Hondentopic (Deel 1)

@Mayou Ijsklontjes zou ik mee oppassen, want het schijnt dat honden van ijsklonten of ijskoud water een maagkanteling kunnen krijgen (ik geloof vooral net na inspanning). Ik maak zelf weleens kongijsjes, dan is het al half ontdooid eer mijn hond erbij kan en het is ook niet zoveel in één keer dan (en ze is er dol op).
Ben benieuwd hoe je hond het badje gaat vinden. Klinkt heerlijk.

Mijn hond lijkt niet echt veel last te hebben van de warmte. Misschien omdat ze Spaans is? Ze heeft wel een dikke vacht met ondervacht, dus ik begrijp het ook niet helemaal.

1 like

Heb je enig idee waarom hij zo reageert? Doet hij al zo als je opstaat om aanstalten te maken om te gaan of zeg je iets (“ga je mee naar huis?” oid) waarna het losbarst? Ga je ook weleens vanaf je ouders naar buiten om een rondje te lopen en daar dus weer terug te komen?

Ik vind het lastig wat je op het moment zelf kunt doen behalve negeren, maar misschien kun je het gedrag voorkomen door iets in het patroon te doorbreken.

1 like

Mijn hond wilt ook niet in een badje terwij hij wel van zwemmen houdt. Nu maak ik met de tuinslang een regenbui voor hem (hang de tuinslang hoog op met de sproeistand). Als ik er koekjes in gooi rent hij er vanzelf in en komt er dan achter dat het best wel fijn is. (Ik vergeet dan even dat er een watertekort is)

1 like

Misschien kun je hem iets anders aanbieden om in te bijten? En een extra riem meenemen zodat je in ieder geval niet aan dat tuigje hoeft te trekken. Uiteindelijk zoek je natuurlijk een oplossing voor het gedrag, maar zo maak je het voor jezelf misschien minder frustrerend.
Je hebt trouwens ook riemen met pepersmaak waar honden niet graag in bijten. Ik heb die weleens online gekocht, omdat mijn hond in het begin haar riemen steeds door ging knagen (ex straathondje, was niet gewend aan vast liggen). Ze heeft het daarna in ieder geval niet meer gedaan.

Een keer met een gedragstherapeut of trainer mee aan de slag gaan. Je bent zoals ik lees al teveel gefrustreerd om hier effectief op te reageren. Het kan vaak goed helpen als een buitenstaander je hierbij begeleidt.

Ik heb op aanraden van de hondenschool toen een riem gehaald met een ring in het midden en aan twee kanten een klik dingetje. Mijn hond hapte wel eens naar mij. Dan moest ik 'm kort houden en vast maken aan de eerste boom of lantaarnpaal, en tien seconden met m’n rug naar hem toe staan. Als ik terug kwam een commando geven en uitgebreid belonen hiervoor. Het was snel gedaan met het happen daarna. Wel de nodige opmerkingen gehad van mensen op straat.

@Ludo @Mayou ik probeer ook regelmatig dingen met mijn hond in het kader van de opvoeding en het valt me op hoe vaak mensen daar dan toch iets van willen vinden. Zo oefen ik af en toe het loslopen in het park (geen officieel losloopgebied, maar wel zijn eigen gebied en weinig afleiding. Dan laat ik hem bijvoorbeeld even zitten en wachten en dan mag hij komen. ‘Ach zielig’. :expressionless:

Als we wel in een losloopveldje zijn en hij gaat met zijn poten op de rug van een ander hondje staan ‘overstaan’ dan veeg ik hem weg zonder iets te zeggen. ‘Ach dat mag toch, het is maar spelen’. :sweat:

Nou sorry maar ik leer dit soort dingen op de cursus en als jij jouw hond op de mijne laat rijden veeg ik hem er ook af. Dan vind ik dat niet grappig of schattig omdat het twee jongetjes zijn.

Moraal van het verhaal. Mensen denken maar. Goede tip denk ik van die 10 seconden tijdens het wandelen. Kan ik misschien best ook nodig gaan hebben aangezien meneer in de pubertijd begint te raken.

2 likes

Ja ik moet zeggen dat het wel ophoudt als ze wat groter worden. Vooral als je met een pup loopt hebben mensen overal een mening over, super irritant.
Ik had wel een keer dat een oude vrouw die tegenover me woont met twee witte oma hondjes naar me toe kwam. Ze ging mijn hond aaien en ze zei tegen hem: ooh je bent zo zielig he? Je bent zo vaak alleen he? Ik zie je altijd uit het raam kijken, en je vrouwtje loopt altijd zulke korte stukjes met je!
Ik was zo boos! Eerst wilde ik me helemaal gaan verantwoorden dat dat helemaal niet zo was, maar toen dacht ik ook, zak lekker in de stront oud mens.
Oh en ik haat het als mensen mij ‘het vrouwtje’ noemen. Ik ben gewoon de baas, verdorie. Het is geen 1950 meer.

5 likes

Ja super irritant dat iedereen zijn mening moet geven op straat.
Jeetje zeg, ik zou echt woendend worden van zo’n opmerking. Bemoei je lekker met je eigen zaken.
Laatst was ik in de dierenwinkel en ik had een vraag over een kluifbot, krijg ik vervolgens een hele preek dat ik Mc Donalds voer geef aan mijn hond en bla bla bla…

Ik hoop trouwens dat mijn hond wel nog mee naar buiten gaat als het regent. Want sinds ik haar heb (begin juni), is er gewoon geen druppel regen gevallen hier. Ze heeft dus geen idee wat regen is haha.

En ik zit er aan te denken om een hondenkar voor aan de fiets te kopen. Iemand toevallig zo’n ding te koop?

2 likes

Waar woon je ergens?

1 like

Ik heb je een pb gestuurd (als het goed is haha).

Wat doen jullie nu in verband met de warmte? Ik heb zo’n koelmatje gekocht, en daar gaat hij af en toe op liggen. Heb ook sinds vandaag de bench open als ik weg ben zodat hij binnen of buiten het koelste plekje kan opzoeken. Verder nog tips?

Heb een hondje met een lange spitse neus, en geen hele dikke wollige vacht dus hoop dat het enigszins meevalt met hoe heet hij het heeft, al is het ook gewoon erg warm in huis nu.

Hier ook een koelmatje, maar ze liggen er bijna niet op… Ik heb twee zonaanbiddertjes, ze gaan gewoon lekker buiten liggen en na een paar minuten zon komen ze weer binnen op de koele tegelvloer liggen :sweat_smile: Dus we doen niet echt iets speciaals verder, het gaat prima.

Ik ga vanavond zwemmen met deze twee snoepies. Altijd zo leuk als je hondje om je heen trappelt. De doodle wil niet echt zwemmen maar wel lekker spelen in het water.

21 likes

Oh ja de opmerkingen, daar word ik ook helemaal niet goed van. De concierge in ons gebouw is nogal van de oude stempel, honden moet je vooral straffen om ze te laten luisteren.

Laatst stond hij dus met mij en Artis in de lift toen een hondje van de 14e verdieping ook in de lift kwam. Artis en die hond liggen elkaar niet dus die eigenaar hield zijn hond al strak en ik oefende met Artis “focus” dus dat hij naar mij moet kijken en andere dingen moet negeren (tip van de hondentrainer voor ruimtes zoals liften etc waar je geen fysieke ruimte kunt creëren)

Helaas had Artis hem al gezien en hij begon dus wild te blaffen en staart tussen zn benen. Dus ik roep zn naam, laat m zitten en geef m een snoepje voor het kalme gedrag en blijf dat doen wanneer hij stil blijft en mij aankijkt ipv naar die hond te blaffen.

Nou ik heb dus buiten de lift 5 minuten naar de concierge moeten luisteren die aan mij wel even ging vertellen dat dat niet is hoe je een hond opvoed. Je moet gewoon even hard aan de riem trekken en tegen m schreeuwen, dat was zijn oplossing :roll_eyes::roll_eyes: want ik heb een agressieve hond en dat moet je afstraffen :unamused:.

Ik probeerde nog uit te leggen dat dit sowieso geen agressie maar angst/ onzekerheid is etc. maar hij wilde niet eens luisteren en toen droop ik maar af. Nu heb ik al dagen spijt dat ik niet gewoon een “bemoei je lekker met je eigen zaken” eruit heb gegooid.

2 likes

Hoiiii. Even een vraag

Je hebt talloze tips op het internet over je hondjes koel jouden etc, maar ik kan er niks mee… wij hebben namelijk 2 pups in huis en die moeten er nog om de 2 /3 uur uit, en laat ze dan wel lopen op schaduwrijke plekken, maar ze gaan vanzelf rennen etc, korthouden helpt ook niet want gaan ze juist wilder doen omdat ik ze altijd een stukje laat rennen puur voor t snuffelen en een plekje zoeken om behoefte te doen

Ik heb alles al geprobeerd, staat een hele dag een ventilator, koude handdoeken op de grond(nat gemaakt onder de kraan) voldoende drinkwater etc. Ik heb de afgelopen dagen geprobeerd minder naar buiten te gaan. Maar dat heeft dus geresulteerd in dat ze nu dus doodleuk in hun bench gaan poepe. & plassen, in de keuken etc overal. Terwijl t eigenlijk op een paar kleine ongelukjes na heel goed ging. Iemand tips? Want in de ochtend vroeg wandelen en savonds zit nog veeeeel t veel tijd tussen… en en tuin hebben wij niet, alleen een dakterras, maar daar wil je al niet op zijn met 20graden Haha…

Trouwens had dierenarts gevraagd, en die zei gewoon minder naar buiten gaan… dus vandaar…

Ze tussendoor op puppypads hun behoeftes laten doen of naar een bos rijden waar water is. Ik rij daar nu iedere dag heen want mijn hond is ook een grote energiebom. In het bos is het nog aardig koel en gaan we lekker zwemmen. Kleedje mee, water en snoepjes mee en zo chillen we daar dan een tijdje.

Merk je dat ze last hebben van de warmte? Hier is het soms ook heel heet en Artis past zichzelf dan een beetje aan. Ik let op dat hij per keer dan gewoon niet lang buiten is, maar als hij naar zijn plas/poepplek wil rennen dan sta ik dat toe. Neem wel voor zelfs een stukje van 5 minuutjes water mee wat hij mag drinken en thuis heeft hij dan airco. Ik merk dat hij zelf in de warmte ook niet heel veel wil rennen maar gewoon plassen, poepen, snuffelen en weer naar huis.

Artis heeft kennelhoest opgelopen, zo zielig :sob:. Hij is verder gewoon zn vrolijke zelf maar is wel het liefst dicht bij me in de buurt en klinkt nu meer als een soort zeehond. Gelukkig wel gevaccineerd dus de DA denkt dat het snel weer over zal zijn en dat hij maar een milde variant heeft, maar toch wel balen dat hij nu niet naar zijn puppy speelklasjes mag omdat hij daar juist altijd zo lekker zn energie kwijt kan.

Redelijk veel honden reageren toch wel plaatselijk op een tekenbeet waardoor zulke bultjes blijven bestaan. Het is inderdaad vaak littekenweefsel aangezien teken enzymen uitscheiden waarmee het weefsel wordt opgelost en daar reageert het lichaam dan op. Mocht er bijvoorbeeld toch een kop zijn achtergebleven dan wordt komt dat er vaak vanzelf uit, maar het kan ook voorkomen dat een gedeelte een beetje wordt ingekapseld en dan krijg je ook vaak een bultje. Ik kan natuurlijk niet 100% garanderen dat er dus niets aan de hand is, maar zelf doe ik hier dus niets mee bij mijn hond/andere honden.