Hondentopic (Deel 1)

Wat een Topper!

2 likes

Ik heb hier ook eentje die op de bank gaat liggen en wacht op me. Ze is wel chill, ligt gewoon rustig naar buiten te kijken. Nu na 1 jaar merk ik dat ze heel af en toe ergens gaat liggen voor een kort hazeslaapje, bij een geluid komt ze wel weer kijken bij het raam. Maar ben dan helemaal trots, dus misschien begint het nu langzaam te komen.

Ik heb de gedragsdeskundige filmpjes laten zien en ze zei dat ze geen stress signalen zag dus dat het prima was. Dus ik laat haar ook met meer gerust hart achter, als ze echt stress heeft en ze mist me dan jankt ze echt en dat doet ze niet meer. Heb ook een eufy camera en krijg signalen bij geluiden en beweging. Geeft mij wat extra rust. In het beging keek ik iedere minuut en nu alleen als ik weg ga en op bestemming aankom.

2 likes

Dat wachten deed mijn hond ook. Nu die wat ouder is, ligt ie steeds vaker te slapen.

Ik weet niet hoe oud je hond is maar misschien komt het dus nog?

2 likes

Hoelang ga jij nu Max achter elkaar weg?

Hij is 2 en echt een Corona hond want vanaf dag 1 werkte ik 100 procent thuis en nu moet ik dus eigenlijk een halve dag kantoor. (Alsnog luxe)

1 like

Mijn hond word bijna 4 en doet dit pas laatste maanden, dus misschien geeft het hoop.

1 like

Ja dat geeft het zeker. Ik zag het soms wel een beetje somber in al ben ik zelf ook het liefste 24/7 bij hem. Maar ik heb ook (wat grotere) kinderen waar ik bv wel eens bij sport wil kijken wat tot nu toe gewoon niet ging. Maar ik ga het vanaf nu consequenter opbouwen. Als ik er geen gewoonte van maak zal het ook lastiger gaan denk ik.

Ik denk ook vooral dat ze (moeten) leren dat je altijd terugkomt. Dat ze dat vertrouwen hebben.

We hebben een vast ritueel wat we uitvoeren, ook al gaan we maar drie minuten weg. Zelfde teksten, voertjes.

Ik heb ook heel erg moeten leren dat het goed gaat als hij alleen is. Ik ben bijna altijd bij hem, maar dat breekt me ook op. Mijn leven draait zeg maar om hem.

Laatst waren we een halve dag weg en dan komen mijn ouders oppassen maar toch ben ik dan steeds bang dat het niet goed gaat want ik ken hem het beste.
Dus snap jouw angsten wel. Haha.

4 likes

Ik kan je echt de (online) cursus van Nina aanraden. Daarmee heb je echt een duidelijke richtlijn hoe je het kunt doen en waar je op moet letten. Onze hond is erg ziek geweest en meerdere trauma’s en kon daardoor (meer dan twee jaar, hij is nu 7,5 jaar oud) niet meer alleen zijn. Nu dankzij de training kan hij ruim twee uur in complete ontspanning alleen zijn. Echt een luxe, ook voor hem, om ons niet nodig te hebben om kalm te kunnen rusten/slapen.
Zij adviseert trouwens ook om alles echt goed dicht te kunnen doen (geen gordijn wat de hond aan de kant kan drukken) In ons vorige huis hadden we de schuifpui met raamfolie beplakt, nu hebben we rolluiken. Zodat het heelmaal een rustige veilige ruimte is.

1 like

Wij hebben hetzelfde gedaan als @anon81378386
Als we echt van huis gaan, gaat hij in de bench en krijgt hij iets lekkers, bij de deur roepen we tot straks!
Dat hebben we opgebouwd van niet samen in 1 ruimte zijn, naar 3 minuten buitenshuis wachten en terugkomen, tot een klein ommetje en zo door tot wat langer boodschappen doen.

De bench is echt zijn rustpunt, dus als we weg zijn gaat hij slapen of chill liggen.
Als hij niet in de bench is, merk ik dat hij meer gaat ‘drentelen’ als we weg zijn. Hij slaapt dan ook wel, maar als de buren thuis komen gaat hij bij het raam kijken. Je ziet hem dan wel reageren van ‘oh dat zijn die van hiernaast, prima ga ik nog even chillen’.

We laten hem max een dagdeel alleen thuis overdag (ongeveer 3 tot 4 uur), als dat langer nodig is gaat hij naar de dagopvang.

Weet in ieder geval dat je niet alleen bent! :hugs:

1 like

Ok ja dit klinkt alsof het over mij gaat idd. Daarom zei die deskundige ook het lijkt of jij verlatingsangst hebt. Maar ik vind gewoon alles zielig en ben bang dat hij dan diepongelukkig is als ik even weg ben. Ja I know dramatisch. Ben al blij dat hier wat begrip is want de meeste mensen zeggen toch; tis een hond ga gewoon enzenz.

1 like

Ik kan nu max 4 uur met gerust hart weg. Dat heeft dik 1,5 jaar geduurd, scheidingsangst tot en met. Maar moet wel een vast ritueel volgen, ze is pas echt relax als ze me in de auto ziet stappen en deze weg rijdt

Lopend de deur uit? Denk er naar niet aan
 Dan is ze me echt kwijt en paniek
 Dat en met de fiets achterom het huis verlaten moet ik nu gaan oefenen, maar stiekem hangt mij de moed al in de schoenen omdat ik weet dat het weer pittig gaat zijn.

En ja, ik ben ook degene met het meeste verlatingsangst! Wat een drempels
 Dus herkenbaar en helemaal niet raar!

2 likes

Gisteren gestart met gedragsbeleiding omdat Mylo bezoek en onbekende mensen ontzettend spannend vind. Zij raadde aan hem af te leiden met een lickimat wanneer bezoek binnenkomt, want likken werkt kalmerend. Ze gaf aan iets te gebruiken wat speciaal is voor dat soort moment. Hij krijgt al wel eens yoghurt, pindakaas of natvoer op een lickimat dus dat is niet ‘speciaal en lekker’ genoeg hiervoor. Nu zocht ik dingen op over smeerworst maar lees hier ook weer dingen over dat dit niet goed zou zijn voor een hond? Geven jullie wel eens smeerworst aan jullie hond, en wat vinden jullie van die tubes worst speciaal voor honden?

Of als je nog een ander geniaal idee hebt voor op een lickimat hoor ik het ook graag haha!

1 like

Leverworst bevat veel vitamine A, wat een hond niet zo goed kan afbreken en opslaat in zn lichaam.
Ik zie hier wat uitgebreidere recepten staan;

Wij geven in een kong vaak vers vlees, pens of hart uit de vriezer van Smuldier (of iets vergelijkbaars als dat in de aanbieding in). Als dat ontdooit is, kun je het ook best goed prakken

1 like

Ik heb wel eens van die trainingstubes gebruikt speciaal voor honden. Werd goed van gesmuld. Smeerkaas, geapste kaas, appelmoes, tonijn, honing of ei moet ik ook even aan denken? *alles met mate natuurlijk.

Oh en ook, wij denken bij een combinatie misschien bah vies. Maar erwtjes met yoghurt kan mijn hond wel waarderen. Maakt ze niets uit.

1 like

Onze hond kreeg net voernijd - en dat heeft ze echt nooit - van een likmat met een mengsel van yoghurt, pindakaas en honing en dan mat met dat goedje in de vriezer. Haha denk dat ze het heeeeel lekker vond, wilde die mat beetje verschuiven omdat ze hem al likkend verschoven had, maar mocht niet in de buurt komen van dat stomme ding. :smiling_face_with_tear:

1 like

Vandaag anderhalf uur weggeweest. Ik moest naar een dokter en daarna nog de boodschappen eraan geplakt. Hij lag wel weer voor het raam te loeren maar wel gewoon op een rustige manier. Gelukkig. Daarna gelijk een lekkere ronde gedaan en lekker gespeeld.

5 likes

Wat is dat toch met honden en arrogantie? Ik kruip nu mijn bed in, waar mijn hond ook ligt, en hij kijkt me aan met een blik van: “wat mot jij hier?”
Excuse me sir, maar je bent een hond, geen kat. Zonder mij zat je nu misschien bij een stomme familie

Ben heel benieuwd of dit werkt, mijn hond vind bezoek ook spannend ik geef haar ook een likmat. Helaas nog weinig effect, ze wil toch eerst bij het bezoek kijken (blaffen) en na 3 minuten gaat ze pas weer verder met likken.

Ik geef zelf meestal pindakaas met yoghurt

Misschien kun je zo’n ‘vers vlees worst’ of bijvoorbeeld smulti uitsmeren op zijn mat?

Wij gebruiken ook natvoer op de mat, maar vlees is echt zijn ultieme beloning