Update: dat was volgens mij de piek van de napijn. Daarna nam het af en nu geen last meer.
Ik heb recent een wortelkanaalbehandeling gehad en het deed de eerste week nog wel wat pijn, maar daarna was de pijn ook weg en is het ook weggebleven. Misschien idd over je piek heen.
Ja heb gelukkig geen last meer gehad sinds mijn vorige bericht!
Gisteren controle gehad, na mijn implantaat mag ik weer een kroon en nog een gaatje gevuld hebben: kosten 800 euro … ik heb dit jaar alleen al 3000 euro uitgegeven aan mijn gebit. Gelukkig zei mijn vriend dat ik deze kosten eventueel bij de belastingaangifte kan aangeven, dus ga ik misschien wel doen.
Baal zo intens van mijn slechte gebit.
Niet vergoede zorg mag je inderdaad opvoeren.(Niet het eigen risico)
Het jaar dat ik zo’n 2500 aan tandartskosten had gemaakt kreeg ik 400 extra terug. Dat kan meer of minder zijn afhankelijk van je salaris.
Ik ben aan het rondkijken voor een goede tandartsverzekering want moet volgend jaar een impantaat en een kroon en dat kost natuurlijk ontzettend veel. Mijn standaard verzekering vergoed maar tot max €450 (CZ) en dat is natuurlijk veel te weinig. Maar voor de hogere verzekering heb je een tandartsverklaring nodig en die krijg ik nu natuurlijk niet. Waar zijn jullie verzekerd geweest als je al wist dat deze kosten eraan komen?
Geen enkele verzekering dekt het volledig (zelf 1 implantaat en 2 kronen gezet dit jaar + wortelkanaal). Je kunt de gemaakte kosten wel terugvragen (deels) via je belasting aangifte.
Neee snap dat geen enkele verzekering het helemaal dekt, maar had eigenlijk wel gehoopt op wat meer dan €450. Het is echt belachelijk veel geld. Dit jaar ook al veel bij moeten betalen helaas. Zag het toen niet aankomen. Pfoe duur grapje…
Je lunt uit mijn hoofd 750/1000 euro vergoed krijgen maar je premie is dan erg hoog en dan zou je eigenlijk moeten berekenen of dit ‘goedkoper’ is dan in een keer betalen (of in delen) bij de tandarts zelf.
En als je zo hoog zit in de vergoedingen mag een verzekeraar je ook weigeren, omdat je nu met voorbedachte rade een verzekering afsluit.
Je kan ook navragen bij je tandarts of de rekening over twee jaar verdeeld kan worden, dan kan je twee keer een deel declareren op je tandartsverzekering
Gisteren ging het over flossen/stoken. Nou dat heb ik vanochtend gedaan met zo’n ragertje, maar bij sommige plekken (bepaalde kiezen) kwam ik er gewoon niet tussen of dat hele ding ging krom. Daarnaast is het middenstukje volgens mij metaal, dus dat is volgens mij ook niet al te best voor je tanden. Echter bij zo’n volledig plastic/siliconen ragertje komen er snel plastic stukjes af zag ik laatst, dus ook dat is niet top.
Wat zijn jullie aanraders?
Vroeger gebruikte ik flosdraad, maar ik had een keer ergens begrepen dat dat niet echt werkt (of voldoende werkt). Is dit inderdaad het geval of is flosdraad ook prima?
Heb je de kleinste maat gekocht? Mijn tandarts adviseert stoken en flossen, het doet niet hetzelfde
Je hebt verschillende maten ragertjes, het is even uitproberen. Beste vind ik die van gum. En ik doe altijd wat schuin inzetten. Dus bij de bovenste kiezen schuin naar beneden zodat je niet in het tandvlees komt.
Ja, de kleinste die ze hadden. Maar ik zal eens naar die van gum kijken zoals @Koffiekopje zegt.
Ze hebben best wat soorten, niet alleen qua maat, heb je een specifieke aanrader of is het verschil minimaal?
Mijn tandarts raad ook die van Gum aan. Ik moet ook de kleinste gebruiken omdat ik er anders niet tussen kom. 1 of 2 plekken kom ik dan nog steeds niet tussen maar dat was volgens haar dan niet zo erg want daar kon dan ook niet heel tussen komen.
Ik gebruik de small, zowel de rechte als de gebogen variant.
Mijn tandarts adviseert houten stokers
Ik gebruik het liefst ragers maar op twee plekken krijg ik zelfs de kleinste maat er amper tussen dus ik gebruik elke dag eerst de rager en dan op die twee smalle plekken flosdraad. Eerst deed ik alles met flosdraad (of een kleinere rager) maar de ruimtes tussen mijn andere tanden zijn daar te groot voor, dan krijg ik daar alsnog last van tandplak op den duur
Dit merk gebruik ik:
Ben nu elke keer meteen klaar bij de mondhygiënist
Ja, dit werkt voor mijn voor- en hoektanden, maar bij die kiezen gaat dat gewoon echt niet.
Ik ga eens wat verschillende dingen uitproberen en kijken wat werkt. Alles beter dan niks in ieder geval
Mijn oude tandarts raadde altijd houten stokers aan, maar daarmee hield ik (ondanks dagelijks stoken) altijd bloedend tandvlees. Mijn nieuwe tandarts kwam met TePe easypick in maat xs, die zijn heel flexibel maar geribbeld. Sinds ik die gebruik bloedt het eigenlijk nooit meer, is teruggetrokken tandvlees gedeeltelijk weer goedgekomen en ben ik zo klaar bij de mondhygieniste (de laatste twee keer zelfs zonder enige tandsteen). Ik vind ze echt heel fijn, houten tandstokers bleven altijd pijn doen en deze voelen zelfs wel prettig aan, klinkt een beetje raar maar zo ervaar ik het wel
Die zien er ook wel goed uit inderdaad. Hebben ze ook bij kruidvat zie ik, dus ik ga vanmiddag eens wat soorten halen en kijken wat ik chill vind.