Nope! Die heb ik zeer regelmatig dus dat zou ik direct herkennen. Heb er wel eentje op mijn tong trouwens.
Zit het onder je tong? Dan kan het je tongspeekselklier zijn. Ik heb het ook af en toe, gaat vanzelf weer weg.
Ik heb vorig jaar een gaatje laten vullen, toen bleek dat er in de kies ernaast ook eentje zat maar er was geen tijd voor om die helemaal te vullen met composiet dus toen heeft de tandarts er een noodvulling in gezet. Die is net voor kerst vervangen voor een composiet vulling maar nu heb ik dus telkens als ik iets kouds drink en het gaat net een beetje langs die kies af een pijnscheut. Trekt wel meteen weer weg maar man wat een ellende. Moet vrijdag weer terug maar zie er zo tegenop. Sinds mijn verstandkiezen aan die kant eruit zijn is het telkens gezeik.
Ik heb hele gevoelige tanden met scheurtjes en ze schijnen door. Afgelopen tijd zijn ze ook veel geler. Nu zit ik te denken aan facings, maar wil niet door het leven als Donny Roelvink. Heeft er hier iemand facings (composiet/porselein) en hoe bevalt het? is het enigszins natuurlijk?
Danny Roelvink heeft kronen, geen facings. En hij heeft dat in Turkije laten doen, volgens mij doen tandartsen dit niet eens op deze manier in Nederland als iemand gewoon gezonde randen heeftâŠ
Ik heb zelf 6 facings, nu 3 jaar ongeveer. Voor het plaatsen van facings hoeven je tanden alleen een beetje upgeruwd te worden voordat ze geplaatst worden dus je zal echt geen haaientandjes eronder hebben.
Wel is mijn tandvlees gevoeliger geworden en moet ik echt trouw stoken.
Ik ben er super blij mee want ik had 1 dode voortand en de andere waren verkleurd. (ik heb zelf composiet facings en heb er ongeveer 800 euro voor betaald)
Nou geweldig, ik heb al sinds een paar maanden dat een kies linksboven gevoelig is bij kauwen. Die is toen gevuld, vrij grote vulling en later nog bijgewerkt omdat ik dacht dat de vulling te hoog zat en ik daar dus last van had, maar dat is dus niet het geval.
Nu was daar op zich nog wel ok mee te leven want harde dingen kauwde ik met rechts, zachtere dingen met beide kanten maar nu is daar vorige week een (door een oude tandarts slechtgeplaatste) vulling vervangen en nu heb ik daar sinds vandaag ook ineens last met kauwen. Dus nu kan ik amper nog wat eten. Echt fml.
Tandarts kan ook niks vinden dus dit is echt kak. Snap sowieso niet hoe het kan dat dit pas na een week ineens zo gevoelig wordt. Ik heb de hele week normaal kunnen eten, tot ik vanmiddag een croissantje at en ik ineens een intense pijnscheut kreeg toen ik dichtbeet en dat herhaalt zich nu telkens als ik iets probeer te eten met die kant en er dus iets tussen mijn kiezen komt
Je post is een aantal dagen geleden. Ik had dit ook eens bij een nieuwe vulling, die bleek los te zitten (niet goed gelijmd dus). Hierdoor drukte de vulling soms op de zenuw oid, daardoor kreeg ik een enorme pijnscheut. De tandarts die dit had gezet was mijn oude tandarts en intussen zat ik bij een nieuwe, die moest ook echt even zoeken en voelen, het valt niet direct op. Wellicht waard om het te onderzoeken?
Oh echt? Dat is wel een goeie tip. De vulling is wel nagekeken door de tandarts maar die kon niks vinden. Maar als dit nog lang duurt dan ga ik maar weer terug. Zeker als het inderdaad zo lastig te zien is. Vind het maar irritant
Weet iemand of mondhygiënist extra tijd mag factureren onder de M03 code voor de administratie en het schoonmaken van de instrumenten?
Ik ben gewend dat ze alleen de feitelijke tijd rekenen. Ik kan alleen nergens vinden of de administratie/schoonmaken van instrumenten al in het standaard tarief zitten of dat dit apart is.
Ik kijk altijd op deze site en daar staat dit over wat er onder die code gedeclareerd mag worden â Bij behandeltijd gaat het om de âdirecte behandeltijdâ. Dat is de tijd waar u zelf bij aanwezig bent en ook behandeld wordt. Het doen van de administratie, zoals de facturatie hoort daar niet bij. â
Zoals ik het daar lees en begrijp zouden ze dus daarvoor op een andere code moeten factureren. Op mijn factuur vd mondhygieniste staat altijd alleen die code m03 trouwens en dat komt overeen met de tijd dat ik daar ben geweest.
Thanks, heb daar even tussen lopen zoeken en zie sowieso geen code rondom administratie. Ga er vanuit dat tijd voor administratie/schoonmaken al standaard verwerkt is in de codes dus dat je er niet apart voor mag rekenen.
Pff moet even spuien. Ik ging/ga altijd regelmatig naar de tandarts. Bij mijn vorige tandarts was het altijd controle, was prima en verder niks. Hij zei nooit iets over dat ik naar de mondhygienist moest oid dus ook nooit gedaan. Ik heb nog nooit een gaatje gehad of iets anders. Een paar jaar geleden ben ik gewisseld van tandarts en zij schrok best wel erg van mijn gebit. Vooral van de hoeveelheid tandsteen. Ik uitleggen dat ik nog nooit bij de mondhygienist bent geweest omdat mijn oude tandarts dit ook nooit heeft aangegeven en ik ook niet echt last hadâŠ
Nou toen ben ik best vaak naar de preventie assistent geweest voor gebitsreiniging. Zodat al die tandsteen weg zou gaan. Ging allemaal prima en mocht er steeds meer tijd tussen laten dus ga ik nu gewoon 2 keer per jaar. Nu ben ik een paar weken geleden nog geweest en zij zei dat het er echt goed uitzag. Geen ontstoken tandvlees etc. Maar ik moest net voor controle naar de tandarts en zij zei weer dat het er helemaal nog niet zo goed uitzag. Dat ik echt een paar plekjes heb waar het tandvlees diep gaat, ontstoken is en ik nu echt naar de mondhygienist moet voor een dieptereiniging. Omdat ik waarschijnlijk een hardnekkige bacterie heb die niet weg gaat en daardoor ook die ontstoken plekjes blijf houden, ondanks goed poetsen/stoken. En ze maakte ook een opmerking van: âJe bent nog echt jong, meestal zie ik dit niet op zoân jonge leeftijdâŠâ
Dus nu ben ik best wel geschrokken maar ook een beetje geĂŻrriteerd. Ik snap gewoon niet hoe het kan en ook irritant dat de preventie assistent zegt dat het er goed uitziet en nu toch niet.
Zitten ze beiden in dezelfde praktijk? Want dan zou ik toch eens vragen hoe het kan dat ze allebei zulke andere dingen roepen. En anders zou ik denk ik overwegen naar een andere mondhygiënist te gaan?
Zo frustrerend! Zeker met tanden en gezondheid vind ik het altijd zelf lastig in te schatten hoe goed/slecht die persoon is in zijn werk? Ik heb ook slecht gevaren bij 2 verschillende tandartsen, waar ik zelf niets merkte, maar waar dan achteraf uitkwam dat het prutsers waren. Terwijl je zelf wel gewoon je best doet en doet wat je verteld wordt. Ik heb helemaal geen goeie tanden, dus dat is een blijvende angst geworden.
Ik zou ook eens een andere mondhygiënist proberen en op basis daarvan zien. Tenzij ze in dezelfde praktijk werken, ik weet niet hoe dat werkt, hier (BE) hebben we dat (nog) niet zo.
Ik heb dit ook eens gehad. Ik heb een tijd in het buitenland gewoond en hoorde nooit iets over tandsteen. Toen kwam ik in Nederland en was de tandarts boos over hoeveel tandsteen ik had. Hij maakte mij ook super bang dat mijn tanden er op deze manier over 10 jaar uit gingen vallen. Echt nachtmerries over gehad. Ik moest toen ook 4 keer per jaar naar de mondhygiëniste zeiden ze. Uiteindelijk vond ik dat echt te duur worden dus ben toen maar 1 keer per jaar gegaan. Nu zegt ze vaak dat het prima is.
Herkenbaar verhaal
Ik ging eerst naar een grote praktijk, daar werd ik ook continu doorverwezen voor vanalles en nog wat. Nu bij een kleine praktijk met 1 tandarts en een paar assistenten en alles is prima. Alle eerder adviezen van de vorige tandarts vond hij ook onzin.
Tandartsen krijgen per verrichting een vast bedrag en mogen geen winst maken op ingekochte materialen. Soms heb ik de indruk dat ze maar zo veel mogelijk verrichtingen willen doen om meer te verdienen. Ik moest bij de vorige tandarts vaak ook nog een foto laten maken eind van het jaar âwant ik had toch nog ruimte over in mijn verzekeringâ
Ja is dezelfde praktijk! Moet zeggen dat ik de laatste keer wel iemand anders had. Heb normaal een âvasteâ preventie assistent maar ga er niet vanuit dat laatste minder kundig is? Maar zelf vind/merk ik ook dat mijn tandvlees echt rustig is. Weinig tot geen bloed, niet echt rood maar gewoon roze. Maar volgens de tandarts gaat het om een paar plekjes tussen mijn achterste kiezen en toen ze vandaag ging prikken met zoân tool, voelde het wel even gevoelig.
Dus ik weet het niet. Over het algemeen is het gewoon goed denk ik op een paar plekjes na? Maar hoe ze over die ontstoken plekjes praatte klonk het wel alsof het héél heftig is.
@Hinkje wat vervelend! Ik vind het ook echt lastig. Ik heb wel het idee dat ze heel kundig zijn en ze zijn ook echt netjes in communicatie en dat soort dingen. Dus ja ik weet even niet zo goed wat ik ermee moet. Het is inderdaad wel allemaal dezelfde praktijk. Ik heb nu een consult staan bij de mondhygienist dus misschien wacht ik dat nog even af en als ik een dubbel/gek gevoel erbij heb ga ik misschien ook eens op consult bij een onafhankelijk iemand?
@Softijs oh ja dat is mij ook gezegd!! Nou ik was/ben ook echt bang. Ik doe ook steeds maar alles wat ze zeggen ook omdat ik denk: âHet zijn toch mijn tanden waar ik wel zo lang mogelijk mee wil doen.â Maar soms heb ik ook wel het gevoel dat ze overdrijven⊠Het voelt ook elke keer als ik daar heen ga alsof ik op het strafbankje moet haha. Terwijl ik heb dus nog nooit een gaatje of iets gehad.
@Wijntje oh wat stom! Wel goed dat je bent overgestapt en dat het nu allemaal prima is. Ik vind het ook moeilijk om nu te bedenken of ze dit echt zeggen voor mijn mondgezondheid of inderdaad ook voor hunzelf/de winst. Ze begon inderdaad ook meteen over nieuwe fotoâs de volgende keer.
De meeste tandartsen doen een wortelkanaalbehandeling in 2 zittingen. Vaak zit er een paar weken tussen. Ik hoop dat de pijn wat minder is geworden!
Vrijdag ga ik naar de kaakchirurg, uiteindelijk moeten er 3 verstandskiezen eruit. Hopelijk deze afspraak twee, boven en beneden.
Succes! Ik ben ook na heel veel jaar weer een keer naar de tandarts en mondhygiënist geweest en echt heel blij dat de angst doorbroken is een dat ik het aankon. Hele fijne tandarts en mondhygiënist ook
Ik moet ook verstandskiezen laten verwijderen en ik belde voor een afspraak, oktober