Wachten jullie honden ook heel opvallend op jullie als je weg bent? Het houdt mij daardoor echt tegen weg te gaan en ik werk ook 100 procent thuis dus in feite hoef ik zelden weg. Maar het is natuurlijk niet goed want hij leert nu nooit echt even alleen te zijn. Ik heb zelf gewoon moeite met het idee dat ie dan een uur zit te wachten tot ik kom, dat vind ik zo zielig.
Als ik naar de winkel ga (enige wat ik zonder hem doe) dan doet ie verder ook niks maar hij gaat alleen maar zitten wachten. Denk dat het ook echt in mijn hoofd zit dat het zielig is maar ondertussen verander ik ook niks en ergens snap ik ook wel dat ik toch moet gaan doorzetten. Hebben jullie hier nooit last van?
De mijne heeft hele erge verlatingsangst dus wij zijn geen voorbeeld maar wat jij schetst lijkt ook op een vorm van verlatingsangst. Als hij relaxt is dan gaat hij namelijk gewoon lekker liggen/iets voor zichzelf doen. Ik zou er dus zeker aan gaan werken!
Ja alleen ik ben dus nog nooit langer dan een kwartier weg geweest dus ik heb geen idee of hij daarna wel zou gaan liggen
Klinkt bekend!
Vorig jaar durfde ik nog geen stap naar buiten te zetten omdat ze he helemaal in paniek raakte ook. Zelf creƫer je dan ook wel een enorm schuldgevoel inderdaad. Durf ook wel te zeggen dat ik zelf meer de angst had om haar alleen te laten.
Ik ben er aan gaan werken door het langzaam op te bouwen, ze blaft tot ik de auto start (proberen controle te krijgen, tis geen paniek blaf) en daarna gaat ze relaxed opzoek naar het lekkers dat uitgestrooid is, of de kong of aan de slag met een puzzel. Daarna gaat ze inderdaad nog steeds wachten, maar ze is mega relaxed. Heel af en toe gaat ze slapen maar liefst kijkt ze gewoon naar buiten. Maar zie geen enkele stress signalen (gefilmd en overlegd met gedragstherapeute) en ik kan nu 4 uur weg als het moet. Een camera heeft mij daar wel bij geholpen ook. Als ik zie dat ze gewoon chill op de bank naar buiten ligt te kijken denk ik ah dan kan ik nog wel ff naar de action, bijvoorbeeld. Maar herken je gevoel wel heel goed!
Alleen zijn is niet iets wat vanzelf gaat bij veel honden. In principe zijn het roedeldieren en zijn ze het meest op het gemak als de roedel bij elkaar is. Je moet het ze echt leren. Bij die van mij moet ik het ook actief bijhouden omdat hij anders ook niet vaak alleen is. We gebruiken sowieso altijd een app om ām in de gaten te houden.
Ja hier heb ik ook aan gedacht alleen omdat ik het idee heb dat het echt in mij zit en mijn angst is ben ik bang dat ik er dan nooit overheen kom. Klinkt allemaal heel dramatisch zo haha. Maar ik heb het idee dat als ik ook maar zie dat hij heel even niet op zijn gemak is dat ik alweer terug ga. Maar misschien moet ik het gewoon langzaam gaan opbouwen Want ik moet gewoon soms wel even weg kunnen. Een van mijn kinderen heeft nu ook soms wedstrijden waar ik op dit moment niet eens heen kan als ik geen oppas heb. Er is ook geen enkele aanleiding geweest, het zit echt in mijn hoofd omdat ik het zielig vindt dat ie dan even zonder me is
Het wordt juist zielig als je het hem niet leert! Want als je het goed traint dan is je hond straks prima op zijn gemak. Als het zich echt ontwikkelt tot heftige verlatingsangst met janken en je huis slopen, dan is zowel jij als je hond pas echt oncomfortabel. We hebben ook een oppashond die regelmatig bij ons is omdat die letterlijk geen seconden alleen kan zijn. Een heel beperkt leven voor zowel hen als voor de hond.
Honden slapen toch zoān 16 uur per dag. Je hoeft echt niet de hele dag zijn pootje vast te houden
Bij Nina van Tilbeurgh kan je veel goede tips lezen over weggaan opbouwen. Zij is verlatingsangstexpert. Er is ook een online cursus als je meer houvast wil hebben https://www.ninavantilbeurgh.nl/
Misschien dat deze peptalk helpt
Haha zeker! Thanx! Jaaa ik volg haar op insta, sowieso erg leerzaam idd.
Ga jezelf vooral het ook gunnen! Ik schrik momenteel weleens als ik een uur niet op de camera heb gekeken. En dan kom ik de straat in rijden en dan zit ze daar heel chill voor het raam als ik parkeer. En nog voel ik me soms enorm schuldig als ik even weg moet. Maar stiekem is het soms ook even heel lekker om eruit te zijn zonder haar. Ik heb de buren ook ingelicht en mocht ze ooit tekeer gaan of weet ik wat dan zouden ze me sowieso bellen. Langzaam opbouwen, je kunt het!
Lijkt me heerlijk als het lukt!
Heel veel sterkte!
Aww ik was heel trots op mijn hond vandaag. Hier wordt al erg veel vuurwerk afgestoken en vorig jaar vond hij het buiten wel spannend. Vandaag liepen we ergens en gingen er precies op dat moment op 5 meter afstand van ons een paar grote knallen af. Ik schrok ervan en mijn hond snuffelde en wandelde gewoon rustig door š„¹š„°. Zo blij met hoe stabiel hij op veel punten is!
Ja was een gedachtekronkel om dat er evt naast te doen. Maar vraag me idd af wat de afzet dan daadwerkelijk is.
Maar wat fijn dat je vooruitgang boekt zeg! Dan kan je zo trots zijn op je doggie.
Ik was met mijn hond bij een vriendin en ze mag daar altijd op de bank. Maar dat is een veel grotere bank dan thuis, dus ze lag op een gegeven moment als een prinses op de erwt op een stapel kussens en dekentjes, haha echt een omaatje
Ah wat gezellig!
Mijn partner en ik zijn uit elkaar en vooralsnog blijft onze hond bij hem wonen en zal ik 'm ƩƩn keer in de twee, drie weken een weekend hebben Als het goed blijft gaan qua communicatie/contact wat we daarvoor dan moeten onderhouden. Ik moest gisteren zo huilen, ben zoooo gek op het beestje. Echt klote zooi dit
Ik ben nu alweer zo klaar met alle vuurwerkgeluiden. Mijn hond was vorig jaar enorm gespannen in het donker daardoor, het heeft nog de hele maand januari geduurd voor ze weer zichzelf was.
Vandaag wat luidere knallen dichtbij gehoord en zolang we binnen zijn is ze okƩ, maar het wordt de komende tijd echt weer een strijd om haar uit te laten 's avonds want ik weet dat ze nu zelfs met zachte knallen verder weg alweer gaat bevriezen of willen wegrennen. Ik vind het zo zielig
So true! Vreselijk is het al, ook midden op de dag hier al in de wijk⦠Sterkte de komende periodeā¦
Moeten jullie honden ook wennen aan wintertijd? De mijne reageert nogal op donker/licht dus nu wil hij na de wandeling meteen door naar bed omdat het donker is .
Ah ja zo sneu, ze beginnen ook al zo vroeg! Volgens mij al zeker 2 weken?
@Babka het lijkt hier mee te vallen gelukkig. Normaal piept hij ās ochtends op een vast tijdstip omdat hij zich verveelt maar hij was zo moe van het weekend dat hij zelf nog lag te knorren. Dus hopelijk zet dat zich voort.