goed bijhouden. Poetsen (2x per dag) en tussen je tanden reinigen (flossen/stokeren/rageren, 1x per dag) geef ik zelf altijd de grootste credits om het schoon te houden. Bij tandpasta kan je een versie kiezen die bij je klachten hoort, bijvoorbeeld gevoelige tanden of bloedend tandvlees. Mondwater is altijd mooi meegenomen, maar is een toevoeging op poetsen en tussen je tanden reinigen…
Hoop dat je hier iets aan hebt :slight_smile: succes ermee!!

1 like

Ik heb ook een keer zo’n last gehad van een hoektand, dat ik echt dacht dat ik een wortelkanaalbehandeling moest. Het klopte helemaal enzo. Maar toen was er ook niks aan de hand, het was gewoon overbelast. Ik heb sinds kort een bitje tegen knarsen/klemmen en dat helpt heel goed. Draag het vooral in stressvolle periodes en heb het idee dat ik dan gewoon niet knars/klem.

2 likes

Het poetsen en regeren ben ik inderdaad weer trouw aan het doen sinds vrijdag. Nu nog vol houden :grimacing: Dat was inderdaad ook het belangrijkste dat zij aanraadde.
Dankjewel voor je reactie in ieder geval!

2 likes