Ik heb een steeds groter netwerk gemaakt voor oppas/opvang/uitlaten. Op ma&do gaat mn hond met betaalde uitlaat mee, is met kleine groepjes honden. Ik dacht eerst dat dat niet zou kunnen omdat hij over het algemeen niet zo van andere honden houdt, maar gaat heel goed. Ik heb nog een jonge meid die ik kan appen voor spontane uitlaat, haar betaal ik ook maar minder dan de professionele uitlaat. En een weekendje doen mn ouders of een vriendin wel eens. Ik heb toevallig net kennis genaakt met iemand die vakantie opvang doet voor €30 per dag. Mn hond gaat in okt twee dagen op proef. Als dat goed gaat, gaat ie in nov een week naar haar. Dat heb ik dus ook nog nooit eerder gedaan bij een “vreemd” persoon.
Mn hond kan binnen niet met andere honden, katten en ook niet met kleine kinderen. Een vriendin die wel eens oppaste heeft nu een baby, dus zij is nu weer “afgevallen” qua mensen die ik kon vragen.
Bij nood is er ook nog wel een collega die ik kan appen, maar is nog nooit nodig geweest.
Via websites/apps kun je ook wel mensen vinden!
Wij hebben het voordeel dat we een kleine en schattige hond hebben, wel met een gebruiksaanwijzing want het is zeker niet de makkelijkste. Maar inderdaad wij hebben ook een grotere kring gekregen door mensen die je tegenkomt.
Een tijd terug zaten we hoog voor oppas waardoor ik niet naar mijn werk kon en toen zei een buurvrouw dan breng je hem de volgende keer toch naar ons. Ondertussen hebben we ook een buurmeisje die oud genoeg is die regelmatig voor de deur staat met de vraag of ze hem mag uitlaten, wel als we gewoon thuis zijn. Vond ik eerst ook spannend maar het gaat echt super goed. Als ze wat ouder is zou ik haar ook vlot een aantal uur betaald laten oppassen. Sowieso is de onze omgedoopt tot de straathond.
Het is soms best wel een gepuzzel maar hij maakt me zo blij dat het niet uitmaakt.
Dit herken ik wel en is denk ik heel begrijpelijk! Wij zijn ook bezig met een nieuwe hond na een zeer gevoelige hond met hevige verlatingsangst te hebben gehad. Gisteren hebben we een telefoongesprek gehad met iemand van een herplaatsingssite en een conclusie van dat gesprek was ook dat wij wat té voorzichtig zijn door wat we hebben meegemaakt met de vorige hond. Als ik een moeilijkheidje lees over een hond trek ik dat bijvoorbeeld meteen door in het extreme. En alleen zijn nog moeten opbouwen vind ik ook heel spannend, want wat nou als dat weer totaal mislukt…? Maar er zijn ook genoeg herplaatsers die al prima alleen kunnen zijn, hè. En dan bij zo’n situatie als onverwachts doktersbezoek hoogstens iemand nodig hebben om even uit te laten en wat aandacht te geven en niet persé naar iemand toe moeten.
Qua oppas vond ik het ook fijner/betrouwbaarder om voor structurele dingen betaalde oppas te hebben. Dus bijvoorbeeld een pension, dagopvang of uitlaatservice. Wij hebben voor onze vorige hond altijd 1 dag dagopvang aangehouden, ook toen ik niet meer werkte. Ze had een vaste dag, structurele therapie of vrijwilligerswerk ofzo plande ik dan op die dag. En als ik een geplande medische afspraak had kon ik die vaste dag eigenlijk altijd wel schuiven of de hond een keertje extra brengen. Maar dit was dus wel voor een hond die nog geen 5 minuten alleen kon zijn, mijn doel is dat de meeste van deze dingen straks zonder oppas kunnen.
Wij zijn zelf ook naar hele andere rassen aan het kijken dan we hiervoor hadden, was even een shift want mijn eerste voorkeur gaat eigenlijk uit naar rassen die ik nu helemaal niet kan bieden wat ze nodig hebben. Ik val op jachthonden, echte baasgerichte werkers maar ik zoek eigenlijk een gezelschapshondje/allemansvriendje zeg maar, hahaha.
Ah spannend dat jullie nu echt aan het kijken zijn! Toch geen puppy? Goed om te realiseren wat bij je past ja! Wij staan op zich ook open voor een hond met gedragsproblemen, we hebben ervaring en zijn geduldig. En willen wel een actieve hond waar we dingen mee kunnen doen. Het is alleen wel dan een stuk lastiger om iemand met je hond te kunnen vertrouwen. En we zijn allebei wel erg serieus hierover, Pixel was wel echt een zorgen hondje met al z’n angsten en medische dingen. Ik hoop nu na best even verdrietig te zijn geweest dat ons vangnet er niet meer is weer wat hoop te vinden ofzo dat het toch mogelijk is. (Al voelt het voor nu nog steeds alsof het geen optie meer is)
Wij hebben een hond geadopteerd die bang is voor andere mensen. In het begin was dat best wel een struggle. Dat viel ook samen met een periode waarin we vanwege mijn partner lange dagen in het ziekenhuis moesten zijn, dus dat maakte het op dat moment allemaal wat lastiger.
Gelukkig gaat het inmiddels een stuk beter. Ze is ondertussen gewend aan mijn schoonouders en kan daar kan ze een dagje blijven en ook een nachtje slapen. Binnenkort slaapt ze daar voor het eerst een paar dagen als wij zelf een midweekje weg gaan.
Daarnaast heb ik hier in de buurt een leuke meid leren kennen die veel ervaring heeft met honden. We hebben inmiddels een paar keer afgesproken en zij zou in de toekomst ook op mijn hond kunnen passen als dat nodig is.
En deze week is ze voor het eerst naar de dagopvang gegaan. Dat vond ik best spannend, maar ze vindt andere honden super leuk dus ze ze vindt het na 3 keer al helemaal fantastisch.
We hebben gelukkig een hele flexibele opvang gevonden. Ze krijgt uiteindelijk twee vaste dagen, maar als het een keer nodig is kunnen we makkelijk een extra dag aanvragen of dagen met elkaar ruilen. Dat vind ik echt heel fijn, want volgens mij is niet iedere opvang daar even flexibel in. De opvang is ook een pension, dus als mijn schoonouders niet zouden kunnen oppassen als wij zelf weg willen kan ze ook daar nog heen.
Voordat ik een hond had dacht ik wel dat ik gebruik zou maken van een uitlaatservice en/of dagopvang. Maar blijkt dat ik mijn hond daar helemaal geen plezier mee doe, dus dat was wat naïef.
Uitlaatservice zijn we een keer mee geweest, maar dat was 1,5 uur in de bus, rondje over een modderig grasveld en weer 1,5 uur in de bus. Mijn hond gaat niet spelen met andere honden of rennen, die loopt alleen maar naast je, dus echt veel beweging had hij dan ook niet. Dagopvang merkte ik dat hij veel te weinig rust kreeg en erg overprikkeld was en dan op andere honden ging rijden. Gelukkig kwam vlak daarna corona en verloor ik mijn baan. Inmiddels is thuiswerken gelukkig veel normaler en gaat hij een paar dagen per week mee naar kantoor. Dat vind hij echt 100x leuker dan een opvang. ‘s ochtends staat ie letterlijk te springen en bij binnenkomst sprint hij naar mijn collega’s om iedereen te begroeten. Rest van de dag ligt hij lekker te slapen in zijn mandje. Benauwd mij wel eens als ik ooit een andere baan zou willen, want ik wil niet meer ergens werken waar hij niet mee mag.
Ja, we kijken nu eerst alleen naar herplaatsers. Heel rustig nog hoor, ik verwacht dat het nog wel even duurt voor er een match is. Wij zoeken nu wel een vrij makkelijke hond inderdaad, ivm kind, mijn lage belastbaarheid en ook omdat het dan qua oppas/opvang een stuk makkelijker is.
Misschien kan zo’n telefoongesprek jullie ook wel een stapje verder helpen in het denken hierover? Wij hebben met hhin gebeld en verschillende vraagstukken besproken. Het is één vrouw/hondengedragsdeskundige die die site beheert en je kan op elk punt in de zoektocht haar telefonische hulp inschakelen. Moet je denk ik wel ingeschreven staan daar, dat kost eenmalig 30 euro.
@Bertha Wat leuk dat je weer naar een hond aan het kijken bent! Qua opvang is het natuurlijk moeilijk inschatten, want wat de rest al zegt (en wat je eigen ervaring ook is), soms kan je hond anders ontwikkelen dan je van tevoren had verwacht/gehoopt.
In principe gaat die van mij naar familie als ik oppas nodig heb en daarnaast heb ik een flexibele uitlaat met wie ze altijd een keer extra mee kan. Bij echte nood heb ik ook nog twee andere oppasadressen die ik in de loop der jaren heb leren kennen en waar ze terecht kan. Ik dacht altijd dat mijn hond heel moeilijk was bij andere mensen maar eigenlijk is ze bij iedereen heel chill.
En heb je goed contact met je buren? Dat is bij bijv. een onverwacht zkh-bezoek ook fijn, dat er iemand dichtbij is die even kan bijspringen.
Ik neem nu in de weekenden bijvoorbeeld de hond van de buurvrouw mee omdat zij ziek is, ik vind dat zelf echt een win-win want dan heb ik toch een beetje twee honden af en toe ![]()
We hebben maar heel incidenteel oppas nodig voor de hond, want ze mag mee naar kantoor met mijn vriend.
Maar ze kan naar mijn ouders, een paar vrienden, de dagopvang en vandaag hebben buren haar voor het eerst opgevangen. Zijn buren die we al sinds pup tegenkomen tijdens het wandelen. Ze hebben een hond waar ze dol op is. Laatst kwam ter sprake dat we een probleem hadden voor vandaag en toen boden ze het aan. Echt superfijn. Andersom zou ik het ook voor hun hond doen.
Vanzelf een netwerkje opgebouwd zo. Heel blij mee.
Bedankt allemaal!
We hadden het zelf ook niet helemaal verwacht maar ineens is er een hond op ons pad gekomen!
Hij komt uit Oekraïne, hij komt ergens volgende week bij ons. Hij is wat geknipt hier en daar vanwege klitten, z’n vacht zal uiteindelijk wat langer zijn.
Ik heb via een website (pawshake) een (denk ik) fijne oppas gevonden.
We weten nog niet zeker hoe we ‘m gaan noemen. Op straat noemden ze hem Baton (dat is Oekraïens voor brood haha) en in de shelter Teddy. Onze vorige hond zijn we Pixel gaan noemen nadat iemand die naam als suggestie gaf op EGF, wie weet heeft weer iemand een magisch goed idee?
Ik denk dat we ook gewoon even afwachten welke naam we bij hem vinden passen.
Wat een knappie zeg! Weet je al wat over zijn karakter? Of wat maakte het dat jullie keuze op Baton/Teddy is gevallen?
Nouuu dit is toch het liefste broodje ooit ![]()
![]()
Ja heel random eigenlijk we zagen een foto en daar voelden we wat bij. Hij is ongeveer 1,5 jaar. Hij is in de shelter heel relaxed en blij. Hij wordt graag geaaid. Tijdens het videobellen zag hij de hele tijd zo op schoot:
Op straat probeerde hij steeds met mensen met honden mee te gaan en wilde dan naar binnen enzo. Ik heb ook contact gehad met iemand die hem vorig jaar had gezien en die zei ook dat hij heel vrolijk en vriendelijk is. Is afwachten hoe het hier is natuurlijk maar we zijn wel wat gewend
Het laat iig al wat flexibiliteit en optimisme zien dat hij het in de shelter zo goed doet.
Die oogjes als hij gewassen wordt ![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Wat een leuk koppie! Wanneer komt ‘ie bij jullie?
Ik had van tevoren een naam bij mijn hond bedacht, heb haar onze hele eerste dag ook zo genoemd om te wennen maar het paste gewoon niet bij haar. Twee dagen later hebben we haar toch een andere naam gegeven ![]()
Ja bij onze vorige hond hadden we twee namen in ons hoofd maar toen we de tweede x gingen kijken dachten we ineens omg hoe konden we denken dat dat goede namen waren?? Hij heet duidelijk Pixel! Ik had die naam dus toen op het Egf gelezen en dachten we oh ja wel oké maar niet voor ons. En toen ineens dus toch haha. Had jij de naam al wel in je hoofd?
@EllaFitzgerald jaa zo’n lief broodje ![]()
Haha nee, we zijn toen gewoon namen gaan opzoeken online tot we allebei dachten ‘dat is ‘m’. Achteraf gezien was er een naam die beter paste/ik toch leuker vind, maar goed die bewaren we dan maar voor de volgende hond (mits dat past).
Wat leuk!!
gefeliciteerd voor Baton dat hij zulke fijne baasjes heeft gevonden!
Heel fijn dat je weer een vriendje hebt binnenkort
niets kan Pixel vervangen maar dat hoeft ook niet. Dit wordt een nieuw avontuur!