Het tanden/tandarts topic

Gisteren ging het over flossen/stoken. Nou dat heb ik vanochtend gedaan met zo’n ragertje, maar bij sommige plekken (bepaalde kiezen) kwam ik er gewoon niet tussen of dat hele ding ging krom. Daarnaast is het middenstukje volgens mij metaal, dus dat is volgens mij ook niet al te best voor je tanden. Echter bij zo’n volledig plastic/siliconen ragertje komen er snel plastic stukjes af zag ik laatst, dus ook dat is niet top.

Wat zijn jullie aanraders?

Vroeger gebruikte ik flosdraad, maar ik had een keer ergens begrepen dat dat niet echt werkt (of voldoende werkt). Is dit inderdaad het geval of is flosdraad ook prima?

1 like

Heb je de kleinste maat gekocht? Mijn tandarts adviseert stoken en flossen, het doet niet hetzelfde

1 like

Je hebt verschillende maten ragertjes, het is even uitproberen. Beste vind ik die van gum. En ik doe altijd wat schuin inzetten. Dus bij de bovenste kiezen schuin naar beneden zodat je niet in het tandvlees komt.

1 like

Ja, de kleinste die ze hadden. Maar ik zal eens naar die van gum kijken zoals @Koffiekopje zegt.

Ze hebben best wat soorten, niet alleen qua maat, heb je een specifieke aanrader of is het verschil minimaal?

Mijn tandarts raad ook die van Gum aan. Ik moet ook de kleinste gebruiken omdat ik er anders niet tussen kom. 1 of 2 plekken kom ik dan nog steeds niet tussen maar dat was volgens haar dan niet zo erg want daar kon dan ook niet heel tussen komen.

Ik gebruik de small, zowel de rechte als de gebogen variant.

2 likes

Mijn tandarts adviseert houten stokers

4 likes

Ik gebruik het liefst ragers maar op twee plekken krijg ik zelfs de kleinste maat er amper tussen dus ik gebruik elke dag eerst de rager en dan op die twee smalle plekken flosdraad. Eerst deed ik alles met flosdraad (of een kleinere rager) maar de ruimtes tussen mijn andere tanden zijn daar te groot voor, dan krijg ik daar alsnog last van tandplak op den duur

Dit merk gebruik ik:

Ben nu elke keer meteen klaar bij de mondhygiënist :grin:

5 likes

Ja, dit werkt voor mijn voor- en hoektanden, maar bij die kiezen gaat dat gewoon echt niet.

Ik ga eens wat verschillende dingen uitproberen en kijken wat werkt. Alles beter dan niks in ieder geval :sweat_smile:

Mijn oude tandarts raadde altijd houten stokers aan, maar daarmee hield ik (ondanks dagelijks stoken) altijd bloedend tandvlees. Mijn nieuwe tandarts kwam met TePe easypick in maat xs, die zijn heel flexibel maar geribbeld. Sinds ik die gebruik bloedt het eigenlijk nooit meer, is teruggetrokken tandvlees gedeeltelijk weer goedgekomen en ben ik zo klaar bij de mondhygieniste (de laatste twee keer zelfs zonder enige tandsteen). Ik vind ze echt heel fijn, houten tandstokers bleven altijd pijn doen en deze voelen zelfs wel prettig aan, klinkt een beetje raar maar zo ervaar ik het wel :smile:

Die zien er ook wel goed uit inderdaad. Hebben ze ook bij kruidvat zie ik, dus ik ga vanmiddag eens wat soorten halen en kijken wat ik chill vind.

Mijn mondhygiënist zei laatst, ‘we raden houten tandenstokers aan maar eigenlijk is mijn advies: gebruik wat je prettig vindt en ook daadwerkelijk gebruikt elke dag’. Het elke dag consequent doen is belangrijker dan wat je gebruikt. Dus ik gebruik van die stomme houdertjes met een stukje flos ertussen want van alles wat ik heb geprobeerd werkt dat het beste op de plekken waar ik anders lastig bijkom.

8 likes

Ja, dat is natuurlijk ook zo! Ik wil gewoon af van dat bloedend tandvlees bij flossen/stokeren etc. en ook van de pijn die dat doet dan.

Vond het trouwens wel bijzonder hoe weinig mensen als antwoord optie hadden dat ze niet flossen, maar dat het wel pijnlijk is (als ze flossen). Zeker omdat veel mensen die niet flossen aangaven bloed te hebben als ze flossen.

Ik gebruik de ‘easypick’ nu dagelijks - deze raad mijn tandarts aan - en tussen mijn voortanden zo’n dikker flosdraad (past geen XS tussen). Nu ik het elke dag doe, heb ik nooit meer bloedend tandvlees. Ik heb ook nooit tandsteen (ben ook overgestapt naar andere tandenborstel) bij de tandarts, ben letterlijk binnen 5 min klaar met de 2-jaarlijkse controles. Dus ik houd hier trouw aan vast.

1 like

Wil iedereen nog bedanken voor alle tips, heb gisteren 2 soorten van gum gehaald en 1 soort van TePe + nog flosdraad.
Heb vandaag van gum geprobeerd met een mintsmaak en deze werkte echt al veel fijner dan die ik gisteren had (van de normal, koop het niet haha). Boog niet continu om en gewoon prettiger, kon ook op een paar kiezen na overal tussen. De mintsmaak is ook fijn vind ik. Deze mocht iemand benieuwd zijn.

5 likes

Ipv flosdraad kan je ook flostape kopen. Is net iets dikker dan draad en vind ik fijner. Draad kan nog wel eens snijden in tandvlees. Ik heb ook het idee dat tape meer ‘meeneemt’

1 like

Oh daar heb ik nog nooit van gehoord haha. Maar ik doe nu sinds mijn bericht 10 dagen geleden iedere dag met dat ding tussen mijn tanden/kiezen en ik merk al zo veel verbetering. Ik kan overal tussen, nauwelijks bloedend tandvlees en ook nauwelijks nog pijn.

5 likes

Ik heb het probleem dat ik niet per se bang ben voor de tandarts, maar elke keer als ik een nieuwe moet (omdat er een stopt of als ik weer eens verhuis) dan stel ik dat zo lang uit dat ik een paar keer echt járen niet ben gegaan. En nu heb ik daardoor een mond vol vullingen en daar schaam ik me dan weer voor en dat is nóg een drempel om een afspraak te maken, dus zit dan lekker in een vicieuze cirkel.
Maar had van iemand hier een tip voor een goede tandarts en ben net geweest en het was zo fijn. Mijn vorige tandarts was nogal veroordelend, maar dat was deze helemaal niet, ze vond het alleen maar superleuk om binnenkort 3 vullingen te vervangen, haha. Verder was er niks aan de hand en ik hoef niet eens naar de mondhygiënist omdat ik zo goed poets en stook :tipping_hand_woman:t3:
Echt een opluchting.

18 likes

Wat goed dat je nu bent geweest én wat fijn dat het een goede ervaring is geweest!

2 likes

Oké na een half jaar afwimpelen kon ik er niet meer onderuit en heb ik mijn complexe verstandkiezen trekken gepland geland voor volgende week. Ik moet onder narcose en ben bang dat ik straks permanent geen gevoel meer in mn lippen/kin heb.

Straks ga ik de rest van mijn leven kwijlen of altijd knoeien met drinken. Nooit meer een kus kunnen voelen. Buhhhhhh.

2 likes

Ik moet donderdag voor controle en de laatste tijd is er steeds wel iets. Ik hoop echt dat er nu geen bijzonderheden zijn, ik moet volgende week 2 kronen laten plaatsen en daar ben ik al zenuwachtig genoeg voor (en daaaaag geld :money_with_wings::money_with_wings::money_with_wings:).

2 likes