Het tanden/tandarts topic

Als je er last van was gewoon bellen! Ik heb afgelopen maand 2x een zenuwbehandeling gehad (oke 1 nog afmaken) en dat viel mij mee.
Je kunt beter nu gaan dan wanneer je kies straks gaat ontsteken ofzo, want dat was is echt geen pretje.

Naar de tandarts gaan is zeker niet mijn hobby, maar ik vind het als ik er ben meevallen en ben altijd achteraf blij dat het is opgelost. Misschien niet had advies wat je hoopte, maar ik snap je

1 like

Ik moet ook mijn verstandskies trekken, omdat er 1 blijkbaar horizontaal groeit. Komen ze nu op mijn 29e achter (oke ik was vorig jaar nog bij de tandarts voor iets anders en toen 5 jaar niet geweest, dus ook wel mijn eigen schuld)

Maar moet nog een afspraak maken bij de kaakchirurg. Dit dat ga ik vandaag maar even doen. Ik hoop eigenlijk dat hij gewoon zegt ‘ooh nee hoor, niet nodig, ziet er goed uit.’

Heb jij er ook zoveel zin in?

2 likes

Hahaha onwijs, ik ben nu 30 en heb het gepresteerd om dit jaar voor het eerst in 7 jaar ĂŒberhaupt naar de tandarts te gaan dus dit jaar echt gelijk jackpot met gaatjes en dus verstandskies- of kiezen :money_mouth_face:

Ik heb de verwijzing gekregen in april/mei maar ging in juni trouwen en het mocht na de bruiloft. Daarna had ik nog mijn vrijgezellenfeest (vanwege corona dus na de bruiloft nog) maar nu geen reden meer om het uit te stellen :upside_down_face:

1 like

@Vlinder nog bedankt voor de geruststelling een paar weken terug! tand zit nog steeds los (en sinds twee dagen bizar ontstoken bult op m’n tandvlees ook leuk) maar maandag mag ik eindelijk naar de tandarts :dancingbanana::dancingbanana:
ik vrees het ergste maar blij dat ik bijna eindelijk kan :thumbsup:

2 likes

Haha nou wat een feest, tandarts had de tand even vastgeplakt aan de tanden ernaast zodat het niet zo meer beweegt.
Nu is het een dag later al los, kan pas volgende week weer terecht :sob:
Misschien moet ik het er maar mee doen loop toch al twee weken met die losse tand kunnen nog wel drie bij hopelijk haha

afbeelding

Oké, ik zit hier met mijn glaasje ananassap (medisch advies van tiktok, altijd een goed idee), icepacks liggen in de diepvries, breakers, vla en veel smoothiefruit in de koelkast, pijnstillers en vallen en stoten gel in de badkamer.

Helemaal klaar om afscheid te nemen van mijn verstandskies vanmiddag!

Heeft iemand wel eens ontstoken tandvlees gehad? Ik heb dat dus blijkbaar op een plekje, daar is het wat rood. Had er totaal geen last van, maar de tandarts gaf aan dat het ontstoken is.
Nu moest ik het tandvlees poetsen zodat het ging bloeden en dan zou er een stof geactiveerd worden van binnenuit die de ontsteking oplost. Alleen is het nog niet weg (volgens de tandarts zou het binnen 5 dagen weg moeten zijn, is nu dag 7).
Heeft iemand nog andere dingen die geholpen hebben met ontstoken tandvlees?

1 like

Spoelen met mondwater ben ik nu mee begonnen, dus hopelijk werkt dat snel. Anders haal ik dat wat jij nog noemt.
Ja, vond het ook bijzonder maar het valt mee qua pijn. Eerste dagen was het wel pijnlijk, maar wordt ook minder.

yes dat inderdaad @FrozenFlame Wel die van jordan extra thin gebruiken, andere tandenstokers zijn vaak te dik. En consequent elke dag doen.

2 likes

Oh die zien er ook prettig uit! En volgens mij ook geschikt voor ‘beginners’, minder makkelijk verkeerd te doen (bron: mijn vriendin de tandarts)

1 like

Spoelen met zout water kan ook helpen (ontsmet), maar flossen/stokeren is voor mij de allerbeste preventie. Ik heb altijd gevoelig tandvlees dat snel ontsteekt en als ik een tijdje niet stoker merk je het direct.

2 likes

Ja, ik ga het stoken/flossen nu maar goed bijhouden. Ben nu bezig met het tandvlees poetsen, stoken en spoelen en het is al bijna niet meer rood. Ook bloed het niet meer als ik het poets en is het ook niet meer gevoelig.
Dus lijkt me de goede kant op te gaan. :blush:

3 likes

Mijn verstandskies is verwijderd en ik was op veel voorbereid maar niet dat ik me helemaal ziek zou gaan voelen?? Heb verhoging en lig te rillen. Ging bijna van mijn stokje tijdens het koken en ook te misselijk om ĂŒberhaupt te eten. Iemand ervaring hiermee? Pff haha ik was al blij dat die ingreep 100% meeviel en nu dit

Ik voelde vandaag opeens boven een stuk verstandskies?? Had helemaal niet gevoeld dat hij doorkwam.

Nu is mijn rechterkant, boven en onder, een beetje door dus ik hoop dat ik die in één keer kan laten trekken. Maar ik heb nog nooit iets laten trekken. Ik vind het wel spannend.

@June wat naar! Hopelijk kan je straks goed slapen en voel je je morgen beter.

1 like

Binnenkort moet ik mijn zorgverzekering afstemmen op het plaatsen van een kroon. Ik merk dat ik het idee van een kroon heel lastig blijf vinden (angst vooral), dus vandaar m’n post.

Het gaat om een kies waar in 2014 een WKB uitgevoerd is. Sindsdien gaat het volgens de tandarts prima met de kies. Het advies voor een kroon kwam dan ook als een verrassing. Maar zoals ik het inmiddels begrijp, is een kroon meer uit voorzorg, zodat de goede/redelijke basis van de kies sowieso behouden blijft. Eigen kies met wkb houden is risicovoller op de lange termijn.

Toch voelt (voelt!) het afstaan van m’n eigen kies heel raar en risicovol. Straks krijg ik een rare kroon die er steeds uit pleurt. Of blijkt hij toch niet te passen en moet ik een brug of zo. Nou ja, als iemand iets wil delen hierover: graag. :grimacing:

(Heb al steeds tijdens consulten bij m’n tandarts wat gevraagd, maar dat gaat zooo snel - logisch ook).

Ik heb een kroon en eigenlijk nergens last van. Haha, ik weet niet of dat voldoende is?
Ik vond de behandeling ook niet heel vervelend ofzo, niet vervelender dan gaatjes vullen en de wkb zelf was duizend keer erger.

Ook met de verzekering was het heel goed geregeld en ik heb niet heel veel moeten bijbetalen gelukkig.

1 like

Ik heb er inmiddels ook een aantal jaren één, maar dan wel op een kies die deels was afgebroken. Behandeling viel mee, kroon is ook prima en valt nauwelijks op, geloof dat het de bedoeling is om die extra goed te poetsen/er omheen extra goed te stoken maar dat doe ik sowieso. Nou ja al met al ben ik er gewoon heel positief over, zou me er geen zorgen over maken!

1 like

Ik heb ook een kies waar al jaren geleden een wkb is gedaan, en de tandarts had jaren later ook ineens aangeraden om er een kroon op te laten zetten. Dat was aan het begin van het jaar en ik had er dus qua verzekering geen rekening mee gehouden en daarom wilde ik het nog uitstellen. Een jaar later (was ik het ook alweer vergeten qua verzekering) was er ineens een stuk afgebroken van die kies
 Dus ik heb toen maar wel meteen een kroon op laten zetten, met een dikke rekening tot gevolg. De kroon was de eerste dagen wennen maar daarna merkte ik er niks meer van! En de behandeling zelf is ook prima te doen!

1 like

Ja ik heb ervaring met allebei! Ik had die Sonicare tot 2 jaar geleden en ben toen overgegaan op die van oral b. Ik ben niet zo goed in tandenpoetservaringen beschrijven maar weet wel dat ik die van Oral b een downgrade vind qua gevoel (hij is veel lichter en voelt minder effectief en krachtig zeg maar). Enige voordeel van Oral b is dat de borsteltjes makkelijker verkrijgbaar zijn waar ik woon. Maar volgende keer ga ik weer voor die van Philips!

Oral B Pro 3000! Heeft precies deze twee dingen, op advies van m’n tandarts gekocht toen 'ie een keer met 50% korting ergens was. Was toen 35 euro. Ik vind het geluid en trillen niet per see hard of vervelend.