Het tanden/tandarts topic

Ja dat is aan jou, als jij dat prima vind en qua eten en drinken goed te doen is. Dan zou je kunnen wachten.

Zodra het veranderd of wel (blijvend) pijn doet dan wel sowieso tussendoor aan de bel trekken zou ik zeggen.

1 like

Yes dat klinkt goed! Dankjewel voor je tips!!
Ik was gisteren namelijk even bang dat ie straks afsterft en ineens zomaar uitvalt ofzo of dat ze zeggen nee jammer kan er niks meer mee ik trek m eruit :sweat_smile:

1 like

Wat is een goeie, niet te dure elektrische tandenborstel?

Mijn tandarts zei dat het merk niet zoveel uitmaakt, zolang je maar eentje kiest met een poetsdruksensor. De goedkoopste die dat heeft is prima. Daarna wordt het alleen maar duurder door bijvoorbeeld de functie dat je er een app aan kunt koppelen.

1 like

Ik moet 3 september een verstandskies laten verwijderen (8 november misschien nog die aan de andere kant) en heb nu dus de monumentale fout gemaakt om Youtubefilmpjes te kijken van de ingreep :no_mouth:

2 likes

Ik weet dat ik de tandarts kan bellen maar toch zou ik graag ervaringen horen of dit normaal is.

Er is eind mei, dus 3 maanden terug, een vulling uit mn linker onderkies gegaan, er is daar toen geboord en weer gevuld (dus best diep geboord aangezien er al een gat zat). Sindsdien is die kies, en eigenlijk hele linker onderkant zo gevoelig voor koud en warm. Dus echt van die zenuwpijn als er wat kouds of warms tegenaan komt die door heel je kaak heen gaat. Geen dagelijkse kloppende pijn ofzo. Dus voel het alleen bij temp. wisseling en niet de hele dag zomaar, maar voelt ook niet 100% goed. Ik eet en drink alleen maar rechts.
Ik las dat de vulling krimpt na het boren en dat kan tandpijn geven en best lang aanhouden, maar hoelang gaat dit nog duren, of is 3 maanden al erg lang? Of heeft iemand dit wel een jaar gehad en ging het over… ben erg bang voor een zenuwbehandeling, dat wil ik echt niet…

Als je er last van was gewoon bellen! Ik heb afgelopen maand 2x een zenuwbehandeling gehad (oke 1 nog afmaken) en dat viel mij mee.
Je kunt beter nu gaan dan wanneer je kies straks gaat ontsteken ofzo, want dat was is echt geen pretje.

Naar de tandarts gaan is zeker niet mijn hobby, maar ik vind het als ik er ben meevallen en ben altijd achteraf blij dat het is opgelost. Misschien niet had advies wat je hoopte, maar ik snap je

1 like

Ik moet ook mijn verstandskies trekken, omdat er 1 blijkbaar horizontaal groeit. Komen ze nu op mijn 29e achter (oke ik was vorig jaar nog bij de tandarts voor iets anders en toen 5 jaar niet geweest, dus ook wel mijn eigen schuld)

Maar moet nog een afspraak maken bij de kaakchirurg. Dit dat ga ik vandaag maar even doen. Ik hoop eigenlijk dat hij gewoon zegt ‘ooh nee hoor, niet nodig, ziet er goed uit.’

Heb jij er ook zoveel zin in?

2 likes

Hahaha onwijs, ik ben nu 30 en heb het gepresteerd om dit jaar voor het eerst in 7 jaar überhaupt naar de tandarts te gaan dus dit jaar echt gelijk jackpot met gaatjes en dus verstandskies- of kiezen :money_mouth_face:

Ik heb de verwijzing gekregen in april/mei maar ging in juni trouwen en het mocht na de bruiloft. Daarna had ik nog mijn vrijgezellenfeest (vanwege corona dus na de bruiloft nog) maar nu geen reden meer om het uit te stellen :upside_down_face:

1 like

@Vlinder nog bedankt voor de geruststelling een paar weken terug! tand zit nog steeds los (en sinds twee dagen bizar ontstoken bult op m’n tandvlees ook leuk) maar maandag mag ik eindelijk naar de tandarts :dancingbanana::dancingbanana:
ik vrees het ergste maar blij dat ik bijna eindelijk kan :thumbsup:

2 likes

Haha nou wat een feest, tandarts had de tand even vastgeplakt aan de tanden ernaast zodat het niet zo meer beweegt.
Nu is het een dag later al los, kan pas volgende week weer terecht :sob:
Misschien moet ik het er maar mee doen loop toch al twee weken met die losse tand kunnen nog wel drie bij hopelijk haha

afbeelding

Oké, ik zit hier met mijn glaasje ananassap (medisch advies van tiktok, altijd een goed idee), icepacks liggen in de diepvries, breakers, vla en veel smoothiefruit in de koelkast, pijnstillers en vallen en stoten gel in de badkamer.

Helemaal klaar om afscheid te nemen van mijn verstandskies vanmiddag!

Heeft iemand wel eens ontstoken tandvlees gehad? Ik heb dat dus blijkbaar op een plekje, daar is het wat rood. Had er totaal geen last van, maar de tandarts gaf aan dat het ontstoken is.
Nu moest ik het tandvlees poetsen zodat het ging bloeden en dan zou er een stof geactiveerd worden van binnenuit die de ontsteking oplost. Alleen is het nog niet weg (volgens de tandarts zou het binnen 5 dagen weg moeten zijn, is nu dag 7).
Heeft iemand nog andere dingen die geholpen hebben met ontstoken tandvlees?

1 like

Spoelen met mondwater helpt bij mij altijd wel. Of als het echt erg is bijv met Meridol of waterstofperoxide. Wat een raar advies van je tandarts, het lijkt me nogal pijnlijk om op ontstoken tandvlees extra te gaan boenen met een tandenborstel eerlijk gezegd.

1 like

Spoelen met mondwater ben ik nu mee begonnen, dus hopelijk werkt dat snel. Anders haal ik dat wat jij nog noemt.
Ja, vond het ook bijzonder maar het valt mee qua pijn. Eerste dagen was het wel pijnlijk, maar wordt ook minder.

Stoken, 1x per dag.
Maakte voor mij wereld va. Verschil

2 likes

yes dat inderdaad @FrozenFlame Wel die van jordan extra thin gebruiken, andere tandenstokers zijn vaak te dik. En consequent elke dag doen.

2 likes

GUM werkt voor mij goed. Bij de kruidvat altijd pas in de aanbieding kopen :stuck_out_tongue:
Ze hebben bij etos soms ook een jaar voorraad te koop!

4 likes

Oh die zien er ook prettig uit! En volgens mij ook geschikt voor ‘beginners’, minder makkelijk verkeerd te doen (bron: mijn vriendin de tandarts)

1 like

Spoelen met zout water kan ook helpen (ontsmet), maar flossen/stokeren is voor mij de allerbeste preventie. Ik heb altijd gevoelig tandvlees dat snel ontsteekt en als ik een tijdje niet stoker merk je het direct.

2 likes