Het tanden/tandarts topic

Ja, ik ga het stoken/flossen nu maar goed bijhouden. Ben nu bezig met het tandvlees poetsen, stoken en spoelen en het is al bijna niet meer rood. Ook bloed het niet meer als ik het poets en is het ook niet meer gevoelig.
Dus lijkt me de goede kant op te gaan. :blush:

3 likes

Mijn verstandskies is verwijderd en ik was op veel voorbereid maar niet dat ik me helemaal ziek zou gaan voelen?? Heb verhoging en lig te rillen. Ging bijna van mijn stokje tijdens het koken en ook te misselijk om Ć¼berhaupt te eten. Iemand ervaring hiermee? Pff haha ik was al blij dat die ingreep 100% meeviel en nu dit

Ik voelde vandaag opeens boven een stuk verstandskies?? Had helemaal niet gevoeld dat hij doorkwam.

Nu is mijn rechterkant, boven en onder, een beetje door dus ik hoop dat ik die in Ć©Ć©n keer kan laten trekken. Maar ik heb nog nooit iets laten trekken. Ik vind het wel spannend.

@June wat naar! Hopelijk kan je straks goed slapen en voel je je morgen beter.

1 like

Ik voel me altijd zo slecht als ik terugkom van de tandarts, een beetje zoals na een slecht mondeling examen of sollicitatiegesprek. Ik heb altijd gaatjes en dan lig ik daar verstijfd en beschaamd te wachten op het verdict pff, moet er echt van bijkomen nu.

Binnenkort moet ik mijn zorgverzekering afstemmen op het plaatsen van een kroon. Ik merk dat ik het idee van een kroon heel lastig blijf vinden (angst vooral), dus vandaar mā€™n post.

Het gaat om een kies waar in 2014 een WKB uitgevoerd is. Sindsdien gaat het volgens de tandarts prima met de kies. Het advies voor een kroon kwam dan ook als een verrassing. Maar zoals ik het inmiddels begrijp, is een kroon meer uit voorzorg, zodat de goede/redelijke basis van de kies sowieso behouden blijft. Eigen kies met wkb houden is risicovoller op de lange termijn.

Toch voelt (voelt!) het afstaan van mā€™n eigen kies heel raar en risicovol. Straks krijg ik een rare kroon die er steeds uit pleurt. Of blijkt hij toch niet te passen en moet ik een brug of zo. Nou ja, als iemand iets wil delen hierover: graag. :grimacing:

(Heb al steeds tijdens consulten bij mā€™n tandarts wat gevraagd, maar dat gaat zooo snel - logisch ook).

Ik heb een kroon en eigenlijk nergens last van. Haha, ik weet niet of dat voldoende is?
Ik vond de behandeling ook niet heel vervelend ofzo, niet vervelender dan gaatjes vullen en de wkb zelf was duizend keer erger.

Ook met de verzekering was het heel goed geregeld en ik heb niet heel veel moeten bijbetalen gelukkig.

1 like

Ik heb er inmiddels ook een aantal jaren Ć©Ć©n, maar dan wel op een kies die deels was afgebroken. Behandeling viel mee, kroon is ook prima en valt nauwelijks op, geloof dat het de bedoeling is om die extra goed te poetsen/er omheen extra goed te stoken maar dat doe ik sowieso. Nou ja al met al ben ik er gewoon heel positief over, zou me er geen zorgen over maken!

1 like

Ik heb ook een kies waar al jaren geleden een wkb is gedaan, en de tandarts had jaren later ook ineens aangeraden om er een kroon op te laten zetten. Dat was aan het begin van het jaar en ik had er dus qua verzekering geen rekening mee gehouden en daarom wilde ik het nog uitstellen. Een jaar later (was ik het ook alweer vergeten qua verzekering) was er ineens een stuk afgebroken van die kiesā€¦ Dus ik heb toen maar wel meteen een kroon op laten zetten, met een dikke rekening tot gevolg. De kroon was de eerste dagen wennen maar daarna merkte ik er niks meer van! En de behandeling zelf is ook prima te doen!

1 like

Zijn er hier mensen die van Oral B naar een Philips Sonicare zijn gegaan? Zo ja, welke vind je fijner? Een poosje geleden was hier een hype op de Philips Sonicare en ik zit eraan te denken om ook eentje aan te schaffen. Ik heb nu een Oral B en merk dat ik hem niet zovaak gebruik omdat ik het lawaai en getril vervelend vind. Ik was benieuwd of dat met zoā€™n Sonicare minder is.

1 like

Ja ik heb ervaring met allebei! Ik had die Sonicare tot 2 jaar geleden en ben toen overgegaan op die van oral b. Ik ben niet zo goed in tandenpoetservaringen beschrijven maar weet wel dat ik die van Oral b een downgrade vind qua gevoel (hij is veel lichter en voelt minder effectief en krachtig zeg maar). Enige voordeel van Oral b is dat de borsteltjes makkelijker verkrijgbaar zijn waar ik woon. Maar volgende keer ga ik weer voor die van Philips!

Ik wist niet dat topic er was, maar dit past inderdaad beter.

Dank voor je berichtje. Dan ga ik eens uitzoeken welk model ik zou willen. Ik ben wel toe aan een upgrade. Mijn tandarts zei dat ie alleen een timer en een poetsdruksensor moet hebben, dus het wordt niet een super fancy ding denk ik :stuck_out_tongue:

2 likes

Oral B Pro 3000! Heeft precies deze twee dingen, op advies van mā€™n tandarts gekocht toen 'ie een keer met 50% korting ergens was. Was toen 35 euro. Ik vind het geluid en trillen niet per see hard of vervelend.

Volgens mij heb ik die nu of de 3500 haha. Ik vind dat getril en geluid wel hard :no_mouth: Zo zie je maar dat het per persoon verschilt haha.

Ik heb een Sonicare met die twee functies. Vind 'm inderdaad niet hard trillen, maar ik vind het borsteltje wel best klein.

1 like

Jaaa sonicare maakt veel minder herrie. Valt me altijd op als ik anderen hoor met zoā€™n oral b, de sonicare hoor je eigenlijk alleen zelf of als je echt dichtbij iemand staat. Hij trilt ook anders (ā€˜sonischā€™) dus voelt misschien ook fijner en minder heftig in je mond?

1 like

Ik heb ook de overstap gemaakt van oral B naar sonicare. Geluid is idd anders en ook minder heftig vond ik. En ik had ook het gevoel dat mā€™n tanden veel beter schoon voelen sindsdien. Vanwege de langwerpige borstel kan ik ook beter achter in mā€™n mond komen (daarvoor werd hij me aangeraden)

1 like

Ik vind die van Sonicare al een herrie maken in mijn mond haha. Ik heb een timer (30 seconden interval) en poetsdruksensor, dat is de Protective Clean 4300. Die geeft ook aan wanneer je het borsteltje moet vervangen.
Ik vind echt dat je tanden er heel schoon van gaan voelen. Ik heb ooit wel een draaiende tandenborstel gehad van Oral B maar dat vond ik toch minder.

1 like

Ik wil nu ook overstappen, terwijl ik een prima tandenborstel van oral b heb. Heeft ook poetsdruk indicatie en de 30 seconden timer. En most importantly, ik heb net 8 nieuwe opzetstukjes besteld :sweat_smile:.

1 like

Heb net ook even gekeken maar wat een keuze :exploding_head: ben maar weer afgehaakt.
Gebruik al ruim 20 jaar oral b en moet zeggen dat ik nooit gaatjes of tandvleesproblemen heb. Mijn tandarts is altijd lyrisch over de staat van mā€™n gebit.

Ben wel nieuwsgierig geworden naar sonicare maar ik maak sowieso ook eerst alle opzetstukjes maar op. Sonicare is ovaal zag ik, oral b (althans, degene die ik heb) is rond. Dat zal ook wennen zijn vermoed ik.

Ik heb net meteen maar een sonicare 4300 besteld na alle berichten hier :joy: is nu voor de helft bij Kruidvat!

1 like