Het tanden/tandarts topic

Pff vorig jaar ben ik begonnen met het grondig laten reinigen bij de mondhygiënist. In verband met parodontitis. Heb een meting gedaan, boven laten doen, onder laten doen en moest toen na 3 maanden weer laten meten. Daar nooit een afspraak meer voor gemaakt. En ik baal zo van mezelf. Heb dan 3 stappen gezet en dan kap ik ermee. Mede door angst dat het niet verbeterd. Maar voel nu zo’n drempel. Om überhaupt naar de tandarts te gaan omdat zij natuurlijk er over gaat beginnen.

Hup een afspraak maken, ja balen dat je het niet hebt gedaan maar die drempel is vandaag het laagste wat ‘ie nog gaat zijn!

7 likes

Ik had precies hetzelfde! Vorig jaar overgestapt naar een andere tandarts en dus ook mondhygiënist (dat was al een hele stap na jarenlang een uur heen en terug rijden om bij mijn oude vertrouwde tandarts te blijven na een verhuizing). Een superlieve tandarts heb ik nu en ook een hele lieve mondhygiënist waar ik begin 2024 voor het eerst geweest ben want ik heb echt een slecht gebit. Ontzettend vriendelijke vrouw, met goede uitleg etc. Maar ook met een enorm grondige en pijnlijke reiniging. :sweat_smile: Ik beloofde toen braaf om na 3 maanden terug te komen maar verzette die afspraak steeds om allerlei redenen maar toevallig vandaag moest ik er echt aan geloven dn ben ik geweest. Gelukkig was ik niet weer helemaal terug bij af qua stand van zaken maar het was wel weer een flinke reiniging. Direct een afspraak gemaakt voor over 3 maanden en nu wil ik mezelf er écht aan houden.

3 likes

:exploding_head: Wow dit is wel echt motiverend haha

4 likes

Ik gok dat je eveneens kans loopt op gezeik als je de tand laat zitten, zeker als die onder een andere tand zit. Dat kan je hele gebit daar qua stand misschien wel verkloten. Dat wil je ook écht niet!
Een kaakchirurg loopt elke dag in monden te wroeten met veel zenuwen. Als iemand dat in goede banen kan leiden is zo iemand het wel. Is kut maar het moet gebeuren gok ik zo. Door de zure appel heen bijten en direct een afspraak maken. Dan kun je zo min mogelijk piekeren.

9 likes

Plus ik zou ook blij zijn dat ik direct doorverwezen wordt in plaats van dat de tandarts het eerst zelf gaat proberen :grimacing:

6 likes

Je kunt ook vragen / zelf nagaan wat de mogelijkheden in het ziekenhuis zijn onder narcose.

3 likes

Ik moet volgende week ook mijn kies (kiezen… :weary:) verwijderen die in de zenuw ligt (door de complexiteit wel onder narcose). Bij mij gaan ze alleen de kroon verwijderen zodat ze niet aan de zenuw hoeven te komen, want de wortels liggen in de zenuw. Het heet een coronectomie. Wellicht kan je dat bespreken?

Ik ben er ook erg bang voor en heb mezelf al helemaal gek gemaakt.

1 like

En ook als ze wel een zenuw raken/beschadigen/idk: het is volgensmij vaak helemaal niet permanent. Ik heb wekenlang een verdoofd gevoel gehad nadat ze alleen de kroon hadden verwijderd omdat de wortels te dicht bij m’n zenuwen lagen. En toen is dat op een of andere manier helemaal weg getrokken in twee weken tijd, ongeveer een maand tot 6 weken na het verwijderen. Kaakchirurg zei dat dat best vaak voorkomt.

3 likes

Controle was gelukkig goed, en blijkbaar zijn de kronen niet echt noodzakelijk. Tandarts zag dat ik de afspraak had staan maar gaf aan dat het best een risico was. Dus volgende week ipv kronen de kies bijwerken. Hoop dat dat dan voldoende is.

Ja, zal ik doen! Ik moet precies over een week.

Thanks!

1 like

Het is me echt reuze meegevallen! Tot nu toe weinig last. Ik ben vanmiddag 14:00u onder het mes gegaan, en het is nu 22:30.

Ik werd ondanks de narcose ook nog verdoofd, dus toen ik wakker was waren mijn kin en lippen volledig verdoofd, dat vond ik even spannend, maar ik voelde al snel dat het weer begon te tintelen en rond een uurtje of 20:00 was al het gevoel weer terug! :raised_hands:t3:

Het waren enorme kiezen dus ik kan verwachten dat ik morgen flink blauw en opgezet zal zijn. En het meest kutte: ik moet 4 weken vloeibaar eten.

Er zat ook een ontsteking waar ik eigenlijk geen last van had (ik post hieronder mijn röntgen nog wel een keertje, vind het zelf stiekem ook gewoon fascinerend hoor), tussen de kies die heel ver lag (op de foto links) en mijn normale achterste kies. Daar was hij wel redelijk van geschrokken, dat is nu op de kweek gezet en daar krijg ik over twee weken uitslag van.

Straks een ibu 600 en start van mn antibiotica en dan hopelijk goed slapen! Ben benieuwd hoe ik wakker word.

Röntgen

Links op foto is alleen kroon van de kies verwijderd
Rechts op de foto kies incl wortels getrokken

13 likes

Ik zat vorig jaar ook op een verwijsbrief te wachten, maar blijkbaar geeft de tandarts het door en moet je dan zelf het ziekenhuis bellen voor een afspraak.

1 like

Echt janken weer dit. 3 weken geleden een klein gaatje laten vullen. Het verdoven verliep enorm pijnlijk maar goed.
Nu heb ik nog steeds napijn, kan ik aan die kant niet eten of drinken omdat het zeer doet.

Kan ik weer terug en weeeeeer dokken. En ik verzuip echt weer even in mijn angst dus ik weet echt dat ik een afspraak moet maken maar word misselijk van.

Dus ik ben eigenwijs en doe het niet omdat ik oprecht moet janken van het idee.

2 likes

Waar bestel jij dit?
Ook voor anderen: welke site voor crest whitening strips is het best?

1 like

Ik dacht hier echt vanmiddag nog aan :grimacing: ben ook benieuwd

2 likes

@Solee Whitestripskopen.nl

2 likes

Thx! En je schreef 3d professional, bedoel je dan deze Crest 3D Whitestrips Professional Effects bestellen in NL/België

Of die met een lichie

2 likes

Nee ik schreef professional effects! Die inderdaad, zonder lichie. En ik doe altijd zonder doos dan krijg je t in een ziplock ding en past t door de brievenbus.

2 likes

Er zelf bij verzonnen :rofl: Grazie

3 likes