Hondentopic (Deel 1)

Zo rot :pleading_face: mijn hart breekt ook voor al die hondjes in deze tijd. Kwam net toevallig dit tegen: Vuurwerkangst bij honden en katten vastgelegd met bodycam: 'Mijn hart brak' | RTL Nieuws

Wil dit denk ik niet eens zien maar hoop wel dat veel mensen deze docu gaan bekijken en dan 2x nadenken voor ze weer een bommetje afsteken

Sterkte!

4 likes

Ik ga dit ook niet kijken. Wel toevallig dat je dit post, via mijn oude hondenschool was ik met de maker in contact gekomen toen hij bange honden zocht, maar het is er toen door de drukte niet van gekomen en ik had al die beelden helemaal niet willen zien denk ik.

Hebben mensen hier ook een teckel? Ik zou graag ervaringen horen, als jullie dat willen delen :blush: ze hebben een reputatie.

Zie dat @Ficus een 13 jarig teckeltje heeft :smiling_face_with_three_hearts:

1 like

Pff hier begint de vuurwerk angst ook weer op te borrelen. Gelukkig valt het geknal hier tot nu toe nog ontzettend mee, maar bij elke knal/vuurpijl komt de stress toch wel naar boven, ondanks dat zijn stress gelukkig nog niet heel erg is. Maar toch wel opkijken, alert blijven, bevestiging zoeken bij ons, bij meerdere knallen achter elkaar gaan blaffen. Zie voor hem ook echt op tegen 31 december.

We hebben een vuurwerktraining gevolgd, wat op zich wel nuttig was maar lang niet genoeg
 De grootste tip was vooral, blijf zelf rustig. Troost 'm niet want dan zeg je eigenlijk dat zijn reactie oké is, laat 'm een veilig plekje opzoeken en bied die ook en afleiden met lekkers waarbij hij kan likken of kauwen. Iemand nog andere tips?

Volgens mij is dit erg achterhaalt, tenminste dat je je hond best mag knuffelen. Onze tactiek is: tv aan met iets van muziek oid, thunder shirt aan, eventueel een likmat ter afleiding/geruststelling en mocht ze dat niet meer interessant vinden (omdat de angst te groot is) dan laten we haar lekker tegen ons aan zitten en aaien we haar maar zeggen we niks tegen haar en doen we verder gewoon normaal (dus gewoon in gesprek blijven met elkaar/bezoek).

Ik weet niet of je een thunder shirt al eens geprobeerd hebt, maar wij stonden echt versteld toen we die voor het eerst probeerden. Om 12u zelf wanneer het helemaal los gaat is het niet voldoende, maar tot die tijd is het redelijk te doen met dit shirt. Mocht je het willen proberen, dan zou ik hem wel al voor de 31e even aan doen om te kijken hoe de hond er op reageert en zodat ie al even kan wennen.

3 likes

Ik had een teckel en heb nu een teckel. Allebei ruwhaar (dat bepaalt ook mede het karakter). Heb je specifieke vragen? Ik vind dat allebei de teckels wel heel anders zijn qua karakter.

3 likes

Echt achterhaald advies, wat rot dat je zulke dingen hoorde in een training.

Stukje uit het artikel:
‘Steun je hond als hij bang is! Het is een hardnekkige mythe dat je een hond die bang is, moet negeren omdat je anders zijn gedrag beloont. Dit klopt absoluut niet! Als je hond steun vraagt, geef hem dat dan. Lees hierover meer in dit artikel.CreĂ«er een vluchtplek voor je hond waar hij zich terug kan trekken. Voor veel honden is dat ergens in of onder, zoals onder een tafel, in de bench met een deken, onder de trap, in de badkamer. Maak die plek zo comfortabel mogelijk, zorg dat er water staat Ă©n zorg dat je hond toegang heeft tot deze plek.’

Wij gaan altijd op vakantie tijdens de jaarwisseling. Ik denk dat dat ook echt een fijn iets is dat je kan doen voor je hond. En eventueel een goede training volgen voor de tijd voor de jaarwisseling.

5 likes

Mijn hond is een kruising tussen Jack Russell en kortharige dwergteckel. Wat wil je specifiek weten?

2 likes

Ik heb in het verleden een teckel gehad, dacht minstens dat hij zo groot als een Deense dog was. Eigenwijs, maar dat maakt ze juist leuk vind ik. Wel een hond voor een ervaren baas vind ik zelf want er kunnen best snel problemen ontstaan. Die van ons kon gewoon los lopen maar zijn jachtinstinct was wel aanwezig en vooral in zijn jongere jaren ging hij een enkele keer achter wild aan. En je moet tegen blaffen kunnen.

2 likes

@influencer @jasmijntheetje vooral of het echt zo is dat ze veel blaffen (kan wel verschillen natuurlijk per hond) en of ze goed opgevoed kunnen worden, lees geregeld dat ze niet goed luisteren. Ik dacht dan misschien niet goed getraind.

@Ficus bedankt voor je ervaring! :blush:en @Haai ook. Geeft al wel een beetje een beeld.

Mijn buren hebben een kruising tussen een teckel en een labrador. Kende het eerst niet maar zoooo schattig en luistert wel wat beter dan een ras teckel

1 like

Ja onze teckel blaft veel, heel waaks, maar ook om onze andere hond te corrigeren. Onze vorige teckel had dat veeeel minder. De teckel luistert wel goed, voor iets lekkers het allerbeste. Maar soms doet ze echt haar eigen ding en is ze eigenwijs.
Ik zou eigenlijk adviseren geen teckel te nemen, wij hebben bij beide teckels hernia problemen (gehad) en een is aan de gevolgen ervan overleden. Er zijn veel veel honden(ook pups!) met teckelkarakter/looks die niet doorgefokt zijn. Via stichtingen uit het buitenland of via Dierentehuizen of de honden bescherming.

3 likes

@Bailey @Bertha @Ficus pffff wat stom dat die vrouw me dan vertelde dat ik dat niet meer mocht doen. Deed ik eerst dus wel altijd, maar dan ga ik daar gewoon lekker mee door.
Hij ligt nu lekker onder het bureau bij mijn vriend en tijdens oud en nieuw waarschijnlijk onder de tafel, zal zorgen dat het daar comfortabel voor hem is. Zo’n thundershirt is nog wel een interessante om naar te kijken, thanks!

3 likes

Mijn hondje blaft binnen als de bel gaat of als iemand (iemand anders dan ik) met de sleutel het huis binnen komt. Buiten heel wisselend, soms uit enthousiasme met bijv spelen, soms als ‘waarschuwing’ maar volgens mij allemaal redelijk ‘normaal’ tov andere honden. Hij is super eigenwijs maar heel leergierig. Hij gaat nooit uit mijn zicht en komt altijd als ik hem roep. Heb drie cursussen met hem gedaan (2x puppy, 1x toen hij 2 was) en dat vond hij echt niet leuk. Hij is bang voor kinderen en binnenshuis vertrouw ik hem niet met kinderen. Weet niet of dat met het teckel zijn te maken heeft? Geen idee. Ik zou het graag willen oefenen maar heb geen kinderen om mij heen
 Ik heb expres een kruising genomen, vanwege de rug/hernia klachten die teckels vaak hebbben. Mijn hond is vooralsnog gezond.

1 like

Qua vuurwerk. Ik heb vanaf het begin extreem happy gedaan als het begon met knallen. Echt beetje gek doen en omg wat mooi!!! zeggen haha. En dan snoepjes geven. Dus rond deze tijd ook sowieso altijd lekkers mee naar buiten. Als het nu buiten begint komt ie al self naar lector voor wat lekkers. Tot nu toe is ie echt volledig neutraal bij vuurwerk. Deze tip kregen we hier in de buurt van een dame die al jaren rescues opvangt. We doen het met meerdere zo en deze zijn tot nu toe allen dus wel relaxed.
Moet wel zeggen dat ik het niet ga opzoeken, ik blijf nu wel zoveel mogelijk een veilig blokje om doen of juist even afgelegen. Maar niet waar veel jeugd staat bv.

Hier ook een ruwharige teckel, nu iets meer dan een jaar oud. Hij is ook erg vocaal. Hij kán heel goed luisteren voor iets lekkers. Meerdere cursussen met succes afgerond, kent z’n commando’s perfect, maar meestal heeft 'ie daar gewoon geen zin in en is heel eigenwijs. Blaffen doet de onze vooral om z’n zin door (proberen) te drijven en om aandacht te vragen. Maar het is ook een grote clown, lig regelmatig in een deuk om zijn streken. Maar ik vind het geen makkelijk ras en merk hierin wel een groot verschil met eerdere honden.

3 likes

Ik ben echt benieuwd hoe die van mij het gaat doen met vuurwerk. Tijdens het wandelen horen we af en toe wel een knal een paar straten verderop en dan is ze alleen even best alert, maar daarna loopt ze normaal verder.

We gaan gelukkig naar familie in de polder ergens waar niet super veel geknald wordt. Maar er is wel wat vuurwerk. We nemen haar reisbench mee en gaan daar een rustig plekje voor haar zoeken waar ze zich eventueel kan terugtrekken. Hoop zo dat het meevalt allemaal.

Same! Ik deed in het begin ook overdreven blij als we vuurwerk hoorden. En nu zie ik mijn hond wel in haar ooghoek naar mij kijken als we buiten lopen en een enorme knal horen. Dus ik denk dat ze wel blijft checken bij mij of het oké is.

Gisteren kwam ik een andere hond tegen op straat van 5 jaar en die was nooit bang voor vuurwerk, maar dit jaar wel :frowning:
Dus ik blijf wel blij doen als mijn hond vuurwerk hoort.

Bedankt voor de reactie! En ook @jasmijntheetje en @Denver :blush:

Ik heb geen hond maar ik zag iets voorbij komen wat misschien te proberen is voor jullie met het vuurwerk

1 like