Hondentopic (Deel 1)

Dankjewel allemaal. Ik ga eens op onderzoek uit. Alles het beste voor de pup. @Panorama zou je willen delen welke druppels dat zijn?

1 like

Gebruikt hier iemand een waterblazer? Wij kregen dit advies van de fokker, dat dat echt ideaal is tegenwoordig.

Over een week mogen wij onze pup ophalen :dog:

Ik hoor er veel goede verhalen over! Zeker voor honden met lang haar. We hebben het zelf ook overwogen omdat onze hond zoooo vies thuis komt na een dag opvang. Maar we hebben niet echt een goede ruimte omdat we 3 hoog wonen. Dus nu is het extra borstelen en stofzuigen. Als pup werd hij niet zo megagoor, dus zou gewoon afwachten of je hond houdt van modderbadjes en of het dus nodig is om er een aan te schaffen haha.

1 like

Ja het lijkt mij ook heel handig idd. Ook dat ze niet zo nat hoeven op te drogen in huis
Ik verwacht het wel, de meeste Golden Retrievers die ik ken houden wel van smerig worden :rofl: Eerst maar even wachten tot die er is

1 like

Qua nattigheid van een buitje vind ik zelf een handdoek of badjas prima werken. Vond het vooral interessant omdat zo’n waterblazer ook vuil eruit blaast. In een volgend huis ga ik er zeker een kopen. Maar je hebt met een pup al zoveel kosten, zou het inderdaad even aankijken. Denk dat de herfst een mooi moment is om te zien hoeveel modder en zand hij/zij mee naar binnen sleept. :joy:

2 likes

Ik heb er wel een maar met een labradoodle is het iets meer een must qua vachtverzorging. Je kunt in het begin ook een föhn gebruiken om de hond te laten wennen of om te drogen. Zo’n waterblazer is best heftig qua kracht en geluid, zelfs op de laagste stand. Ik wil wel nog een hondenbadjas aanschaffen maar ja inderdaad puppies en kosten haha.

Deze hebben we:

Edit: ik doe altijd mijn noise cancelling koptelefoon op anders trek ik het geluid ook slecht.

2 likes

Bedankt allemaal! Ik kijk het nog even aan. we gaan gelukkig weer een goede kant op qua weer :sunny:

1 like

Iemand nog tips om blaffen in de tuin richting voorbijgangers af te leren?

We hebben een grote omheinde tuin waar de hond (Golden Retriever 15 maanden) lekker in kan rondstruinen. Achter onze tuin loopt een bospad waar veel honden en mensen voorbij komen.

Als ze wat ziet (of hoort, of ruikt?) dan sprint ze als een dolle naar het hek en gaat daar als een gek staan blaffen, vaak gaat ze ook in de speelstand liggen met een kwispelende staart.

Het is best wel lastig om haar aandacht dan te krijgen, omdat de afstand ook best groot is. Zodra ik bij haar ben is de hond/wandelaar weer weg en gaat ze vrolijk met me mee, dus interveniëren op het juiste moment is super lastig.

Ik lees overal: consequent zijn. Dus neem haar nu na geblaf mee naar binnen, maar omdat er tijd tussen zit vraag ik me af of ze het snapt (het voelt voor haar niet als straf heb ik de indruk, ze loopt vrolijk kwispelend met me naar binnen en gaat onderweg nog voetballen :joy::joy::joy:).

Vraag me ook af of het helpt als we zo’n doek voor het hek doen, zodat ze minder ziet.

Verder blaft ze echt vrijwel nooit, maar ik word hier echt knettergek van (en ben bang de buren ook, en de mensen die daar wandelen schrikken zich ook kapot).

1 like

Misschien aan een hele lange lijn zodat je sneller kan reageren? Mijn hond heeft het wel afgeleerd door ‘m steeds binnen te zetten, maar heb gelukkig heb ik maar een klein balkon :sweat_smile:

2 likes

Ik denk dat zo’n doek niet veel helpt. Onze tuin is helemaal dicht en nog blaft ie. Hij ruikt / hoort mensen en honden aankomen of langslopen.
Als het te erg wordt en hij niet stopt stuur ik hem naar binnen. Maar werkt niet echt, hij is gewoon erg waaks.

Hij is trouwens niet de enige in de buurt, vaak hoor je 1 ver weg blaffen en gaat de hele buurt door met blaffen.

1 like

Ja dit heb ik gisteren gedaan. Ben bij haar op de grond gaan zitten en hebben samen naar de voorbijgangers gekeken, haha was best leuk. Hele tijd als ik alertheid of een blaf op zag komen haar gekalmeerd en beloond als ze rustig bleef.

Kan dit alleen niet heel vaak doen, en vind het zo jammer als ze tussentijds niet lekker naar buiten kan als ik bijv binnen aan het schoonmaken ben ofzo. Dan ben ik telkens te laat. Lastig.

1 like

Mijn hond van 8 maanden doet niet echt iets als ik naar de wink ga. (Enige wat ik doe zonder hem) maar gaat wel op de bank voor het raam zitten kijken tot ik terug ben. Zou dat ook verlatingsangst zijn? Hij gaat dus niet lekker liggen.

Oh lastig! Ik ben geen expert (tenminste, ik weet genoeg van het effect van verlatingsangst maar ik denk dat elke hond anders is hierin). Wat ik geleerd heb is dat als onze hond echt heel star naar buiten gaat kijken en dus echt bevriest als het ware, het geen goed teken is want dan heeft ze wel echt stress. Bij ons is het wel heel anders, want ze rende constant door te kamer, krabde aan de deuren en piepte/jankte/blafte als ze alleen was. Bij twijfel zou ik het eens opnemen en een gedragstherapeut mee laten kijken!

1 like

Ja is ook lastig inschatten idd. Zelfs ik kan dat ook niet. Zal binnenkort eens dat boek lezen wat hier ook aangeraden werd

Is inderdaad geen gedrag wat je wilt zien. :frowning: Onze hond liet als pup ook alle klassieke kenmerken zien: krijsen, proberen uit te breken en alles onderpoepen. Toen hebben we hulp gehad en leek het te verbeteren. Vervolgens kreeg hij een chemische castratie en begon hij dat staargedrag te vertonen. Gewoon een uur lang stokstijf uit het raam staren vanaf de bank. We twijfelden toen ook of zijn verlatingsangst ‘terug’ was, omdat de signalen zo subtiel zijn. Toen kwam het moment dat hij onze bank kapot kauwde en toen was daar de realisatie: het is verlatingsangst. :sweat_smile: door de chemische castratie was hij weer aanhankelijker geworden. Lang verhaal kort; ook al zijn de signalen subtieler en gaat het op zich wel, hij voelt zich duidelijk niet comfortabel als je weg bent dus doe je er verstandig aan om wat stappen terug te doen in je training.

2 likes

Ja zo voelt het inderdaad ook. Ik heb me hierdoor ook nog niet goed genoeg gevoeld om verder weg te durven. Ik ga vanavond eerst het boek even bestellen en weer kleine stapjes. Ik kan inmiddels wel gewoon lekker douchen en rommelen boven en dan blijft hij gewoon slapen op de bank. Dat was al een mooie stap toch.

3 likes

Oh dat is al goed ja! Vooral voor jezelf. Duurde zolang dat ik weer rustig onder de douche stond, daar kan je dan echt van genieten haha.

1 like

Ja dat was echt genieten. En ik begon inderdaad met zak naar de container brengen :joy:
Wie had ooit gedacht dat dat nog eens als een luxe zou voelen.

1 like

Het valt me de laatste tijd op dat als mijn vriend en ik samen een lang stuk met onze hond gaan lopen, ze heel anders is dan wanneer ik alleen met haar ga.
Voorbeeld: op onze wandeling naar het park kan ze het grootste deel los en bij mij gaat ze dan lekker haar eigen gang, snuffelt veel, etc. Maar met mijn vriend erbij blijft ze dicht bij en loopt ze naast/achter ons ipv dat ze echt rondsnuffelt. Ook in het park gaat ze normaal gesproken snel met andere honden spelen als ik alleen met haar ben, maar dat doet ze dus ook niet als we met z’n drieĂ«n zijn. De eerste keren dacht ik er niet echt over na, maar vanmorgen viel het me weer op en we vinden het ook eigenlijk best vervelend dat ze zo aan ons zit vastgeplakt. Ik heb ook geen idee waardoor het komt/wat erachter zit en wat we hieraan kunnen doen?

Dat kwam ook even in me op, maar mijn vriend zei dat ze bij hem ook vaak zo is. Ze blijft veel dichter bij hem in de buurt.
Ik moet er wel bij zeggen dat ik vaak degene ben die langer wandelt met haar alleen en het afgelopen jaar heb ik ook meer tijd in haar geĂŻnvesteerd doordat ik tijdelijk niet werkte, misschien maakt dat ook nog verschil?