Fijn om een beetje hetzelfde verhaal te lezen! Ik heb ook ontzettend veel moeite om tandenpoetsen in mijn routine te krijgen. Net zoals jij kan ik totaal niet tegen een elektrische tandenborstel, ondanks dat ik dacht dat als ik er eentje van 100 euro zou kopen met een extra zachte trilstand dat het dan helemaal goed zou komen (maar dat is ook de adhd denk ik haha). Die hoop heb ik opgegeven - liever mijn tandenpoetsen met een gewone tandenborstel dan niet. Ik merk dat ik door eisen aan mezelf te stellen (moet elektrisch, moet 's ochtend en 's avonds) het alleen maar moeilijker wordt. Voor nu focus ik me op twee keer per dag tanden poetsen (en eerlijk is eerlijk: als het even slecht gaat ben ik met 1x per dag ook tevreden). Als dat in mijn systeem komt de rest hopelijk ook. Stapje voor stapje!
Wat betreft tandpasta heb ik tandpasta in verschillende smaken gekocht (zoals berry blast, pina colade etc). Dat maakt het voor mij ook leuker om mijn tanden te poetsen en wissel de smaken ook af. Ze hebben wel een hele lichte mintsmaak maar niet heel overdreven.
Om het tandenpoetsen in mijn routine te krijgen heb ik nu een habit tracker opgehangen bij de wasbak. Eerst had ik hier tanden poetsen 's ochtends en tanden poetsen 's avonds opgeschreven, maar nu gewoon 2x tanden poetsen. Dat haalt voor mij de druk ook wel weg dat het 's ochtends en 's avonds moet, maar dat het voor mezelf ook “telt” als ik er pas later op de dag en denk en het dan pas doe. Ik merk echt als ik deze niet ophang dat ik veel minder vaak mijn tanden poets. Ik heb het er ook met vriendinnen over gehad omdat ik soms het gevoel heb: alles of niks, dus als ik het een dagje maar 1x doe dat ik dan gefaald heb. Maar iedereen vergeet wel eens zijn tanden te poetsen dus ik probeer daarin ook coulanter naar mezelf te zijn.
Als het echt heel slecht gaat heb ik wel wat trucjes voor mezelf om weer in het ritme te komen. Dan poets ik biv mijn tanden buiten omdat ik dan het gevoel heb dat ik aan het kamperen ben (deze tip heb ik ooit op het forum gelezen). Dan zet ik beneden ook een tandenborstel neer bij de wasbak, vraag ik of mijn vriend me eraan wil herinneren, luister ik een liedje of luisterboek. Zo probeer ik het toegankelijker en leuker te maken. Raggertjes kun je biv in je tas hebben, op je nachtkastje, beneden ergens. bewaren Als je er dan aan denkt heb je het tenminste in de buurt. Ik probeer het ook combineren: dus eerst mijn gezicht insmeren met reiniger, dan mijn tandenpoetsen, naar de wc, klaar met tandenpoetsen, gezicht reiniger af. Of biv als ik aan het douchen ben. Ik heb het geduld niet om alleen tanden te poetsen en door het te combineren maakt het het wel makkelijker voor mij.