Het tanden/tandarts topic

Ja die TePe zijn goed! Niet huismerk kopen want dat plastic blijft gewoon tussen mijn tanden zitten en trek je er zo af. Echt klotespul.

2 likes

Mijn mondhygiënist zei laatst, ‘we raden houten tandenstokers aan maar eigenlijk is mijn advies: gebruik wat je prettig vindt en ook daadwerkelijk gebruikt elke dag’. Het elke dag consequent doen is belangrijker dan wat je gebruikt. Dus ik gebruik van die stomme houdertjes met een stukje flos ertussen want van alles wat ik heb geprobeerd werkt dat het beste op de plekken waar ik anders lastig bijkom.

8 likes

Ja, dat is natuurlijk ook zo! Ik wil gewoon af van dat bloedend tandvlees bij flossen/stokeren etc. en ook van de pijn die dat doet dan.

Vond het trouwens wel bijzonder hoe weinig mensen als antwoord optie hadden dat ze niet flossen, maar dat het wel pijnlijk is (als ze flossen). Zeker omdat veel mensen die niet flossen aangaven bloed te hebben als ze flossen.

Ik gebruik de ‘easypick’ nu dagelijks - deze raad mijn tandarts aan - en tussen mijn voortanden zo’n dikker flosdraad (past geen XS tussen). Nu ik het elke dag doe, heb ik nooit meer bloedend tandvlees. Ik heb ook nooit tandsteen (ben ook overgestapt naar andere tandenborstel) bij de tandarts, ben letterlijk binnen 5 min klaar met de 2-jaarlijkse controles. Dus ik houd hier trouw aan vast.

1 like

Wil iedereen nog bedanken voor alle tips, heb gisteren 2 soorten van gum gehaald en 1 soort van TePe + nog flosdraad.
Heb vandaag van gum geprobeerd met een mintsmaak en deze werkte echt al veel fijner dan die ik gisteren had (van de normal, koop het niet haha). Boog niet continu om en gewoon prettiger, kon ook op een paar kiezen na overal tussen. De mintsmaak is ook fijn vind ik. Deze mocht iemand benieuwd zijn.

5 likes

Ipv flosdraad kan je ook flostape kopen. Is net iets dikker dan draad en vind ik fijner. Draad kan nog wel eens snijden in tandvlees. Ik heb ook het idee dat tape meer ‘meeneemt’

1 like

Oh daar heb ik nog nooit van gehoord haha. Maar ik doe nu sinds mijn bericht 10 dagen geleden iedere dag met dat ding tussen mijn tanden/kiezen en ik merk al zo veel verbetering. Ik kan overal tussen, nauwelijks bloedend tandvlees en ook nauwelijks nog pijn.

5 likes

Ik heb het probleem dat ik niet per se bang ben voor de tandarts, maar elke keer als ik een nieuwe moet (omdat er een stopt of als ik weer eens verhuis) dan stel ik dat zo lang uit dat ik een paar keer echt járen niet ben gegaan. En nu heb ik daardoor een mond vol vullingen en daar schaam ik me dan weer voor en dat is nóg een drempel om een afspraak te maken, dus zit dan lekker in een vicieuze cirkel.
Maar had van iemand hier een tip voor een goede tandarts en ben net geweest en het was zo fijn. Mijn vorige tandarts was nogal veroordelend, maar dat was deze helemaal niet, ze vond het alleen maar superleuk om binnenkort 3 vullingen te vervangen, haha. Verder was er niks aan de hand en ik hoef niet eens naar de mondhygiënist omdat ik zo goed poets en stook :tipping_hand_woman:t3:
Echt een opluchting.

18 likes

Wat goed dat je nu bent geweest én wat fijn dat het een goede ervaring is geweest!

2 likes

Oké na een half jaar afwimpelen kon ik er niet meer onderuit en heb ik mijn complexe verstandkiezen trekken gepland geland voor volgende week. Ik moet onder narcose en ben bang dat ik straks permanent geen gevoel meer in mn lippen/kin heb.

Straks ga ik de rest van mijn leven kwijlen of altijd knoeien met drinken. Nooit meer een kus kunnen voelen. Buhhhhhh.

2 likes

Ik moet donderdag voor controle en de laatste tijd is er steeds wel iets. Ik hoop echt dat er nu geen bijzonderheden zijn, ik moet volgende week 2 kronen laten plaatsen en daar ben ik al zenuwachtig genoeg voor (en daaaaag geld :money_with_wings::money_with_wings::money_with_wings:).

2 likes

Pff vorig jaar ben ik begonnen met het grondig laten reinigen bij de mondhygiënist. In verband met parodontitis. Heb een meting gedaan, boven laten doen, onder laten doen en moest toen na 3 maanden weer laten meten. Daar nooit een afspraak meer voor gemaakt. En ik baal zo van mezelf. Heb dan 3 stappen gezet en dan kap ik ermee. Mede door angst dat het niet verbeterd. Maar voel nu zo’n drempel. Om überhaupt naar de tandarts te gaan omdat zij natuurlijk er over gaat beginnen.

Hup een afspraak maken, ja balen dat je het niet hebt gedaan maar die drempel is vandaag het laagste wat ‘ie nog gaat zijn!

7 likes

Ik had precies hetzelfde! Vorig jaar overgestapt naar een andere tandarts en dus ook mondhygiënist (dat was al een hele stap na jarenlang een uur heen en terug rijden om bij mijn oude vertrouwde tandarts te blijven na een verhuizing). Een superlieve tandarts heb ik nu en ook een hele lieve mondhygiënist waar ik begin 2024 voor het eerst geweest ben want ik heb echt een slecht gebit. Ontzettend vriendelijke vrouw, met goede uitleg etc. Maar ook met een enorm grondige en pijnlijke reiniging. :sweat_smile: Ik beloofde toen braaf om na 3 maanden terug te komen maar verzette die afspraak steeds om allerlei redenen maar toevallig vandaag moest ik er echt aan geloven dn ben ik geweest. Gelukkig was ik niet weer helemaal terug bij af qua stand van zaken maar het was wel weer een flinke reiniging. Direct een afspraak gemaakt voor over 3 maanden en nu wil ik mezelf er écht aan houden.

3 likes

:exploding_head: Wow dit is wel echt motiverend haha

4 likes

Ik gok dat je eveneens kans loopt op gezeik als je de tand laat zitten, zeker als die onder een andere tand zit. Dat kan je hele gebit daar qua stand misschien wel verkloten. Dat wil je ook écht niet!
Een kaakchirurg loopt elke dag in monden te wroeten met veel zenuwen. Als iemand dat in goede banen kan leiden is zo iemand het wel. Is kut maar het moet gebeuren gok ik zo. Door de zure appel heen bijten en direct een afspraak maken. Dan kun je zo min mogelijk piekeren.

9 likes

Plus ik zou ook blij zijn dat ik direct doorverwezen wordt in plaats van dat de tandarts het eerst zelf gaat proberen :grimacing:

6 likes

Je kunt ook vragen / zelf nagaan wat de mogelijkheden in het ziekenhuis zijn onder narcose.

3 likes

Ik moet volgende week ook mijn kies (kiezen… :weary:) verwijderen die in de zenuw ligt (door de complexiteit wel onder narcose). Bij mij gaan ze alleen de kroon verwijderen zodat ze niet aan de zenuw hoeven te komen, want de wortels liggen in de zenuw. Het heet een coronectomie. Wellicht kan je dat bespreken?

Ik ben er ook erg bang voor en heb mezelf al helemaal gek gemaakt.

1 like

En ook als ze wel een zenuw raken/beschadigen/idk: het is volgensmij vaak helemaal niet permanent. Ik heb wekenlang een verdoofd gevoel gehad nadat ze alleen de kroon hadden verwijderd omdat de wortels te dicht bij m’n zenuwen lagen. En toen is dat op een of andere manier helemaal weg getrokken in twee weken tijd, ongeveer een maand tot 6 weken na het verwijderen. Kaakchirurg zei dat dat best vaak voorkomt.

3 likes